Quake1 - přehled nejlepších modifikací Quake1 - singleplayer modifikace
Quake1 má už nějakej ten pátek za sebou a různých modifikací existuji stovky. Od malých addonů obsahujících třeba jen jedno kolo, až po rozsáhle modifikace, které se svým rozsahem blíží délce původní hry. (i když….tohle je relativní pojem, protože kdyby vás to zajímalo, tak světový rekord na dohrání Quake1 na obtížnost nightmare je kolem 13 minut). Během tohoto roku postupně vznikl nejobsáhlejší registr prakticky všech sinleplayer levelů, které pro Quake1 kdy vzniky. A to včetně stručného popisu a funkčního linku pro download. Archiv najdete na serveru http://www.quaddicted.com. Cokoliv s ratingem nice a excellent je o dost lepší než původní hra. Ale abyste netápali naslepo uvedu aspoň pár těch nejlepších.
Jak to spustit?
Pokud je celý mod pouze jedna nebo více úrovní, tak ho tvoří jeden soubor nebo více souborů s příponou bsp. Takový mod přidává do hry jen nová kola – vše ostatní zůstává jako v původní hře - nepřátelé, zbraně… v tomto směru nic nového nečekejte. V mnoha případech to ale úplně stačí. Dnes už je totiž možné díky existenci moderních enginů vytvářet podstatně větší a detailnější kola než jsou ta v původní hře. Je dobrým zvykem, že u každé modifikace je přiložen texťák s návodem na spuštění.
Pro dodatky ve formě samostatných souborů bsp platí toto pravidlo: soubory nahrajte do adresáře Quake1/id1/maps. Pokud je k dané úrovni vytvořen soubor s informacemi o barevných nebo dynamických světlech (přípony lit/rtlights) tak je nahrajte do stejného adresáře. Po spuštění hry napiště v konzoli příkaz map a název souboru s novou úrovní bez koncovky. Toto je univerzální příkaz pro všechny enginy. Funguje vždy, i pro spuštění libovolného levelu původní hry – např. map e1m8 spustí tajné kolo z první epizody.
Větší modifikace, obsahující nové nepřátele, zbraně, modely atd.. bývají většinou v podobě pak souborů, případně v zipu najdete více různorodých souborů, vlastní adresáře. Pro tyto mody vytvořte v Quake1 nový adresář na úrovni složky id1 a modifikaci nahrajte do něj. V archivu na serveru www.quaddicted.com je u každé modifikace znovu napsaný návod a pokud jde o nějakou výjimku, tak je uvedena i s řešením. Modifikace v samostatných adresářích se spouštějí při startu hry parametrem –game a název adresáře s modifikací. Toto platí pro všechny enginy. Darkplaces má navíc v menu možnost aktivovat jednotlivé modifikace přímo přes seznam dostupných modifikací.
To nejlepší ke Quake1
Ke hře vyšly 2 oficiální misson packy - Scourge Of Armagon a Dissolution Of Eternity. Oba jsou dobré, určitě je zkuste, ale na netu najdete i lepší a zadarmo.
Nehahra
Podle mě nejlepší modifikace pro Q1. Mnoho nových kol, nepřátel, vylepšená AI (nepřátelé mají lepší zbraně, uhýbají..), příběh vysvětlující návaznost Nehahra na původní hru a ještě mnohem víc. K Nehahra vyšlo dokonce několik dalších rozšíření a tyto modifikace vyžadují nainstalovaný mod Nehahra, protože využívají jeho funkce (např. The Tides Of War). Potřebné info i s návodem jak dodatek do adresáře s Nehahra přidat nejdete vždy v přiloženém txt. V současnosti pracuje autor na pokračování tzv. Nehahra revamp. Homepage zde. Nehahra funguje pouze s enginem přiloženým v instalaci (nehahra.exe) nebo s Darkplaces (co nejnovější verzi – ty starší měly s Nehahra problémy). S Darkplaces vypadá mnohem lépe, protože nehahra.exe je vlastně jenom lehce upravenej qlquake. Spouští se parametrem darkplaces.exe –nehahra (tedy NE –game nehahra, a pokud jej stejně použijete, tak se modifikace sice spustí, ale nebude správně fungovat). Na homepage si můžete také stáhnout 4hodinový film udělaný pomocí nahraných dem v enginu Q1 a ten vysvětluje o co v modu Nehahra a v celém Quake1 jde. Celkové hodnocení Nehahra je tak 15 bodů na stupnici 0-10.
