|
|
V březnu byl na Steamu vydán volně stažitelný upgrade legendárního Half-Lifu s názvem MMod. Stejně jako v případě verze pro HL2 a epizody nabízí MMod pokročilá nastavení ovlivňující vizuální dojem (textury, světelné efekty, částice) i hratelnost (úprava zbraní, AI nepřátel, vlastnosti obleku, atp.) Některé mapy byly navíc zaplněny větším množstvím předmětů i potvor, což sympaticky posílilo herní zážitek.
V jádru se jedná o starý dobrý Half-Life, jenž se však díky zmíněným úpravám lépe hraje. Kompletní cesta z laboratoře neobvyklých materiálů po závěrečný souboj na Xenu má tak zcela nový náboj. To samé platí o demoverzi Uplink a též legendární modifikaci USS Darkstar, jenž je součástí balíčku.
Podrobnější zhodnocení MModu je k dispozici zde. |
|
|
|
Před časem se zajímavého tunningu dočkala kultovní modifikace USS Darkstar. Po vzoru výborného Counter-Life okořenil autor svůj letitý počin zbraněmi z oblíbeného Counter-Striku, takže nyní lze lovit xeňanské potvory třeba ikonickou karabinou P90 nebo ultimátní sniperkou AWP. Peníze na nákup zbraní, munice a vybavení (kevlarová vesta, noční vidění, apod.) lze získat jednak za likvidaci protivníků a taktéž je sbírat po palubě kosmické lodi.
Jelikož arzenál převzatý z CS je podstatně účinnější, než je v sérii Half-Life obvyklé, byl zároveň navýšen počet vetřelců ve všech lokacích pro znásobení výsledného sranda-faktoru. CS Darkstar je po letech bezesporu dobrým důvodem k zopakování skvělého modu, tentokrát s malinko odlišnou hratelností.
Modifikaci lze stahovat odsud, lepší modely zbraní jsou zde. |
|
|
|
Ačkoliv to na tento web tak úplně nepatří, již týden je ke stažení 4. kapitola Blue Shiftu pro vysoce hodnocenou Black Mesu. Inovovanou verzi příběhu oblíbeného sekuriťáka Barneyho Calhouna tak lze nyní projít od jeho příjezdu na pracoviště, přes následky neblahého incidentu, konfrontaci s mariňáky na vlakovém seřadišti až po vstup do teleportu v utajené laboratoři.
Svého času nepříliš ceněný datadisk prošel neskutečným faceliftem představující snad ještě výraznější posun než mezi prvním Half-Lifem a Black Mesou. Levely jsou oproti originálu mnohem rozsáhlejší a detailnější, změny doznala i hratelnost (více úkolů v každé úrovni, spolupráce s rozličnými NPC, rébusy s různým zařízením, souboje s vojenskou technikou, atd.) Vizuál je úchvatný, efekty bombastické, naskriptované situace profesionální, akce nekompromisní, práce se zbraněmi realistická, hudební podkres adekvátní, nechybí různé vtípky a celkově tento titul snese srovnání s komerční produkcí.
Za omlazeným Blue Shiftem stojí studio HECU Collective, jenž má na svědomí též další reinkarnace ikonických modů pro Half-Life 1 jako parádní (a zatím nedokončený) Azure Sheep nebo průměrný Black Ops.
2,6 GB objemný soubor s kapitolami 1 až 4 stahujte odsud. Současná verze modu vystačí na poctivých 7 hodin skvělé zábavy a to je k dispozici pouze polovina plánovaných kapitol. Pánové, smekám! |
|
|
|
Dlouhá léta vyvíjený Half-Life: The Core umožní hráči vtělit se do postavy běžného technika v proslulém zařízení Black Mesa, který je nucen se vypořádat s fatálními následky nepovedeného experimentu v laboratoři neobvyklých materiálů. Fádní zápletka by neměla případné zájemce odradit, neboť po shlédnutí profesionálně pojaté videoukázky jsou očekávání vskutku vysoká.
