ESCAPE single Design map: 35% | Originalita: 35% | Zábava: 40% | Celkem: 37% | |
Hráč si v mlžném oparu vybavuje, že se mu podařilo utéct z testovací komory. Pamatuje si, že zaslechl přenos o tom, že vojáci přišli a všechny zabíjejí. Nyní se probouzí v místnosti, kde jej zachránil nad ním se sklánějící vědec, který je tím prvním, co vidí. V působivé sekvenci po spuštění nové hry. Než se mariňáci dostanou přes dveře, musí si postava přisunout bednu a vlézt do šachty. Nemá cenu se ohlížet zpět, jsou nekompromisní. A jelikož je cílem této modifikace utéct, nic jiného ani není její náplní. Však to dobře známe.
Gordon, popř. kdokoliv jiný zastávající roli herního alter ega, popadne páčidlo, vrátí se do šachty a rozbije mříži. Použije výtah, co jej vezme nahoru. V chodbě potká Barneyho a společně zneškodní dvojici zombie. To už disponuje pistolí, v místnosti s vědcem na stole, s převráceným jiným stolem, se objeví dvojice Alien Slave. Ti eliminují Barneyho, dá se skrčený krýt za stolem. Hráč si vezme po něm zbylé náboje z pistole. Vleze do šachty, v jejímž průběhu uvidí nalevo probořený strop. Pod nímž si vezme náboje, brokovnici a stiskne spínač.
Escape je častým námětem HL1 modů, to je samozřejmě i fakt týkající se základní hry. Mně jde spíše o název. Existuje také jeden francouzský projekt s tímtéž jménem. Ten od Leo Ringa si drží svůj styl od chvíle, co jej lze hrát a být svědky nachystaných propriet. Atmosféra zmaru je dokreslena adekvátně. Vše je zničené, oblasti opuštěné, alespoň zdánlivě. Je důležité sršet důvtipem, umět si vždy nějak poradit, využít situaci ve svůj prospěch. Dojde na boje ve skladištích, na železnici, ve velících místnostech, v šachtách a hangárech.
Kořením, přispívajícím k zážitku z hraní, je i četná přehlídka skriptů. Zde rovněž přítomných, ať už jedoucí vlak na kolejích, co po chvíli exploduje, jdoucí vědec v chodbě, když tu náhle, ozve se rána, spadnou věci a udělají díru do zavřené brány. Vědec je bohužel nebohou obětí popsaného děje. Nebo jeho kolega oživující Barneyho. Co se modům s vervou věnuji, pronásleduje mě Gargantua. To je vítané a oblíbené téma spousty her ze světa Half-Life. Nejinak je tomu i zde. Je to jeden ze stěžejních úkolů, jak se dostat za bránicí bariéru.
Level design ukazuje svou vůdčí sílu zajímavě koncipovanými tvary chodby, v níž loading posílá děj dále, ale já se vrátil. Obdivně sledoval ty vzory stěn jdoucích do oblouku, co je přerušen až v pozici stropu. A proto to vypadá tak pěkně. Tento ráz si mod drží i tehdy, co navštívím osvětlenou chodbu poté, co mé kroky vedou z výtahu. Kontrast barev inklinuje ke žlutému či hnědému odstínu, doplněného o rotující rozsvícené světlo na stropě. Dodává to tvůrčímu stylu patřičnou úroveň neotřelosti nápadu, jak originálně variovat lpění na chůzi.
Vodní nádrž s průchozím proskleným tunelem, v níž plují dvě příšery. Žebřík poblíž vede nad tunel s nádrží, kde je horní lávka, po níž chůze k zavřeným dveřím způsobí náhlé propadnutí se do vody. Ale dá se přeskočit, ať už ze zábradlí či normálně. Nazpátek to již ale limity skoku nedosáhnou. Je nutné to ve vodě podplavat dírou v plotu, čímž jde vylézt k žebříku. Je to čistě jen na svobodné volbě každého. Nechám ji jako dekoraci či ji vyzkouším výše popsaným způsobem? I to k definici herního pojetí často neodmyslitelně patří.
Ze zbraní přijde ke slovu páčidlo, pistole, samopal, brokovnice, snark, raketomet, kuše, granáty, miny a nálože. Při absolvování hry bývá zbrojní výbava roztroušená v mapách. Zásob je tedy dostatek. Z nepřátel to znepříjemní vedle vojáků i zombie, dále headcrab, Barnacle, vražedkyně, Alien Slave, Bullsquid, Alien Grunt, Houndeye, Ichthyosaur a vrtulník. Konec je moc povedený. Je zásadní osvobodit Barneyho a jít s ním do garáží se zaparkovanými auty. Otevře hrající postavě cestu ven. Dojde k závěrečné sekvenci a poděkování.
|