Soul of Evil
Další fandovský mod, který o hodně překonává původní hru – jak kvalitou tak rozsahem. Homepage leadera projektu: tronyn.planetquake.gamespy.com. Odkaz na samotný soubor je zde. Spolu s Nehahra je to to nejrozsáhlejší co ke Q1 vzniklo. Během letošního Qexpo (sraz fandů Q1, prezentace čehokoliv quake-related) bylo zveřejněno pokračování Soul of Evil: Indian Summer. Odkaz najdete na uvedených stránkách stejně jako další menší epizody a úrovně - Operation: Urth Majik, The Night Journey, Rapture, Coven Of Ebony, Phantasmal Garrison: Edition 2 a The Masque of the Red Death. Těžko vybrat, která je nejlepší….asi Rapture, to je vizuální skvost. Ale ty ostatní taky patří do top ten.
Shaun Ross [kona]
Tohle jméno nepatří žádné modifikaci, ale autorovi mnoha úrovní do Q1/2 a dalších her. Pokud si v archivu www.quaddicted.com seřadíte všechny modifikace podle jména tvůrce, najdete jeho úrovně a podíváte na hodnocení, bude vám to jasné. Nemá smysl je tady vypisovat. Shaun Ross byl téměř 7 let mimo Quake komunitu, ale zase se vynořil během letošního Qexpa. Můžeme se (snad) těšit na další kvalitní kousek, protože všechno co pro (nejen Q1) vytvořil patří ke špičce. Také už zase znovu fungují jeho stránky na nové adrese www.electricescape.com/etherealhell - najdete tam rozsáhlý archiv recenzí modifikací pro Q1/2 a Half-life.
Travail
Další mnohalevelová záležitost. Rozsahem je to úctyhodné dílko, kvalita úrovní je dobrá, ale na ty nejlepší kousky to podle mě nemá. Nicnémě, nejvyšší hodnocení na serveru quaddicted možná znamená, že chyba je jen ve mně. Autoři dokonce složili k Travail speciální soundtrack. Rozhodně stojí za vyzkoušení. K dostání zde: www.quakeone.com/travail.
Update: zkusil jsem Travail znovu a hluboce se omlouvám tvůrcům za své dřívější hodnocení. Je pravda, že úvodní úrovně první epizody mě moc nenadchly. Ale tentokrát jsem se nenechal odradit a hrál dál. Druhá polovina 1. epizody už je herně úplně jinde a další epizoda (ke které jsem dřív asi vůbec nedošel) mě dostala totálně. Mít klobouk tak ho smekám.
Abyss Of Pandemonium
Tato modifikace vyšla původně jako třetí officiální mission pack. O pár let později byla uvolněna jako freeware. Důvodem bylo také to, že původní verze byla dost zabugovaná a její kompatibilita s většinou moderních enginů byla mizerná. To platilo až do nedávné doby. Během Qexpo 2008 byla uvolněna “remastrovaná” verze, která už podle referencí funguje bez problémů. Tato nová verze je k dispozici na qexpo.tastyspleen.net. Update - Na quaddicted.com je už taky nová verze.