Na první pohled zaujme především grafický styl notně zkrášlující stařičký GoldSrc engine, podobně jako v případě povedené Delty. Souboje s agresivními protivníky i řešení klasických rébusů v reálně ztvárněném prostředí výzkumné základny by mělo hráče dozajista zaujmout. Což jistě podpoří též kvalitní dabing, detailní modely předmětů a postav spolu s oblíbenými skriptovými sekvencemi.
Přestože vznikající titul neoplývá nikterak pozoruhodným příběhem, mohlo by se jednat o pecku aspirující na modifikaci roku. Otázka je kterého, termín vydání byl odložen na neurčito, neboť šéf projektu Urby (podílel se např. na projektu TWHL) přijal nabídku zaměstnání pro slavné herní studio 3DRealms, tudíž nemá příliš volného času nazbyt. Sympatický by mohl být závěr příštího roku k důstojné oslavě čtvrtstoletí od vydání nejlepší hry všech dob :-) |
|
|
|
Neustále aktualizovaný projekt Enriched si dává za cíl posunout herní zážitek z průchodu prvním Half-Lifem o kus dál, než bylo možné při vzniku přelomového díla. Změna spočívá v grafickém vylepšení modelů a textur, zvětšení a citlivé úpravě jednotlivých map, pokročilé práci se světlem, poladění skriptů - to vše při zachování původní atmosféry oblíbené hry. Modifikaci vytváří jediný autor (Hezus) a to pracnou dekompilací map Half-Life: Source - nejedná se tedy o běžný "higher-texture-pack" nebo něco podobného.
Současná verze 0.70 obsahuje kompletní pouť Gordona Freemana Black Mesou (tedy bez Xenu), přičemž nově pospojované mapy redukují přes polovinu nahrávacích míst a hraní je pak o něco plynulejší. Zajímavější je však decentní úprava některých oblastí mající na herní zážitek pouze marginální vliv, přesto si změn povšimnete. Nové modely jsou patrné především na postavách a některých zbraních. Vojáci, vědci i ochranka vypadají detailněji, přestože stylem odpovídají svým předobrazům z konce minulého století (tedy bez aplikace HD Packu). Vybrané zbraně dostaly povedené modely, jiné vypadají původně. Zobrazení vody i toxických kapalin je v modu věrohodnější.
Během průchodu modifikací si nelze nevšimnout více či méně otravných bugů. Pominu ty drobné či úsměvné, vážných problémů je zde však též několik. Puška zabitého snipera před raketou stále pálí, opakovaný zásek při vstupu do úrovně "Forget About Freeman", nemožnost proplavat pod ozubenou hřídelí, tank v opravně neodstřelí kovová vrata - to jsou ty nejzávažnější chyby, řešené většinou noclipem či spuštěním začátku dané kapitoly.
Hezus přislíbil brzké dokončení celého Xenu a pravděpodobně též dema Uplinku; datadisky OpFor a BShift vyloučil pro obrovskou časovou náročnost práce od základu. V plánu nicméně je kooperativní průchod celým Half-Lifem se skupinkou spoluhráčů! Důležité bude odstranit stávající nedostatky, eliminovat bugy, vylepšit modely zbraní i postav a přinést tak hráčům ničím nerušenou cestu důvěrně známými kulisami. |
|
|
|
Daniel Squirel (autor zdařilého modu Life's End) nepřestává pracovat na svém roky vyvíjeném projektu. Ačkoli oznámení této modifikace proběhlo již v předminulém desetiletí, Daniel letos potvrdil budoucí dokončení díla, datum vydání však oznámené není. Zkrátka až to bude hotové!
Time's End má sledovat příběh běžného údržbáře v Black Mesa, který dostane zprávu z budoucnosti (konkrétně od prominentního Dr. Kleinera) s jasným zadáním: zabránit katastrofě v testovací komoře a uchránit tak lidstvo před zotročením rasou Combine! Avizováno je neskutečných cca 70 map, zobrazující kromě provařené základny Black Mesa také Xen nebo testovací místnosti Aperture Science (série Portal) a patrně se dějištěm stanou též důvěrně známé lokace z Half-Lifu 2 či následných epizod.
