GANGWARS 1.45 multiplayer Design map: 35% | Originalita: 50% | Zábava: 45% | Celkem: 43% | |
Když jsem tuto hru instaloval, nikdy by mě nenapadlo, že budu tak mile překvapen. Sice jsem už dříve viděl screenshoty, ale předpokládal jsem, že to bude pouze další nedodělaný mod, který je sice perfektní po stránce vzhledové, ale otřesný ve všem ostatním. Mýlil jsem se. Už po prvním zahrání jsem se musel přesvědčit, jestli je to opravdu half-life modifikace a nejedná se náhodou o counter-strike mod.
Nejedná... a co více? Gangwars je možná dokonce originálnější než CS! Tedy, jak se to vezme. Posuďte sami: První zmínka o Gangwars je z počátku roku 1998, kdy je autoři poprvé testovali po LANu. Pár dní poté je vypustili jako první realistický mod. Tenkrát to však byla modifikace pro Quake2 a příliš mnoho úspěchu, nesklidila. Svět ještě nebyl na realistické mody připraven. Za ty čtyři roky se toho však mnoho změnilo a právě realistické mody dnes slaví největší úspěchy. Byla by to proto velká chyba, nevydat Gangwars znovu. Quake2 engine je však zastaralý a na hry tohoto typu se příliš nehodí. Volba proto padla na half-life. Jeho engine se totiž dá modifikovat velice snadno, je HW nenáročný a výsledek je většinou perfektní.
Ze začátku jsem se zmínil o tom, jak jsem se domníval, že by to mohla být spíše modifikace do counter-strike než do half-life. Vysvětlení je prosté: Gangwars se CS v některých směrech až neuvěřitelně podobají. Obsahují podobné zbraně, téměř totožný nakupovací systém a takto bych mohl pokračovat ještě pěkných pár řádku. Jenže CS všichni znáte, důležité je proto spíše vědět, v čem se tato hra liší. Jako největší rozdíl můžeme nejspíš počítat styl hry. Zatím zde totiž existuje pouze jediný => týmová eliminace.
Ta však není v tomto typu her tak neobvyklá, a tak se snažili autoři přijít s něčím novým, neokoukaným a obohatili ji o pár unikátních prvků. Za ten nejdůležitější a nejzajímavější, se dá považovat možnost stát se bossem. Každý tým má u svého respawn pointu batoh plný drog. Ten, kdo se první ujme vlastnictví tohoto batohu, nabývá speciálních schopností. Umí se sám oživovat což mu při správné taktice zaručuje téměř nesmrtelnost. A pokud zabije nějakého nepřátelského gangstera, oživí tím jednoho z vlastních. To však stále není vše. Jako každý správný boss, i tento pozitivně ovlivňuje své podřízené. Pokud se nějaký gangster ze stejného týmu postaví ke svému bossovi, začne se mu také doplňovat život.
To vás přímo vybízí k tomu, abyste hráli co nejvíce takticky. Pokud budete jen tak sami pobíhat po mapě, vašemu týmu příliš mnoho šancí nedávám, ale pokud se budete držet poblíž svého bosse a nepouštět se do nějakých větších masakrů, může se stát, že vám nebude dělat problém vyhrát bez ztráty jediného muže. Existuje však pořekadlo, ani kuře zadarmo nehrabe a bohužel to platí i v tomto případě. Být bossem je sice hezké, ale zároveň velice nebezpečné. Na vaši hlavu je totiž vypsána vyšší odměna a nepřátelé vás vidí na radaru. Umíte si pak asi představit, jaké hony na vás bude nepřítel pořádat. I tak je to ale velice malá daň, za možnosti, které boss má.
Další odlišností Gangwars je pozměněný nakupovací systém. Jeho hlavní část se sice zdá býti přejata z CS, ale zbytek je unikátní. Stejně jako v CS zde za určitou činnost dostáváte peníze, za které si posléze kupujete zbraně. Vtip je však v tom, že si nemůžete kupovat všechny zbraně hned od začátku. Nejde ani tak o peníze, jako o to, že na určité zbraně musíte mít určité postavení v klanové hierarchii. To je řešeno tzv. juice body, které získáváte (nebo ztrácíte) stejně jako peníze. Za zabití bosse, například, získáváte 8 juice bodů. Za normální zabití jsou to body pouze tři. Po dosažení určitého počtu bodů získáváte další level (zjistíte to tak, když se na začátku kola dostanete do vašeho nakupovacího menu, vaše úroveň je uvedena tam) a za "menší" obnos peněz si můžete koupit upgrade, po kterém už si budete moci kupovat lepší zbraně. Tyto upgradey jsou zcela individuální, takže se občas může stát, že zatímco vy si po mapě budete pobíhat s nablýskaným kalaschnikovem, ostatní se nezmůžou ani na pořádnou pistoli.
