MISTAKE-1 single Design map: 45% | Originalita: 35% | Zábava: 35% | Celkem: 38% | |
Po dokončení Mistake začali autoři pracovat na dalším díle. Dle dnešního trendu to není pokračování, ale prequel. Měl by vysvětlit, jak jsem se do té nemocnice dostal a co se v ní děje. Začínáte opět v nemocničním pokoji beze zbraní. Od prvního momentu je vidět, že zkušenosti tvůrců dost pokročily. Grafika se blíží laťce nastavené modem Paranoia. Textury díky shaderům vypadají plasticky. Paranoia je sice pořád o kus dál, ale oproti klasickému Halfovi je i Mistake velký pokrok. Další plusové body získávají autoři za podařené modely - nemocniční lůžka, koše atd.... Grafikou překonává Mistake-1 svého staršího bratříčka ve všech směrech. Naopak světlem tvůrci šetřili ještě víc než dřív. Prakticky celá hra se odehrává kompletně utopená ve tmě a jediný zdroj světla je baterka.
Grafika samotná by ale nestačila. Co tedy nabízí modifikace dalšího? Během prolézání nemocnice občas nacházím zprávy doktorů. Z nich se dozvídám, že jsem jeden z pacientů. Byl jsem nalezen vedle mrtvoly své dcery. Co se stalo si nepamatuji, doktoři mě drželi pod sedativy, bez kterých jsem prý dostával záchvaty zuřivosti. Podle dalších zpráv trpím schizofrenií a halucinacemi. Konečně nějaký pevný bod v chaotickém ději. Takže ty "střihy" jsou halucinace? Podle doktorů už nedovedu rozlišit, co je realita a co fikce. Stejně jako v prvním (tedy druhém) díle i tady pokračují zvláštní skoky v ději. Jdu chodbou, najednou bliknou světla a po chvilce tmy jsem jinde, nebo se prostředí změní (teď už výhradně k horšímu) a z beztak ponurého nemocničního pokoje se stává ponurý nemocniční pokoj vymalovaný od stropu k podlaze krví. Oproti předchozímu kousku autoři dost přitvrdili a občas jsem se nového prostředí až skoro lekl. Někdy to bylo vážně fuj. Další změna je to, že jdete chodbou a po chvilkovém záblesku světla se změní geometrie okolí. Předtím průchozí chodba je nejednou zatarasená bednami, mříží... Ale je to skutečnost, nebo jen další halucinace? Nevím. Popsané situace se ještě víc blíží F.E.A.R.u - inspirace je jednoznačná (i na slečnu dojde)
Přestože v průběhu hry narážím na pár informací o sobě, opakuje se scénář z první části modu: tedy chaos. Opět tápu. Zabil jsem ji? Nezabil? A pokud jo, tak proč? Tímhle vším mám čas se zabývat, protože nepřátel je zase poskrovnu. Když už ale nějakého potkám, tak jednoznačně převyšují své kolegy ze staršího dílu. Modely nepřátel jsou propracované. Kromě různých zombie kousků, si pamatuji hlavně boj s panem doktorem. Ten byl už od pohledu velmi chytrý...přece jenom měl dvě hlavy. Pak jedna těžko popsatelná nohatá věc. Jednoduše - nepřátelé se povedli, ale zase jsem jich potkal jen pár. Naštěstí díky omezenému arzenálu to ani tak nebylo úplně jednoduché. Ke konci hry jsem našel i pár nábojů do brokárny, ale zbraň samotnou jsem minul. Konec nebudu prozrazovat. Jednak se to u hororu nemá a kromě toho jsem ho nepochopil :-).
Co dodat závěrem? Hodnocení je složité. Vím, že se opakuji, ale nejde to jinak. K hororově laděným modifikacím podle mě nejde přistupovat tak, jako ke klasické střílečce. Mistake není střílečka. Staví na atmosféře, představivosti. Většinu času stejně nemáte čím střílet. A v tom je právě problém. Udrží vás hororová atmosféra celou hru? Nic jiného totiž Mistake nenabízí. Atmosféra ale zaujme jen napoprvé. Nemám žádný důvod se k modifikaci vracet. Zase se nabízí srovnání s Paranoiou, ale to je vedle všeho toho děsu a strachu pořád výborná akce. Mistake ale není akce ani omylem. To co vás vyleká jednou už napodruhé ztrácí kouzlo. Je to kruté, ale podle mě Mistake patří do kategorie zahrát/smazat. Tím nechci shazovat snahu autorů. Je vidět, hlavně na části Mistake-1, že do tohodle dílka vložili obrovskej kus práce. Jenže na horor se taky nemá smysl dívat dvakrát. Kromě toho jsem se k Mistake dostal poté, co jsem dohrál nedávno zdarma uvolněný The Suffering. Chápu, že nemůžu srovnávat komerční hru a fandovský mod. A ani nechci. Jenže potom, co všechno jsem v The Suffering viděl a slyšel, už moje představivost dost otupěla a nějakej záblesk světla mě nemohl rozhodit. Návštěva věznice na ostrově Carnate byl totiž naprosto šílený zážitek.
|