Deset let starý - přesto úchvatný - trailer ukazuje záběry z hraní vzbuzující dozajista vysoká očekávání. Na každý pád: Let's go, Daniel! |
|
|
|
Chystaná modifikace Half-Life: Recovery se předvádí v první videoukázce. Jedná se o singleplayerovou záležitost navazující na kooperativní datadisk Decay, tentokrát s jedinou hrdinkou - Dr. Colette Greenovou. Vědkyně má za cíl bezpečně uniknout z hroutící se Black Mesy a přitom eskortovat nadřízeného Dr. Kellera.
Jak je z videa patrné, lze očekávat nové lokace, objekty, zbraně i nepřátele - to vše při obvyklé hratelnosti Half-Lifu a jeho datadisků. Autor plánuje zakomponovat do příběhu mj. teleportační technologie nebo časové paradoxy, ale nehodlá narušovat oficiální příběhovou strukturu celého univerza.
Recovery má obsahovat čtveřici kapitol uvolňovaných postupně. Čas tedy ukáže, zda se epizodické vydávání obsahu v případě tohoto počinu osvědčí. Projekt se rozhodně vyplatí dál sledovat. |
|
|
|
Slibně vypadající mod Half-Life: Insecure je k vyzkoušení díky dvojici demoverzí. Modifikace vypráví příběh sekuriťáka Dunna, jehož čeká podobné dobrodružství v komplexu Black Mesa jako slavnějšího kolegu Calhouna z datadisku Blue Shift. První demo zpracovává úvodní trojici kapitol, zatímco navazující demo 2 obsahuje jedinou delší (a patrně nejlepší) kapitolu 4.
Po dohrání obou demíček musím konstatovat, že po otravné úvodní části - takřka kopírující zmíněný datadisk - se dílo hezky rozjede a pozdější kapitoly již dělají autorovi čest. Jedná se o klasický singleplayer s minimem originálních prvků, ale s poměrně zdařilým leveldesignem a solidní hratelností. Pamětihodné jsou především střety s neohroženými mariňáky ve velkoryse pojatých skladištích a jiných prostorech. Zpestřením může být hledání přístupových karet do bonusových oblastí nebo skriptové sekvence navazující na oficiální kánon. Záporem se stává někdy až přílišná inspirace Half-Lifem a datadisky, případně zatím příliš nerozvinutý příběh.
Autor právě pilně pracuje na páté kapitole s cílem vydat celé dílo během příštího roku. Sympatické je, že hodlá provést na projektu určité změny reagující na kritické ohlasy hráčů. Výživná čtveřice kapitol každopádně předesílá, že výsledek bude stát za to! |
|
|
|
Team Solo pracuje na předělávce méně známého (vyšel pouze na PlayStation 2) přídavku pro první Half-Life s podtitulem Decay. Před lety byla sice vydána neoficiální modifikace pro PC kopírující svou konzolovou předlohu jedna ku jedné. Aktuálně to však bude čistý singleplayer, kde jedinou hratelnou postavu ztvární fyzička Gina Cross, která zažije stejné dobrodružství jako ve 20 let starém originále, tentokrát ovšem bez své parťačky Dr. Greenové.
Uvolněná demoverze dokazuje, že předělávka pro jednoho hráče vypadá naprosto profesionálně - došlo pouze k nezbytným úpravám designu, ale postavy, příběh i hratelnost zůstaly nedotčeny. Tudíž opět prožijeme osudový den v laboratoři neobvyklých materiálů ve společnosti vědců Kellera a Rosenberga, s nezbytným provázáním na příběh Gordona Freemana i postav z ostatních datadisků.
Projekt je v pokročilém stádiu vývoje - oficiálně v early accessu na Steamu s avizovaným coming soon. Věřme, že se autorům skutečně podaří dotáhnout v brzké době své dílo do zdárného konce, neboť sólová mise doktorky Crossové vypadá vskutku nadějně! |
|
|
|
Po dlouhých 12ti letech jsem se rozhodl zopakovat si oblíbený francouzký mod Invasion. Důvod byl dvojí - jednak jde o jeden z nejlepších příběhových počinů historie a jednak jsem chtěl kultovní dílo porovnat se současnou záplavou kvalitních titulů.