Quoth
Tohle je zvláštní modifikace. Původně neobsahovala žádné úrovně (dnes už zahrnuje přepracované a rozšířené verze prvních dvou úrovní z Q1) a vznikla jako doplňkový pack ke Quake1. Tento pack obsahoval nové nepřátele, umožnil maperům vkládat do nových úrovní funkce, které Q1 původně neuměl. Za vývojem stojí skupina maperů, která si sama vytvořila modifikaci tak, aby jim umožnila vytvářet zajímavější úrovně. Potom dali volně k dispozici zdrojáky, aby je mohli využívat i další zájemci. Do dnešní doby vzniklo poměrně dost úrovní, které ke svému chodu Quoth vyžadují (je to vždy uvedeno v manuálu). Homepage projektu je kell.quaddicted.com a najdete tam i některé úrovně přímo vytvořené pro Quoth. Spuštěné bez něj nebudou správně fungovat a nebudou hratelné. Díky větší variabilitě nepřátel jsou levely vyžadující Quoth občas dost těžké, ale díky implementaci vlastností, které originální Q1 neobsahoval, mají většinou velmi vysoké hodnocení a rozhodně stojí za vyzkoušení. Aktuální seznam seznam zatím existujících levelů pro Quoth (stahujte verzi 2.1):
Are you yet living?
Breakfast at twilight
Crescendo Of Dreams & Surmounting Terror
Dorghael Arhlannen
Egyptian Rhapsody & Teacup
The Living End & Elder World Waystation
I Pity Thee Not
Red 777
Ruined Nation
Skinny Norris
Slave To a Machine
The Five Rivers Land
The Hand That Feeds You
Slime Refinery Complex
Warp Spasm
Fort Driant
Stark Monstrosity
Contract Revoked & Contract Revoked - The Lost Chapters
Zbytečné popisovat. Mapeři dostali do rukou jednotný set textur, rozšíření která nabízí Quoth a dál si dělali co chtěli. Tyto epizody mají díky jednotným texturám nezaměnitelný styl a díky jednotnému designu drží pohromadě. Na rozdíl od jiných modifikací, které kvůli kooperaci různých tvůrců občas bývají "každý pes jiná ves". K dostání opět na http://kell.quaddicted.com
Necros
Platí totéž co u Shauna Rosse. Levely jsou zase všechny v registru na www.quaddicted.com. Nejlepší kousky - The Emptiness Without - tento level je součástí packu The Coagula Contest, Once Upon Atrocity, Dawn of Eternity nebo nejnovější The Living End
Insomnia
Dlouho platila Insomnia za nejlepší Q1 modifikaci. Rozsahem sice patří k menším, ale je to unikát ve všech směrech – hybrid mezi Q2 a Q3. Stahujte zde.
The Marcher Fortress & Bastion of the Underworld
Tohle je ona pověstná třešnička na dortu. Každá z těchto modifikací obsahuje pouze jeden level, ale nejde o jen tak nějaké úrovně. Tyto dva levely jsou ty nejlepší co kdy ke Quake1 vzniklo. To samo jsem sice napsal i u Nehahra a Soul of Evil – tam jsem ale vzhledem k rozsahu a celkové kvalitě neměl jinou možnost. Zde stačily autorovi k získání absolutního prvenství jen dvě úrovně. To co se mu podařilo vytvořit na základu 12 let staré hry je neuvěřitelné.
Bastion of the Underworld
The Marcher Fortress
Pár rad na závěr:
téměř všechny modifikace jsou o dost těžší než původní hra. Neplýtvejte municí ani zdravím, v Quake1 jste si to mohli dovolit, tady už většinou ne.
jednotlivé enginy nejsou vzájemně kompatibilní, save z jednoho enginu většinou nebude fungovat v jiném.
všechno co jsem tu popsal vytvořili fandové zdarma ve volném čase..nějaké ty bugy se najdou, ale s tím se musí počítat.
co poslouchat ke hře – na tuhle otázku existuje pouze jedna správná odpověď: Nine Inch Nails. Nemusí to být přímo oficiální soundtrack, který Trent Reznor složil pro Q1, stejně dobře funguje i dvouhodinová zvuková šílenost Ghost, The Fragile nebo cokoliv jiného z produkce mistra Reznora. U NIN se nedá vybrat špatně.
Datum zveřejnění: 01/06/2009
|
|