Modifikace již podle názvu dává tušit, o co v ní půjde. Zapomeňte na všechny ty Freemany, Shephardy, Barneye a další lidské postavy. Tentokrát se vžijete do ohnilé kůže zombíka a pokusíte se dát lidským nepřátelům pořádně na frak! Hned na úvod se musím svěřit, že na podobný koncept hry jsem čekal několik let a tudíž jsem si tento mod s chutí nainstaloval. Jak jsem s jeho kvalitou spokojen se dozvíte níže.
Nejprve bych všem hráčům uvažujícím o vyzkoušení hry doporučil přečíst si domovskou stránku autorů hry, kde se dozví víc o možnostech během hraní. A hned poté vyzkoušejte krátký Hazard Course, kde se seznámíte s ovládáním. Opravdu to není zbytečnost, protože ve hře nejde jen o chození, skákání a mlácení nepřátel. Důležitý je i např. vývoj postavy, ale o tom až později. Po této přípravě můžete s klidným svědomím spustit New game.
Hráč začíná jako headcrab na planetě Xen, ale než se stačí pořádně rozkoukat, teleport ho přenese na jedno důvěrně známé místo v komplexu Black Mesa. Jedná se o kancelář s vědcem, kterého je třeba "osedlat" a proměnit se tak v plnohodnotnou Zombie (postup viz. Hazard Course). Pokud tohle máte úspěšně za sebou, je třeba najít cestu ven, což by neměl být velký problém. Další lokace jsou kompletně nové, na ostatní známá místa se už nepodíváte. Při hře musíte kromě likvidace nepřátel také hledat cestu dál, proto bych Vás nejprve měl seznámit s možnostmi Vaší postavy.
Jak už jsem zmínil, začínáte jako headcrab (podobně jako přísavka v sérii Alien vs. Predator). Ten již sice umí daleko skákat nebo se schovat ve stínu, ale je snadno zranitelný. Na druhou stranu má výhodu v tom, že se dokáže dostat do míst pro zombíka nepřístupných (úzké šachty, přivřené dveře, apod.). Někdy prostě není zbytí a musíte ze své oběti seskočit a prolézt do jiné místnosti nebo chodby třeba úzkou štěrbinou. Takhle opuštěný hostitel už je pro další "nasednutí" nepoužitelný. Ale nic Vám nebrání infikovat jinou postavu (vědce, vojáka nebo ochranku) a použít jí pro další postup. Při přeměně člověka na zombie proběhne asi patnácti vteřinová animace, na jejíž konci se stanete zombíkem.
Zombie má také své výhody a nevýhody. K výhodám patří výdrž a síla, nevýhodou je pomalá chůze (aspoň zpočátku) a nemožnost projít přes některé překážky (viz. odstavec o headcrabovi). Zombík je ozbrojen silnými pařáty, kterými útočí na blízko a pokud na zemi najdete jiného headcraba, můžete si ho sebrat a pak použít proti nějakému nepříteli a tím se z něj stane Váš parťák. Také si nezapomeňte po každém souboji doplnit zdraví tak, že nad mrtvolou stisknete klávesu "použít" a tím se z onoho nebožáka najíte. Kromě ukazatele zdraví (jak headcraba tak lidské oběti, kterou jste infikovali) se vám "žraním" zvyšuje počet bodů, za které si můžete kupovat vylepšení pro svého zombíka. Tím se dostáváme částečně do žánru RPG. Základním výběrem jsou 3 typy zombíků, z kterých si můžete vybrat pouze jednu postavu a tu dále vylepšovat. Jeden z typů má výhody např. v síle a zdraví, další v rychlosti a tichosti a poslední v pokročilejším arzenálu (kde má být např. přísavka barnacle). Takže záleží jen na Vás, jaký typ postavy preferujete. Pokud si jednou postavu vyberete, už ji nemůžete změnit, což myslím přispívá ke znovuhratelnosti. Zombie i headcrab jsou vybaveni zvláštním typem vidění zvýrazňujícím nepřátele i spojence.
Z nepřátel se Vám postaví pouze lidé a to konkrétně vědci (někteří z nich nejsou vůbec bezbranní, nebo si to myslíte o vědcovi s M16?), ochranka (také nenosí pouze pistole) a vojáci (ve větších počtech než prvé dva typy). Větším problémem budou zřejmě stacionární kulomety, které nedávají moc šancí na přežití. Při setkání s nimi se pokuste najít jinou cestu a obejít je. Lidští nepřátelé nejsou moc chytří, často se mi stalo, že jsem mlátil jednoho vojáka a skupina několika dalších pár metrů od nás nic neslyšela. Někdy Vám s likvidací nepřátel pomůžou další kolegové zombíci (je zde i plazící se varianta známá z Half-Life 2) nebo vetřelci z Xenu, kteří jsou vůči zombíkům přátelští. Jindy se vyplatí kolem nepřátel proplížit a nechat je být.
Vzhled levelů je na průměrné úrovni, někdy strohý, jindy zajímavý. Ale nikde jsem nezaznamenal žádnou chybu (hráno s patchem 1.01). Postavy jsou vylešené High Definition Packem. Jako nedostatek považuji nepřítomnost nějakého příběhu (něco na způsob Point Of View, kde je hlavní postavou Alien Slave) a také hudby (někdy je to ticho až otravné). Občas se také stane, že se nemůžete z mrtvoly najíst a klikáte jak blázen, dokud se nezačnou přičítat body a zvyšovat zdraví. Také se mi párkrát přihodila komická situace, kdy jsem napadl člena ochranky a vedle stojící vědec se začal ptát "What are you doing?" (stejně jako když jste v původní hře coby Freeman zaútočili na nějakého vědce nebo barneyho). Na závěr budete jedním nejmenovaným pánem osloveni jako Freeman a celá situace je pěkně srandovní.
Jak si tedy Zombie edition stojí v porovnání s jinými modifikacemi? Nápad a postava zombíka+headcraba jsou výborné. To se bohužel nedá říct o příběhu, level designu ani zábavnosti. Každopádně je mod nadprůměrný, dohrajete ho za cca půldruhé hodiny a za vyzkoušení určitě stojí.