LIFE’S END 1.1 single Design map: 55% | Originalita: 55% | Zábava: 63% | Celkem: 58% | |
Po circa 15ti letech jsem si zopakoval zdařilý mod Life’s End od Daniela Squirela. Jelikož jeho originální počin zde nemá plnohodnotnou recenzi, pokusím se tento nedostatek napravit. Kvalitní modifikaci nabízející několik hodin zábavy nelze odbýt jediným odstavcem, zvláště když zdrojem autorovy inspirace není jen provařený Half-Life…
Začněme ale příběhovým pozadím, které vypadá vcelku konvenčně. Hlavní postavou je roztěkaný matematik Luther Johnson nacházející se v sektoru „K“ výzkumného zařízení Black Mesa právě v den Freemanovo (ne)slavného experimentu. Ten mu paradoxně zachrání reputaci, neboť ono ráno se Lutherův nadřízený rozhodne nedochvilného zaměstnance vykopnout - zasáhne ovšem vyšší moc… Další vývoj událostí lze odhadnout vcelku snadno: vetřelčí invaze, ozbrojení hlavního hrdiny, souboje s protivníky, spolupráce s přeživšími kolegy a snaha o útěk z prokleté základny. Podobný scénář má většina singelplayerových modifikací, Life’s End je přesto výjimečný z několika důvodů.
Prvním budou propracované a dosti neotřelé skriptové sekvence, jenž prohlubují zážitek z hraní. Dost často se týkají čistících jednotek HECU - jejich výsadky, slaňování, bitky s Xeňany jsou opravdu na výši a člověk kolikrát až ustrne s hubou dokořán. Konkrétně souboj s útočnou helikoptérou si patrně zapamatujete pěkně dlouho! Velkou roli v příběhu mají i oblíbení sekuriťáci, kteří jsou dalšími hybateli skriptů - často však přitom nedopadnou nejlépe. A pozadu nezůstává ani vědecký personál snažící se uniknout do bezpečí s různou mírou úspěšnosti. V průběhu díla se zobrazí i pár animací dokládající autorovu zručnost.
Dalším výrazným aspektem je řada neotřelých prvků a situací dodávající jinak poměrně klasicky pojaté hratelnosti jiskru nevšednosti. Odkazy a narážky na popkulturní díla, vtípky jež dokáží rozesmát a kopice netradičních výjevů dodávají dílu punc neopakovatelnosti. Srandovní tapety nebo texty jsou pouhou drobností, jenže zajímavých nápadů je zde víc. Co takhle krátká procházka bludištěm uvnitř hracího automatu? Nebo halucinogenní výlet, jenž vyústí v jakousi variaci na epizodu ze seriálového Star Treku (zde stylově přejmenovaný na Half Trek), navíc s boxerskou vložkou se zombíky? A co s tím vším má společného UFO? Ano i taková zpestření během hraní prožijete! Po těchto vylomeninách působí sbírání energetických akumulátorů či přístupových karet jako banální záležitosti.
Modifikace obsahuje přes třicítku map, jenž většinou zaslouží pochvalu, i když se o nějakou designérskou extratřídu nejedná. Nicméně lokace jsou dosti rozličné, některé se lehce inspirují mateřskou hrou, jiné působí velmi originálně - např. zatopené prostory, oblast poničená lávou nebo výzkumem zastavěný Xen. Jinak samozřejmě nemohou chybět kanceláře, laboratoře nebo skladovací prostory; Luther navštíví též sektor Lambda a ochutná teleportační technologii v praxi. Některé úseky působí zbytečně sterilně (chybějící vybavení, fádnost), jiné jsou propracované slušně. Líbil se mi zejména polozatopený depozit se vzorky mimozemských organismů (včetně jejich popisu), dále poslední třetina příběhu s teleporty nebo zaminovaná výtahová šachta. Doporučuji stáhnout modely ve vyšším rozlišení, jenž zdánlivě vypadají jako ty původní (tedy bez HD-Packu), ale jsou detailnější. Týká se to postav, zbraní, předmětů, apod. Samozřejmostí by měl být též aplikovaný steamfix.
Hratelnost spočívá klasicky v boji, průzkumu a řešení hádanek. Bitky mají šťávu díky množství nepřátel a solidnímu arzenálu v Lutherových rukách. Občas je možno povodit si stádo zombíků páčidlem, ani mariňáci se nestydí útočit ve větším počtu, často z nečekaných směrů. Povedl se i působivý nástup latexových bojovnic na scénu. Ačkoli je hlavní postavou černoch, od nepřátel se žádných ohledů ve smyslu pozitivní diskriminace nedočká. Ale s takovou neomaleností si Luther s nabitým kvérem v ruce snadno poradí! Komunikace s kolegy se děje prostřednictvím anglických textů - ať už jako náhrada dabingu nebo také množstvím poznámek zanechaných jinými postavami. Hledání klíčů a baterií k zařízením je pak nezbytnou činností pro další postup. To samé platí pro mačkání tlačítek na zprovoznění např. teleportačního systému. Dosti mě uchvátila netradiční závěrečná pasáž včetně povedených finálních titulků.
Lze této modifikaci též něco vytknout? Vybavím si akorát skromnější zaplněnost některých prostor nebo omezené využití nejúčinnějších zbraní. Obojí je však mnohonásobně vyváženo solidním příběhem, výbornou hratelností a spoustou originality, nadhledu a vtipu. Herní doba přesahující 3 hodiny je taktéž chvályhodná. Life’s End je bezesporu skvělým počinem na poli modifikací pro první Half-Life, neboť využívá všechny jeho typické vlastnosti, ale navíc přidává hodně nových nápadů. Hrajete tedy Halfa, ale přitom zavzpomínáte i na Dukea Nukema nebo Resident Evil. Především se ale budete náramně bavit!
|