Recenze The Nameless Mod (Deus Ex) The Nameless Mod
Na internetovém fóru hry Deus Ex se poslední dobou dějí nepěkné věci. Účet jednoho ze tří moderátorů fóra přestal fungovat. Dva zbývající mají plné ruce práce s čištěním fóra od všemožného spamu, dvě skupiny uživatelů zaplevelují fórum blábolivými příspěvky, ve kterých se mezi sebou hádají o kravinách a obtěžují ostatní. Kromě toho se začíná projevovat nespokojenci, kteří moderátory obviňují z cenzury a svévolného blokování účtů. Představte si jakoukoliv diskusi na novinkách.cz a máte přesný obrázek situace. Moderátoři nakonec poprosí o pomoc starého známého, který jim před lety pomáhal zpravovat fórum.
|
Trestkon se po příjezdu do města dostaví na audienci u zástupce místní vlády a po seznámení se s napjatou situací ve městě, které balancuje na hraně anarchie, je mu nabídnuta práce pro správce města. Problémů k řešení je spousta – jeden z představitelů města byl unesen neznámou organizací, množí se teroristické útoky samozvaných bojovníků za svobodu (nebo teroristů – to záleží na úhlu pohledu). Po městě se čím dál tím víc roztahuje místní kapitalista Scara, který díky zastrašování, podplácení a vydírání konkurence získává stále větší moc. Do toho ve městě začala lokální válka mezi dvěma znepřátelenými náboženskými sektami. Výsledkem je uzavření města, zablokování přístupových cest a dočasné omezení svobody pohybu po městě. Správci města povolají na pomoc policii, ulice křižují ozbrojenci v doprovodu ostře nabitých armádních robotů.
Trestkon opouští hotel a jeho první úkol je sehnat dost peněz na to, aby se z obytné části dostal do obchodní čtvrti, kde sídlí současné vedení města. Jakým způsobem si peníze sežene je na něm, ovšem početná přítomnost policie nějakou kriminální činnost určitě tolerovat nebude. Představitelé města Trestkonovi předhodí tento úkol s dodatkem, že pokud si v tomhle nedovede poradit sám, tak může rovnou z města zmizet. Další úkoly budou mnohem těžší a sehnání pár kreditů na cestu je jen vstupní test. Zatímco Trestkon shání prachy kde se dá, kontaktuje ho přímo Scara a také mu nabídne spolupráci, tentokrát ve svém boji proti správcům města. Je jasné, že přijmutí jedné nabídky automaticky znamená odmítnutí té druhé. Ať udělá cokoliv, skončí to tak, že po něm jedna frakce půjde pěkně ostře.
Schrastit prachy není jednoduché. Pokus vyloupit místní obchůdek končí přestřelkou s policií, další školácká chyba bylo náhodné vytažení zbraně v místním baru, kde neměli valného pochopení….Trestkon získává pár nepříjemných zkušeností a začíná chápat, že v tomhle městě nefungují pravidla akčních filmů. Zbraně se musí nabíjet (teda...nejdřív je musí někde sehnat), v běhu netrefí nic a jedna kulka do hlavy znamená game over. Není Rambo a tohle není žádný Half-Life nebo nedej bože Quake.
později...
Podle útržkovitých informací by o záhadném zablokování jednoho administrátorského účtu mohla něco vědět jedna ze skupin uživatelů, která na fóru neustále vyvolávají tzv. flamewars. Poskytnutí informací ale podmiňují požadavkem. Je jím přístup do části fóra kterou využívají jejich protivníci. Těm už před časem došla trpělivost se situací na fóru a nějakým hackerským hokuspokusem se jim podařilo nabourat do systému, jeho malou část fóra odstřihli a používají ji pouze pro sebe. Moderátoři (natožpak obyčejní uživatelé) nad touto částí fóra nemají žádnou kontrolu.
|
Poté co se Trestkon přidal ke správcům města začal vyšetřovat podezřelé z únosu člena vlády. Potenciálních pachatelů je mnoho, ale jejich ochota mluvit se limitně blíží nule. A pokud už mluví, tak jen hází vinu jeden na druhého. Problém je, že část města kterou ovládá jeden z náboženských kultů je dokonale izolovaná a cestu dovnitř nikdo nezná. Těžko pak něco vyšetřovat… Stejně tak není známé přesné umístění hlavního stanu teroristů. Podle očekávání je mimo obou skupin náboženských fanatiků hlavním podezřelým finančník Scara. Ten ovšem na Trestkonovo spojení s vedením města reagoval tak jak slíbil a každý pokus o přiblížení se k sídlu Scarovi organizace WorldCorp je téměř sebevražda. Takže nezbývá než vytahovat informace z každého kdo je aspoň trochu sdílný a hledat boční cestičky – stoky pod obchodím distriktem, ventilace, střechy, slumy…
později...