Stále jsme se však nedostali k největšímu rozdílu... ke střelbě. Zbraně zde mají velice podobnou účinnost, jako v CS, ale to samé se nedá říci o přesnosti. Ta je u této hry velice neobvyklá. Většina zbraní totiž střílí absolutně přesně a to i při pohybu. Výjimku tvoří pouze jednoručné samopaly a některé útočné pušly. Nemusím se tudíž zmiňovat, jak je zde lehké, pro někoho, kdo je zvyklý na CS podmínky, rozdávat headshoty. Ale přesnost zbraní není jediný faktor, který ovlivňuje takové jednoduché a rychlé zabíjení. Přispívá k tomu i absence neprůstřelných vest...
Pokud jste někdy hráli counter-srike a bavilo vás to, je velice pravděpodobné, že tato hra vás bude bavit úplně stejně. Hratelnost Gangwars se hratelnosti CS s klidem vyrovná. Není to sice úplně stejný zážitek, ale v tom je právě velké plus. Boj pro vás začíná ihned po připojení na server. Narozdíl od CS, kde bojujete pouze proti nepřátelům, zde musíte svést takový menší boj už na začátku každého kola. Dalo by se to popsat jako boj o moc, protože bossem chce být každý, ale balíček s drogami je jen jeden. Budete do sebe řezat, střílet, prostě se budete snažit jakýmkoliv způsobem dostat k balíčku první (platí jen při vypnuté friendly fire, když je zapnutá vyhrává ten, co se respawnuje nejblíž :-). Jen co jej však získáte, ostatní se podřídí. Pak už jen následuje anihilace jednoho z týmů. Je to docela dobrý pocit vědět, že nepřítel padne k zemi po dobře mířeném výstřelu a nemuset se strachovat, že první kulka díky nějaké náhodě mine a vy se nebudete muset spolehnout na nepřesné "fullauto".
O zbraních jsem se už sice zmiňoval, ale opomněl jsem se zmínit o tom nejdůležitějším. Každá zbraň bude přístupná obou stranám a dohromady jich ve hře bude 29. Většina z nich je totožná s těmi, které jsou v CS, ale najdete tu i mnoho nových a neokoukaných zbraní. Domnívám se, že bossové mají přístup k lepšímu arzenálu než řadoví vojáci, ale protože jsem byl úspěšný v počátečním boji o moc skoro pokaždé, nemohu to potvrdit. :-)
Vše, o čem jsem zatím psal, mělo alespoň něco málo společného s CS. Nyní se dostáváme k části, která by mohla CS docela dobře předehnat. Jsou to lokace. Zatímco v jiných modifikacích se většinou bojuje v opuštěných základnách nebo uvnitř nějakých komplexů, zde se bojuje přímo ve městě. Ta krása se ani nedá pořádně popsat. Krásné, dlouhé ulice alá Los Angeles, sem tam nějaké zaparkované auto. K tomu vše ohraničují nádherné budovy. Dokonalost kazí jen nemožnost lézt do všech budov. Otevřených je asi jen 10%, což je opravdu málo. Na druhou stranu musím pochválit, že interiéry jsou řešeny velice dobře. Jejich výplň je přesně taková, jaká by měla být a stále se v nich dá dobře pohybovat. Zde u mě má hra deset z deseti.
Co se týče grafiky, jde také o to nejlepší, co half-life engine umožňuje. Modely postav, modely zbraní, jejich skiny, to vše vypadá nádherně. Občas jsem nemohl uvěřit, že tato hra vznikla z HL. Také textury byly vybrány velice pečlivě. Dokonale padnou a jsou fotorealistické. Je docela možné, že než se hru naučíte hrát, budete se jen tak procházet a kochat okolím. Vše je laděno do atmosféry starých gangsterských filmů. Font je velice pěkný a v některých případech se dokonce třese, jako ve starých kinech. Občas mi hra zdánlivě připomínala Kingpina. Zde také nemám co vytknout.
Další kapitolou jsou zvuky. Tvůrci modifikací si s nimi většinou nedají moc práce a ponechají originální, nebo je nahradí něčím, čemu se snad ani nedá říkat zvuk. Zde je tomu jinak. Všechny zvuky byly nahrazeny novými, mnohonásobně lepšími. Například střelba z tlumeného Coltu je opravdová hudba pro mé uši. A když už se zmiňuji o hudbě, i ta je ve hře obsažena. Na některých místech v mapě jsou rádia a v jejich blízkosti je slyšet typická gangsterská hudba. Něco ve stylu Busta Rhymes.
Já už sice CS delší dobu nehraju, ale toto mi přijde jako velice kvalitní mod a pokud získá tu správnou popularitu, mohl by se z něj stát druhý counter-strike.
|