HALF-LIFE: BLACK GUARD single Design map: 0% | Originalita: 0% | Zábava: 0% | Celkem: 0% | |
Half-Life: Black Guard je název modifikace z roku 2013, která ale v minulém roce dostala hezčí grafický kabát. Ústřední postavou příběhu je kapitán Brad, člen elitní Černé gardy. Tato speciální ochranka - narozdíl od klasické ostrahy v modrých uniformách - má za úkol střežit nejdůležitější vědecký a řídící personál v zařízení Black Mesa. Kapitán Brad dostane na starost případ jistého doktora Eddyho, jehož chování vykazuje značné pochybnosti ohledně jeho loajality k zaměstnavateli. Pro hráče je to jen další netradiční příběh v tradičních kulisách.
Pro ničím nerušený herní zážitek (i když to nemusí platit zcela) je třeba kromě samotného modu stáhnout opravný patch, jinak nedojde k aktivaci teleportu v pozdní fázi hry. Doporučuji aplikovat též jazykový patch, neboť původně použitá angličtina je příšerná. Obojí se po rozbalení jednoduše zkopíruje do složky s modem na Steamu. Pak už lze bez obav nastartovat hru samotnou.
Je vhodné nejprve spustit položku Intro, jinak se ochudíte o neodmyslitelnou úvodní jízdu do práce. Sice se během hraní vlakem ještě jednou svezete, nebude to však tak idylické, ale nepředbíhejme. Po krátkém seznámení na pracovišti je tato úvodní pasáž netypicky zakončena hráčovým neúspěchem. Pak lze z menu vybrat běžnou hru. Děj modu se odehrává v den Freemanovo pozdního příchodu do práce, osudového incidentu a jeho následků. Jako místní šéf bezpečnosti musíte na vzniklou situaci bleskově reagovat. Díky výcviku se umíte ohánět pistolí ráže 9mm, která vyřeší většinu problémů v úvodní fázi. Kromě věrného glocka bude vaším společníkem především zpočátku i personál v modrých uniformách, který zvlášť ve dvojici dokáže poskytnout slušnou palebnou podporu. Nedlouho poté nastoupí na scénu jednotky mariňáků a jako třetí frakce též nebezpeční speciálové tajných operací v uniformách černějších než gestapácká holínka. Nic s čím by si však neohrožený kapitán neporadil. Hůř bude na Xenu, ale o tom až později.
Modifikace obsahuje desítky map, pamatovat si budete především čtveřici oblastí. První bude kancelářský komplex inspirovaný stejnojmennou kapitolou v původní hře; nějakou dobu potrvá než se probijete prostorami výzkumu cizích organismů známých z datadisku OpFor a v pozdější fázi nesmí chybět laboratoře zabývající se teleportační technologií - proslavený Lambda komplex. Poté následuje Xen vítající hráče brutální bitkou s takřka nekonečnou vlnou nepřátel. Každá z lokací má svá specifika. V členitém komplexu Biodome je např. nutno najít několik vstupních karet pro zpřístupnění uzavřených prostor. V laboratořích Lambda je zase třeba zprovoznit reaktor - podobně jako v Half-Life. Dost často je nezbytná spolupráce s vědci nebo ochrankou - dokáží otevřít jinak zamčené dveře.
Ani po technické stránce si modifikace nevede nikterak špatně. Mapy jsou navrženy vcelku uvěřitelně, i když jasná inspirace původní hrou se na několika místech nezapře. To však nemusí být nutně na škodu, povědomé prostředí herního veterána potěší. Jelikož se jedná o graficky vylepšenou verzi, modely postav i zbraní jsou kvalitnější než oficiální verze High Definition Packu. Je zde například nový model vědce (Dr. Eddyho), G-mana nebo černošského sekuriťáka. Zbraně vypadají parádně včetně animací přebíjení - obzvlášť platí pro útočnou pušku nebo základního glocka, které budete používat nejčastěji. Postupem hraní se odemknou všechny zbraně z původní hry a vítanou posilou do závěrečných levelů bude výkonný Desert Eagle, kterého svého času svíral v rukách bojem ošlehaný desátník Shephard. Zbraně navíc dostaly nové nazvučení. Hudební podkres je jednak převzatý z původní hry, ale najde se i několik nepůvodních melodií, které se želbohu k Half-Lifu příliš nehodí. Naštěstí míst, kde je uslyšíte, není tolik. Co však potěší, jsou příběhové animace, kdy vidíte svou postavu z pohledu třetí osoby. Místo dabingu jsou pak často využity anglické titulky. Někdy ale není přechod z animace do herního režimu vyřešen úplně šťastně - vzpomenete si na to při setkání s Dr. Eddym u teleportační brány!