Při luštění záhady jak mohl někdo zablokovat administrátorský účet padne návrh prohrabat fragmenty předchozího fóra o hře Deus Ex. To už je dávno nefunkční, ale v archivech by mohl na nějakém zapomenutém disku být jeho pozůstatek. Ve struktuře kódu je možná klíč k tomu, jak mohl někdo obejít administrátorská práva. Původní fórum vzniklo neorganizovaně díky hráčům sledujících vývoj hry a po oficiálním vydání Deus Ex bylo toto amatérské fórum začleněno pod hlavičku GameSpy. Přechod nicméně neproběhl úplně hladce.
|
Podle legend existuje mocný artefakt, umožňující určit pozici uneseného člena vlády. Problém je, že je pohřbený hluboko v ruinách starého města. Kde přesně nikdo neví a průzkum vykopávek byl po mnoha smrtelných nehodách do odvolání zastaven. Podle toho mála co z dávných dob dochovalo v pověstech, bylo pohřbené město kdysi prosperující a příjemné místo k životu, než jej postihla pohroma nesmírných rozměrů – tzv. planetizace. Tisíce obyvatel přišlo o život a celé město se zhroutilo a propadlo do hlubin. Nebezpečné ruiny starých budov, komplex jeskyní a kdovíjaká krvelačná havěť – to je současným stav vykopávek. Trestkon ale jinou volbu nemá. Mezitím Scara a jeho soukromá armáda pořádně přitápí pod kotlem a začíná otevřeně útočit na vedení města.
The Nameless Mod (TNM) je hra na „co kdyby“. Jeho tvůrci šli svou cestou a na rozdíl od realistického příběhu hry Deus Ex je celý jejich mod čirá fikce. Co kdybychom vytvořili pár levelů a umístili do nich postavy pojmenované podle uživatelů fóra planetDeusEx? Co kdybychom modifikaci postavili jako 3D forumDeusEx? To by mohla být sranda, nebo ne? A co kdybychom stáhli ještě jednu flašku absintu a třeba nás napadne něco rozumnějšího?
Zní to asi divně, ale přesně to nakonec udělali (a tím nemyslím další flašku absintu…i když u některých rozhovorů postav ve hře jsem se nemohl zbavit dojmu, že jejich autor nebyl úplně střízlivý). TNM je ukázka toho jak by vypadala trojrozměrná verze herního fóra. Jednotlivé postavy jsou virtuální avataři reálných uživatelů a problémy uživatelů jsou převedeny a vyjádřeny dle pravidel hry Deus Ex – třeba ty dvě zmíněné náboženské skupiny řádící ve městě (které je samo o sobě prezentací fóra) jsou herní verzí dvou skupin uživatelů vyžívajících se v psaní dalších a dalších zbytečných a pitomých příspěvků. A Trestkon je virtuální prezentace vás jako hráče přímo ve městě. Celý koncept TMN by se dal shrnout do otázky: „Jak by vypadalo internetové fórum, kdyby bylo živé?“ Zní to asi na první poslech divně, ale hraje se to víc než dobře. Po pár hodinách hry tyhle reálie stejně přestanete vnímat a ke svému okolí se chováte jako k normální realitě.