Za ty dlouhé roky samozřejmě vznikla řada nástrojů, jenž klasickou modifikaci vylepšují. Nezbytností je verze 1.0 opatchovaná na verzi 1.1. Dále je vhodná instalace steam patche, případně doplňujících zvukových souborů. Parádní posun ve vizuálu zajistí zdařilý Remod, o pár dalších šikovných vychytávek (bezproblémové zoomovaní při full HD rozlišení, možnost získání kulometu SAW, apod.) se postará tato utilitka. Pomyslnou třešničkou na dortu může být alternativní animace brokovnice SPAS. Instalaci máme za sebou, tak šup na hru samotnou.
I po těch letech musím uznat, že Invasion je zkrátka extratřída, na kterou se dnešní (přestože kvalitní) tituly marně dotahují. Obsahuje totiž řadu originálních prvků (ze zbraní např. mikrorážovou pistoli s infravizí, plasmagun, tlumenou sniperku nebo bazooku s několika typy raket), pamětihodné mise (infiltrace kamerami prošpikovaného zařízení, jízda tankem), propracované skriptové situace i vysokou obtížnost soubojů (smrtící snipeři, zákeřní rakeťáci i nekompromisní pozemní i vzdušná technika), v závěru i nové protivníky z Xenu. Pokud se tedy někomu zdála aktuální Delta příliš těžká, nechť vyzkouší Invasion, který dokáže občas pěkně frustrovat!
Napište do knihy návštěv, ke kterému modu se rádi pravidelně vracíte, ale třeba i ten, který vás po letech zklamal, přestože byl dříve mezi oblíbenými. |
|
|
|
Half-Life: Delta je obsáhlá ruská modifikace, jenž se na rozdíl od většiny příběhových počinů odehrává v Delta Base Reasearch Facility - konkurenčním subjektu k profláklému zařízení Black Mesa. Hratelnou postavou je technik Nick Farell, který se tradičně ocitá ve špatnou dobu na špatném místě. Následky riskantních pokusů v sousední Black Mese se totiž nevyhnout ani blízké Deltě, takže si Nick užije podobné eskapády jako Gordon Freeman a další hrdinové.
Dílo obsahuje úctyhodných 31 map, rozdělených do 4 kapitol, což vystačí na spoustu hodin kvalitní zábavy. Novinek je zde doslova přehršel - od HD textur, přes bohatý arzenál po originální soundtrack. Hratelnost je tradiční a atmosféra dává vzpomenout na nejlepší kousky na poli halfovských modů (kupř. fenomenální Invasion či Azure Sheep). Veterány jistě zaujme vyšší obtížnost, zdařile zpracovaný Xen či parádní skriptové situace.
Profesionální mod HL: Delta stahujte odsud, v dohledné době můžete čekat podrobné zhodnocení tohoto velkolepého projektu. |
|
|
|
Před pár měsíci jsem se rozplýval nad parádním modem HL: Uplinked a dnes přináším informace o dalším počinu, jenž se inspiruje onou legendární úrovní. Aktuálně vyvíjený Signal Lost je však mnohem ambicióznější záležitostí, což dokazuje ve stažitelném demu (neboli early access release) s podtitulem Dimensional Malfunction.
Šéfka projektu Jane Thrace se totiž kromě Uplinku vzhlédla i v alfa verzi Half-Lifu z přelomu let 1997/98 a některé tamní ikonické prvky vložila do svého díla. Namátkou zmíním grafický styl, vizáž postav, později vynechané protivníky (mariňák s rotačákem, jednooká šelma panthereye, aj.) Hlavním hrdinou je Gordon Freeman, tentokrát v červeném obleku a samozřejmě mlčící. Okolní postavy jsou kvalitně nadabovány. Místem dění je přilehlé okolí Reactor Complexu včetně rozlehlých venkovních prostor.
