Recenze Project Xenome (UT) O tomto modu jsem se dozvěděl na unrealsp.org asi dva týdny poté co byl 27.3. 2009 vydán a nestačil se divit! Neboť informací o něm bylo málo, za to novinky hlásily že jde o aspiranta dělající si ambice na pokoření OPN. Což se nakonec nepovedlo, vůbec to ale nevadí a to proto že tento mod i tak obstál a přesvědčil mě o tom že je v něm ohromný potenciál. Předně byl dlouhý, propracovaný, zábavný a inspiroval se třemi klasikami žánru first-person stříleček. Jmenovitě Halfem 1, Doomem 3 a Quakem 4.
Projevovalo se zejména texturami převzatými z uvedených her a já tak měl pocit že hraji jen další HL1 mod nebo úplně jinou hru. Zkrátka, jakoby to vůbec nebyl UT, ten připomínaly jen zbraně a protivníci. Za nejzdařilejší považuji právě část vzdávající hold HL1. Který mě už celkem omrzel a o to více jsem si tutéž atmosféru na jiném enginu užíval. Zvláště když ji dotvářel i naprosto precizně a promyšleně ztrávněný level design. Za nějž by se nemuseli stydět ani tvůrci modu Visitors, nebo jiných podobných kousků. Ale nejen HL1 feeling byl super, ty ostatní na tom byly rovněž dobře.
Unreal engine je už 10 let starý, ten na němž běží UT konkrétně, a tudíž má tvůrce Projextu Xenome můj neskonalý obdiv nad tím, že na něj dokázal naroubovat většinu nové a místy i náročné grafiky. Která byla natolik kvalitní, a mnohdy i s novými efekty a nápady, že častokrát způsobovala i mírné zpomalení framerate. Mapy samotné byly jinak stabilní a nijak nehaprovaly. Proto je tato poznámka spíše bezvýznamná. K technickým záležitostem doplním dále jen to, že tvůrce se bohužel nevyhl menšímu podvodu. Když do svého výtvoru vložil několik cizích materiálů, z konkurenčním modů od jiných autorů, a to bez jejich svolení. To co následovalo poté bylo jen logické vyústění nastalé situace. Mod byl odstraněn z většiny stránek, sosnout prakticky nešel a jeho autor slíbil komunitě že ho předělá a cizí materiály, nebo jen jejich náčrt, ze svého díla odstraní. Ani to mě ale od zahrání této modifikace neodradilo.
Skvělé byly různé nápady, zkopírované z Operation: Na Pali a Xidie, obohacující hratelnost. Např. mechanické střílny na stropech nebo zadávání číselných kódů. Zatímco v OPN byly kódy potřeba zhruba pětkrát, tady jimi byla prolezlá celá hra takže jich bylo vyžadováno podstatně více. Naštěstí nalezení každého z kódu a jeho následné použití, na příslušných dveřích, nebylo nijak složité nebo frustrující. Naopak, mnohdy dost motivující a oživující. Co se týče střílení tak byla první část, do okamžiku odjetí vláčkem, poměrně snadná. Jednalo se o pomalou, průzkumnou akci doplněnou dále pár úkoly. Přičemž nepřátelé se neobjevovali v přehnaném počtu. K tomu došlo až později při střetnutí s bossáky, kdy rázem šlo o tuhou hru i na medium obtížnost. Jelikož hráč nebyl na vše sám a pomáhali mu i jeho kolegové, tak byla otázka pár okamžiků libovolné bosse, mezi nimiž byli i obrovití pavouci, skolit. Kromě bossů se do cesty mnohokrát postavili i robotičtí zmetci, kteří byli skutečně hardcore. Odolní jak tank, v počtu tři najednou minimálně a hlavně dost rychlí. Tudíž se na ně vyplatilo používat okolního prostředí, nebo po dávkách do nich pálit a utíkat, A celý postup takto opakovat. Při šarvátkách s nimi byl běžný nedostatek životů, i tomu byl ale mod přizpůsoben v podobě uzdravujících komor. Jenž neomezeně doplnily životy na maximum. Obtížnost hry tedy celkově byla skvěle vybalancovaná a pro ostřílené hráče bez problému akceptovatelná.
Čtyřicet map znamená na Unreal enginu enormní číslo, jde-li o mapy pro UT mod je to ještě enormější. Z čistě prozajckého důvodu, rozlehlosti map. Které tak byly v Project Xenome nebývale rozsáhlé a poskytovaly proto herní dobu srovnalenou s původním Unrealem nebo OPN. Ohledně celkové doby, během níž jsem mod dohrál, nemůžu být nespokojený. Když mě vydržel na týden častého hraní a dle statistik, odpočítavájících ve hře čas, mě zabral 14 hodin a 27 minut. Shrnuto a podtrženo, jednomu jedinému tvůrci se povedlo stvořit jeden z nejlepších kousků, jenž kdy na poli mod scény vyšel. A přestože má pár much, jako zkopírovaný obsah a mírné trhání map na zamrzlé planetě, nic to na zmíněné skutečnosti nemění a stále jde o super mod. Jenž by si měl zahrát každý příznivec propracovaných FPS, navíc je ve vývoji jeho upravená a finální verze. Právě z důvodu zkopírovaného obsahu a nápadů. Je tedy určitá pravděpodobnost že by se přece jen mohl tento počin, vyvíjený předtím prakticky bez vědomí komunity, ještě o něco lépe vydařit a přinést jeho tvůrci zasloužené uznání a slávu.
Datum zveřejnění: 27/04/2009
|
|