Recenze Xidia Gold (UT) Xidia Gold
Xidia je jedna z největších single-player modifikací pro první díl hry Unreal Tournament. Její tvůrci se snažili odlišit od designu původních levelů Unrealu a použité prostředí je víc industriální – převážně jde o různé doly, tovární komplexy atd… S tím také souvisí charakter nepřátel, kteří vám budou komplikovat cestu vpřed. Jestli jsou váš šálek kávy boje se skaarjtroopers (skaarj-vojáci vyzbrojení stejnými zbraněmi jako vaše postava), budete nadšeni. Ostatní klasické nepřátele z Unrealu najdete občas také, ale většinu tvoří právě vojáci na všechny způsoby a pak různé vylepšené kousky skaarjů. Zatímco v Unrealu se celkem pravidelně střídaly různá prostředí (chrámy, venkovní lokace, interiéry lodí…) a s nimi i nepřátelé, tak Xidia staví v naprosté většině hry právě na skaarj-vojácích a později i na nepřátelích z vlastních řad: lidech. Výsledek je jednoznačný – Xidia je dost těžká. Na první pokus může až odradit. Vojáci jsou rychlí a přesní. Už na obtížnost normal je Xidia o hodně těžší než Unreal a na nejvyšší úrovni pak udělat chybu prostě nesmíte.
Děj modifikace se odehrává na planetě Xidia. První epizoda The Incident začíná na palubě lodi na orbitě planety. Na povrchu začali lidé těžit suroviny, ale pak se základna odmlčela… prostě klasická zápletka ala Aliens. Podle briefingu to nemá být nic zásadního, jenže znáte to… Je celkem jasné, že důvodem přerušení komunikace asi nebude káva vylitá do vysílačky. Jako už mnohokrát předtím je na vás zjistit co se stalo. Po příletu nejdříve procházíte základnu a vašim úkolem je zapnout generátor. Autorům se už tady podařilo výborně pracovat s ozvučením. Různé děsivé zvuky a stupňující se napětí vás bude od začátku deptat. A to se vlastně skoro nic ještě neděje… Postupem doby se dostanete k útržkům různých deníků a můžete si tak udělat představu, co se těžařům zhruba stalo - narazili na nové naleziště, začali kopat příliš hluboko, pak se asi něco ošklivým způsobem nepodařilo a lidstvo zase jednou dostalo přes čumák za to, že lezlo kam nemělo. Po zapnutí generátoru se hra uloží a pak to začne být drsné. Celý následující level je velmi rozsáhlý a v první verzi Xidie, kterou jsem před lety hrál obsahoval bug, který znemožnil hru uložit. Jediná možnost byla projít celou úroveň na jeden zátah. To znamenalo se ji naučit celou prakticky zpaměti. A když už jsem se dostal až na konec, vynořilo se překvapení v podobě extra tuhého bosse. Odhodlání nepoužívat kódy tehdy dostalo hodně zabrat. Naštěstí je už v současnosti k dispozici patch, který nahrazuje tuto úroveň její novější verzí a save funguje tak jak má. Po opuštění základny Pheonix se dostanete hlouběji pod povrch Xidie, do rozlehlých důlních prostor. Původní plán zjistit co se stalo a případně zachránit přeživší se mění na záchranu sebe sama.
Technické zpracovaní je excelentní. Rozsáhlé, detailní úrovně plné různých beden, strojů, výborné nasvícení snese srovnání i s takovými levely, jako byl v původním Unrealu třeba Bluff Evesmoking. Občas narazíte na různé úkoly – najít bombu, donést na určené místo atd.. Je nutné číst deníky na které v průběhu hry narazíte – obsahují číselné kombinace k otevření dveří, stejně tak jako informace o tom, co se stalo ostatním lidem. Po cestě kromě už vyjmenovaných nepřátel narazíte i na další chuťovky – třeba boj s obřím škorpiónem v jeskyni odkud se nedá utéct. Vašim cílem (vaše postava se celkem neinvenčně jmenuje Jones) je dostat se včas skrz doly do další základny, kde vás snad bude čekat záchranná loď.
Druhá epizoda začíná přesně v okamžiku kdy ta první končí (její konec ale prozrazovat nebudu, od toho recenze nejsou). V části The Escape už hrajete za jinou postavu. Tentokrát jde o horníka Morgana Spencera, který svou záchranu těsně prošvihne a musí se naopak vydat na základnu Pheonix. Cestou ho přes vysílačku kontaktuje týpek jménem Cray, který tvrdí, že dokáže k základně přivolat pomoc, ale na oplátku bude něco chtít po Morganovi. Spencer nabídku přijme a zbytek je na vás. Po cestě narazíte na některé lokace známé už z první epizody, ale není to jen tak nějaká laciná recyklace už známých úrovní. Vždy je něco přidáno, změněno atd… V The Escape se dostanete do podle mě vizuálně nejpůsobivějšího prostředí ze všech UT modů – zamrzlých podzemních laboratoří. Bohužel opět platí, že na nějaké kochání se není čas. Nepřátel je hodně a obtížnost je občas až zbytečně vysoká.
Co se level-designu týká, tak jsem nenarazil na žádná problematická místa. Kromě již zmíněného problému s ukládáním v první epizodě (vyřešen patchem), jsem jiné chyby nenašel, modifikace je stabilní a na jakémkoliv aspoň trochu slušném počítači bez problémů hratelná. Jedna z výtek se týká namluvení Craye. Jeho hlas je divný, nejde mu rozumět a rozhovory nejdou přeskočit. Pár bodů bych osobně strhnul také za občas nevyváženou obtížnost. V první epizodě narazíte na části, které jsou použity v modifikaci Operation Na Pali. Nejde ale o žádnou vykrádačku, týmy tvůrců obou modů se překrývaly. Herní doba hodně závisí na zvolené obtížnosti a stylu hry. Pokud byste hráli Xidii poprvé na úrovni hard, počítejte na každou epizodu zhruba 6-7 hodin.
Požadavky:
plná instalace Unrel Tournamentu
patch 436
Epic Bonus Pack 4
oldskool modifikace - aktivuje singleplayer modifikace v menu UT a je součástí archívu s modem Xidia
samotná modifikace - na těchto stránkách najdete odkazy ke Xidi i patch.
Pro všechny následující obrázky jsem použil balík hi-res tuxtur pro UT. Na stránkách Unreal Texture najdete dodatky pro hry ze serie Unreal. Pro UT lze nejlepšího efektu dosáhnout kombinací hi-res S3TC Epic textur vydaných původně přímo firmou Epic a tzv. S3TC High End textur, vytvořených fanoušky hry. Nejdříve stáhněte oba archivy s texturami z dílen firmy Epic a rozpakujte je do jednoho adresáře. Tyto archivy obsahují úplně všechny textury do UT, ale jsou méně kvalitnější než ty vytvořené fanoušky (které ale nejsou kompletní). Proto nejříve rozbalte oficiální textury od Epicu, potom do stejného aresáře rozbalte ty vytvořené fanoušky a přepište jimi soubory, které už v adresáři máte. Pak obsah pracovního adresáře překopírujte do složky textures v instalaci UT. Pro aktivaci hires textur musíte v advanced settings povolit s3tc kompresi. Textury fungují jak v UT tak ve všech modifikacích. Takto vytvořený balík textur můžete použít i pro Unreal.
|