RESIDUAL LIFE single Design map: 0% | Originalita: 0% | Zábava: 0% | Celkem: 0% | |
Residual Life je projektem korejského týmu Radiation Studios, který se v minulosti proslavil obsáhlým modem Residual Point. S tímto počinem má dnes recenzovaný titul společného víc než jen na první pohled obdobný název, ačkoliv na jeho děj přímo nenavazuje. Ústřední postavou je tentokrát vědecká asistentka Sora Kim pracující v úseku Lambda reaktoru. Ta právě míří na své pracoviště očekávajíc rutinní povinnosti, jenomže náhle dojde k incidentu s prolomením průchodu do cizí dimenze.. .
Ale ještě než přijdou na řadu drsné boje s různorodými protivníky, přivítá hráče několik úvodních animací a především cca dvacetiminutová poklidná pasáž, během níž se hlavní protagonistka vydává na své pracoviště. Tato část je parádně zpracovaná, připomene nejen legendární úvod Half-Lifu, ale třeba též aktuální modifikaci Echoes. Průchod životem pulzujícím komplexem má své kouzlo - cesta skrz personálem zaplněné kanceláře, kantýny i obligátní přesun podzemkou snad nikdy neomrzí. Stejně jako v předchozím díle Radiation Studios i v Residual Life obléknete bílý protichemický oblek, stejnou barvu bude mít i ukazatel zdraví, munice a svítilny. Po necelé půlhodince však do poklidného rozhlížení po základně zasáhne nechvalně proslulý incident a místo kochání prostředím je třeba začít myslet na vlastní přežití. Opět musím pochválit věrohodné zpracování děje těsně po katastrofě, kdy je Kim resuscitována jedním ze svých kolegů a následně jí člen ochranky poskytne doprovod k nejbližšímu východu. Zmíněná skriptovaná situace je tak uvěřitelná, nemůžu se zbavit pocitu, že se jí po letech inspiroval i autor oceňovaného Echoes. Pro mě je to jeden z nejlepších úvodů u modifikací!
Poté co se onen sekuriťák vrátí ke svým povinnostem, je nutné začít posilovat svou obranyschopnost doslova od páčidla. To na mlácení zombíků sice stačí, ale vzápětí začnou dotírat električtí vortigaunti a to pak jste rádi za brokovnici, magnum nebo automatickou karabinu. Později rozšíříte svůj arzenál i o pokročilejší exempláře, některé jsou však dovedně skryty. Nepřátel je celá řada, prakticky všichni z původní hry plus nepříjemní protivníci z Residual Point (odolnější vortigaunti, rychlejší headcrabi, ohnilí vojáci) a pak jeden originální typ. Tím je myšlena zombifikovaná ninja bojovnice, která na dálku útočí zeleným sajrajtem (podobně jako plivač nebo přerostlá zombie z OpFor) a na blízko využívá kung-fu. Zkrátka nic příjemného. Naštěstí nebojuje ve skupině, ale i tak vás dovede pocuchat, když si jí pustíte k tělu. Pokud budete důkladně prozkoumávat prostředí, možná narazíte na tuto mutantku ve fázi přerodu. Nesmím zapomenout na klasické oddíly mariňáků a jednotky black ops, kteří si často vyřizují účty mezi s sebou. V takovém případě není slušné je vyrušovat a následně se postarat až o ty, co ve vzájemné konfrontaci zvítězili.
Úroveň technického zpracování potěší každého příznivce Half-Lifu, neboť jak po stránce designu, funkčnosti i věrohodnosti jsou mapy velmi kvalitní. Od úvodních krůčků v zařízení Black Mesa je cítit atmosféra originální hry, celkový dojem umocňují propracované skriptové sekvence - některé vypůjčené z tvorby studia Valve, jiné jsou originální. Modely postav částečně odpovídají HD Packu, ale jsou zde přítomny např. i sličné sekuriťačky z Azure Sheep, někteří vědci mají detailnější vizáž, atp. Lokace jsou zpestřeny nástěnnými mapami, obrazy nebo novým přístrojovým vybavením kanclů i laboratoří. Vzhled zbraní opět koresponduje s HD Packem, totéž platí pro jejich zvukový projev. Hudební motivy jsou převzaty z původní hry, pominu-li několik ochutnávek korejského rocku v menu i během samotného hraní.
Po stránce hratelnosti se můžete těšit na typické prostředí Half-Lifu - budete se pohybovat i bojovat v kancelářích, laboratořích, skladech, garážích i venkovních prostorách; pravděpodobně zavítáte na dovedně zpracovanou dimenzi Xen a možná poměříte síly s bossem podobným kultovnímu Nihilanthovi! Schválně píši "pravděpodobně" a "možná", neboť průchod modifikací není striktně lineární. Kromě drobných hůře přístupných prostor s bonusovým vybavením (příp. získání achievementu) totiž Residual Life obsahuje i vícero možností postupu. Záleží na tom, jak dobrý dáváte pozor a jak zapálení jste průzkumníci. Alternativní cesta není na první pohled patrná, ale o to větší variabilitu během hraní nabízí. Nebudu vám ale kazit dojem z objevování, v současnosti mám mod rozehraný potřetí, abych vyzkoušel další kombinaci návaznosti map. Při hraní na nejvyšší obtížnost je možné při využití alternativní cesty zpřístupnit místnost s gravitygunem - ten sice nelze použít, jeho objevením splníte jeden z achievementů. Volba vyšší obtížnosti znamená též akčnější postup po získání úvodní výzbroje - více nepřátel a jejich dřívější nástup na scénu. Kromě typické akce je během hraní nutno občas spolupracovat s vědeckým personálem, případně využít palebnou sílu členů ochranky - při hraní na nejtěžší úroveň mi v jedné pasáži asistovala pohledná sekuriťačka.
Děj modifikace se točí okolo těžby energetických krystalů z dimenze Xen. Při průchodu oním světem budete narážet na mrtvoly vědců v ochranných oblecích i jejich vybavení a také hledat cestu mezi ruinami po starobylé civilizaci. Během hraní se objevuje i G-man, který neodmyslitelně k Half-Lifu patří. Na příběhu se podílel Marc Laidlaw - slavný to scénárista ve službách studia Valve. Oproti předchozímu Residual Pointu, má aktuální počin přibližně poloviční herní dobu - okolo pěti hodin. Což rozhodně není málo, příjemným bonusem je nelineární průběh, který doslova vyzývá k vyzkoušení alternativních cest při dalším hraní. Recenzovaná verze 1.5 navíc není finální, v současnosti dolaďovaný Residual Life 1.7 nabídne nové mapy (včetně úvodního tréninku), vícero zbraní a nějaké další úpravy.
Z výše uvedeného vyplývá, že Residual Life patří mezi propracované příběhové mody, které si berou z typických propriet Half-Lifu to nejlepší a zároveň dokáží zaujmout i některými novinkami. Věřím, že vám nebude stačit pouze jedno dohrání, stejně jako nestačilo mě. A to je ta nejlepší vizitka pro jakoukoli hru nebo modifikaci.
|