Plusem modu je akce v obstojně zpracovaném prostředí, obtížnost nastavena tak akorát - hráno na medium i hard, ale rozdíl jsem nezaznamenal (stejná výdrž nepřátel i moje). Pro méně zdatné hráče může být problémem omezená možnost doplnění armoru. Jsou zde pouze pohozené kevlarové helmy, zatímco energetické kanystry a nástěnné dobíječe HEV zůstávají trestuhodně nevyužity. Příruční lékárny však i na nejvyšší obtížnost doplňují 30% zdraví a léčebné panely jsou ještě štědřejší. Přesto se mi dvakrát stalo, že mě bez armoru odpravil nablízko mariňák s brokovnicí jednou ranou při plném zdraví! To ovšem nebývá pravidlem. Jediným zákysem se může stát až vstup na Xen, kde se respawnují nepřátelé a hráč musí v omezeném čase něco vykonat. Tady se může dostavit frustrace, ale když zjistíte co je třeba (YouTube napoví), máte z poloviny vyhráno. Další nebezpečí pro vaše zdraví představuje radiací zamořené prostředí v pozdější fázi hry.
Kladný dojem z Black Guard dotvářejí i drobné detaily. Kupříkladu některé kanceláře, vybavení laboratoří, originální nástěnné cedule, prostředí Xenu, teleportace. Přítomny jsou i povedené skripty (porada vedení, vědec rozříznutý laserem), nějaké vtípky (erotický časopis na WC, narážka na G. Newella), ale též oživení herních prvků. Při likvidaci zombies se zpravidla oddělí headcrab, jehož je nutné dorazit - třeba policejním obuškem, který je zde místo tradičního páčidla. Párkrát je potřeba najít a správně umístit výbušninu, také je vhodné (v jednom případě dokonce životně důležité) poslouchat hlášení firemního rozhlasu. Při hraní zkrátka narazíte na dostatek drobností, které vám zpříjemní putování.
Autorský tým je z Číny, pojďme se tedy zaměřit na to, zda udělali soudruzi také nějakou chybu. Už z přiloženého readme souboru je zřejmé, že se autoři moc nekamarádí s angličtinou, takže je nezbytné si stáhnout výše uvedený jazykový patch. Přesto při hraní narazíte na různé cedule psané lámanou angličtinou. Někoho můžou namíchnout částečně zkopírované pasáže z původní hry (jsou to prostě Číňani se vším všudy), mě to však neiritovalo - zažil jsem větší plagiátorství! Mrzí mě použití klasického "freemanovského" žlutého HUDu místo nějaké originální barvičky, ale to je jen drobnost. O zbytečně obtížné pasáži na Xenu či nehodící se hudbě jsem se již zmiňoval. Rozpaky vzbuzuje spíš poslední kapitola, jenž jako by k modu příběhově nepatřila, nebo ano? To ví asi jen v Říši středu.
Když to vezmu kolem a kolem, Half-Life: Black Guard lze považovat za kvalitní dílo. Nějaké výhrady jsem při hraní sice zaznamenal, ale žádná z chyb mi nedokázala mod znechutit natolik, abych si ho neprošel dvakrát za sebou. Jedná se o poctivé dobrodružství v duchu původní hry, které v některých nápadech jde ještě o kousíček dál. Ucházející herní doba v rozmezí tří až čtyř hodin řadí modifikaci mezi středně veliké.
|