HALF-LIFE: RADICAL PROBLEMS single Design map: 80% | Originalita: 80% | Zábava: 70% | Celkem: 77% | |
O tom, že výzkumný komplex Black Mesa není zrovna nejbezpečnějším zaměstnavatelem na planetě, se přesvědčí i pětatřicetiletý Dr. Xenofor Howzen - další vědátor vržený do víru událostí kolem experimentu s mimozemským krystalem. Během obligátního příjezdu podzemkou však nic nenasvědčuje tomu, že za pár minut začne boj o holý život v lokacích, jež jsou pro první Half-Life tak typické.
Úvodní minuty začínají zcela nevinně. Po opuštění vagónu se ústřední postava vydá směrem na své pracoviště, což je konkrétně obsluha generátorů zajišťující provoz testovacích komor v Oblasti 9. Cestou milého doktora mohou překvapit pouze malichernosti typu zaseknuté dveře, které se snaží opravit frustrovaný bezpečák, zatímco jiný vědec opodál netrpělivě přešlapuje na místě. V jedné z prosklených chodeb si také všimne dvojice kolegů hovořících s nějakým papalášem v tmavém obleku, ale to přece nemůže znamenat žádný průšvih, nebo snad…? Ale nemá cenu přemýšlet nad takovými banalitami, Howzen vyzvedává nezbytný ochranný oblek v šedém odstínu a pak se nechává ochrankou vpustit do cílové destinace. Po nahození generátoru okamžitě nastává kolosální zmatek, otevře se mezidimenzionální brána a začínají úplně jiné starosti, než na jaké byl študovaný protagonista zvyklý!
Začátek modu Radical Problems se nese v duchu původní hry i většiny příběhových modifikací, kdy krátkou mírovou část vystřídá zčistajasna adrenalinem nabitá akce spojená s útěkem z nebezpečného prostředí zamořeného cizí havětí a později též lidskými protivníky. Souboje se zde také nevymykají ze zavedeného mustru. Od nezbytného páčidla a glocku vhodných na základní zombíky a headcraby se dostanete k brokovnici, samopalu a coltu řešících prakticky vše, v závěru pak i k explozivním hračkám. Příjemným zpestřením jsou dozajista silnější verze některých potvor (odlišné i vizuálně), jenže těch nejnebezpečnějších (vytuněných elitních bojovníků) si žel bohu příliš času neužijete. Ani vojsko se nestydí párkrát vyztužit své pozice zkázonosnými stacionárními raketomety či sentryguny. Vzájemné bitky vojáků s vetřelci samozřejmě nesmí chybět, což lze takticky využít ke hladšímu postupu.
Prostředí je navrženo velmi solidně a vcelku uvěřitelně. Mapy zobrazují především manipulační
prostory, podzemní garáže, skladiště, apod. Typických laboratoří a vědeckých prostor je zde poskrovnu (spíše v úvodu), ovšem nechybí třeba prolézání zaminovaného skladu nebo kratičký výlet na Xen. Spolupráce s přeživším personálem je vcelku omezená, hádanky zde též nehrají prim (vzpomínám jen na přesun plně nabitého akumulátoru či interakce se spínači), pochválit však můžu obstojný dabing, včetně hlášení evakuačního poplachu umocňující tíživou atmosféru v komplexu. Originálních prvky zde také nalezneme - nové modely, tapety, objekty nebo vkusné melodie. Skriptem řízené situace jsou na patřičné výši a nechybí ani nečekaný vtípek v jisté výbušné situaci. Během hraní si nelze nevšimnout lehké inspirace datadiskem Blue Shift.
Ne vše se ale autorovi dokonale povedlo. Arzenál je spíše základní, interakce s NPC je značně omezená, silní nepřátelé jsou až ke konci. Některé dřevěné bedny jsou nerozbitné, ale i ty zničitelné neukrývají žádnou užitečnou výbavu. Přestože jedna z oblastí doslova čpí latexem, ženských útočnic se zde nedočkáme. Úsměvnou chybkou může být možnost aktivace otočného kohoutu i přes ochranné sklo hned na pracovišti…
Modifikačka se instaluje klasicky do složky s mateřskou hrou na Steamu, samotný Half-Life je potřeba mít nastaven na verzi výroční edice z loňského roku (nikoli betu či Steam-Legacy) jinak po spuštění modu nelze vybrat obtížnost a začít hrát.
Radical Problems nabízí hratelnost prvního Halfíka v kompaktním balení - což znamená kvalitní mapy, solidní akci, parádní atmošku i určitou porci originality. Největším problémem je rozhodně celková délka - čtyři zdejší kapitoly lze projít za 60-70 minut a k nečekanému finále se hráč dostává příliš brzo na to, aby mohlo slibné dílo skutečně rozvinout své nesporné kvality. Závěr přesto zůstává sympaticky otevřený pro případný navazující projekt.
|