Vizuál je úchvatný, krásně k základně Black Mesa sedne, ačkoliv nejsem jediný, kdo si při průchodu hrou vzpomněl na kultovní System Shock 2 (díky barvám a stylu prostředí). Leveldesign je perfektní též po stránce hratelnosti, potěší rozsáhlé (a smysluplně zaplněné) lokace, možnost alternativních cest i řada tajných míst skrývajících lepší výbavu. Také naskriptované situace dotvářejí celkovou atmosféru, zejména velkolepé bitky vojáků s vetřelci.
Po spuštění hry (ta funguje samostatně, nikoliv jako běžná modifikace) hráče nabudí menu silně připomínající klasický non-steam Half-Life. Poté však nastupuje řada novinek doslova na každém kroku - nový HUD, modely zbraní, objekty, textury, hudba, zvuky, atd. Překvapí např. klátivý pohyb zombíků, změny v neseném arzenálu (snížené zásobníky, tlumič na pistoli, pomalejší přepínání zbraní) nebo kalendáře s rozličnou tématikou (mj. Quake).
Po dvojím průchodu demoverzí jsem z projektu nadšen a těším se na plnou hru, jenž má obsahovat 5 kapitol (stažitelná část obsahuje jednu kompletní a úvod druhé úrovně). Věřím, že se Jane podaří udržet nastavenou laťku a v dohledné době nás potěší bombou typu
HL: Echoes. Nakročeno k tomu rozhodně má! |
|
|
|
Uživatel MarphitimusBlackimus se na svém YouTube kanále zaobírá rozličnými aspekty všemožných videoher. Mezi jeho oblíbené cíle patří též náš milovaný Half-Life, nemohu vás tedy ochudit o jedno zajímavé video týkající se zákeřných ninja bojovnic.
Zmíněné video analyzuje vývoj, vzhled, chování a způsoby boje těchto protivníků, nezapomíná však ani na méně postřehnutelné prvky nebo jistou dávku kontroverze a zní plynoucí pokusy o cenzuru. Své obzory ohledně světa Gordona Freemana si můžete rozšířit zde. |
|
|
|
Team Classic pracující na předělávce Half-Lifu 2 do GoldSrc enginu (první Half-Life) vydal ochutnávku své práce. Demoverze obsahuje kultovní kapitolu
We Don't Go To Ravenholm, která se do srdcí hráčů zapsala především hororovou atmosférou a hrátkami s Gravitygunem.
Ravenholm se autorům povedlo zpracovat solidně, i když nějaká omezení dané starším enginem se musely nutně projevit. Zaprvé fyzika nefunguje dokonale jako v HL2, některé předměty nelze gravitygunem spolehlivě uchopit a použít. Původně nebezpečné rychlé zombies jsou zde spíš pro smích - pomalý pohyb, případně jejich zatuhnutí jsou běžnou praxí. Také ubylo výbušnin, např. kanystry s benzínem. Zbraně - ač vzhledově odpovídající těm HL2 - mají vlastnosti spíš jako z prvního HL. Dalším rozdílem mohou být tmavší místnosti, oproti staršímu (nebo spíš novějšímu?) zpracování.
Každopádně "downgrade" druhého Half-Lifu je zajímavým nápadem, nechme se však překvapit, jak se nakonec povede. Demoverze je zde. Lze stáhnout též úvodní hratelnou část, která však není příliš propracovaná. |
|
|
|
Modifikace Half-Life: Echoes vyšla v srpnu 2018, načež se hned stala velmi oceňovanou a hojně hranou. Mohl za to mnohaletý vývoj, deklarovaná kvalita i delší herní doba. Je v duchu původního HL, neopomíjející řadu nových prvků, jak koncipovat level design, skripty a atmosféru, aby měli hráči realistický a ničím nerušený zážitek z hraní. To s sebou nese postupný vývoj, jak je pokořována další a další část hry. Dle ohlasů tedy soudím, že toto je počin, který by zkrátka neměl ujít pozornosti všem věrným příznivcům série Half-Life. |
|
PŘEDCHOZÍ >>
|
|