Díky tomu, co jsem už napsal by vás nemělo překvapit, že ve městě například potkáte kavárnu, ve které se dva chlápci baví o tom, jestli je skutečně možné zachránit Paula. V knihkupectví najdete knihy rozebírající jednotlivé části příběhu JC Dentona, nebo řešící jestli je Beth DuClare opravdu vnučka Morgena Everetta. Pokud předchozím větám nerozumíte, tak to asi znamená, že jste nikdy nehráli jednu z nejlepších her všech dob - Deus Ex. Dobře vám radím, abyste se TMN vyhnuli velkým obloukem do doby, než tento trestuhodný deficit srovnáte. Bez zkušeností s původní hrou si totiž TNM neužijete asi z poloviny. Na druhou stranu…asi není moc reálné, že by někdo bez znalosti originální hry trávil čas downloadem modu o velikosti přes 950 MB.
No a tím se dostáváme k technickému provedení TNM. Nemá smysl chodit kolem horké kaše. TNM je ten největší singleplayer mod, který kdy k jakékoliv hře vyšel. Sám jsem se o TNM dozvěděl někdy před 5 lety a postupem doby jsem sledoval jak se z původně malé modifikace stává něco, co skutečně nemá na mod scéně obdoby. Když jsem kdysi dávno hrál poprvé Deus Ex tak mě napadlo, že je to velká škoda, že k této hře asi žádné mody nevzniknou. Laťka byla nastavena příliš vysoko a já nevěřil, že by někdo mohl stvořit modifikaci takové komplexnosti jako je Deus Ex. Jedna věc je splácat pár levelů do Halfa nebo jakékoliv jiné fps a něco úplně jiného je vytvoření tak detailního a vnitřně provázaného světa jako je Deus Ex. Desítky vedlejších postav, subquesty, větvení hlavní dějové linky, vybalancování hratelnosti vzhledem ke všem kombinacím předmětů/zbraní/vlastností hlavní postavy a rozhovory delší než Castrovy projevy z dob jeho největší slávy. Nevěřil jsem, že to někdo dokáže. Tvůrci TNM to po 7 (pro větší efekt to raděj zdůrazním – S.E.D.M.I) letech vývoje zvládli.
TNM není modifikace – je to celá nová hra, která se v každém ohledu může měřit s původním Deus Ex. Za všechno bude stačit jedno číslo – 42 hodin. To byl čas mého prvního pokusu při hraní TNM. A to je čistý čas. Na spoustě míst sem se hodně zdržel a opakovaně zkoušel různé cesty postupu, takže reálně to bylo o dost víc. Díky větvení příběhové linie není možné na jeden pokus projít všechny lokace ve hře. Pochopitelně většina úrovní je společná pro všechny dějové linky (v nich ovšem plníte podle příslušnosti k té či oné frakci jiné úkoly), ale kromě toho má každá příběhová větev pár vlastních unikátních úrovní. Na Deus Ex mě trochu štvalo to, že jsem nemohl zůstat členem UNATCO a dál hrát za ty „zlé“. Tvůrce TNM to asi štvalo taky, protože tady to jde! Od začátku do konce. Díky tomu nabízí TNM jakési 2v1 a na jeden pokus zdaleka neuvidíte vše, co TNM nabízí. Fakt, že něco takového stvořili fandové ve svém volném čase zcela zdarma je mimořádné. Jediný podobný projekt o kterém vím je remake Halfa – Black Mesa Source. Ten ale je/bude (pokud bude) stále jen kopií, i když rozšířenou, původní hry a co se komplexnosti a provázanosti děje nesahá TNM ani po kotníky.
Stejně jako v Deus EX i v TNM máte od začátku možnost si zvolit styl hry. Hrát jako tichý hacker nebo investovat do vlastností jako jsou těžké zbraně, brokovnice atd… celý mod s touto volností počítá a téměř pokaždé vám nabídne několik cest vpřed. TNM jde dohrát bez jediného zabitého protivníka, ale stejně tak můžete popadnout plamenomet a ugrilovat kohokoliv na potkání. Počítejte ale s tím, že vaše jednání hodně ovlivňuje chování ostatních postav k vám. Znepřátelit si úplně všechny vám postup vpřed velmi zkomplikuje.
Osobně beru lokaci Hong Kong z Deus Ex jako vrchol toho, co bylo zatím v leveldesignu vytvořeno. TNM takových proporcí nedosahuje, pořád ale značně převyšuje konkurenci. A to myslím i velkou část komerčních her. TNM obsahuje tisíce řádek textu – knihy/noviny/maily/logy v denících – tím vším se můžete probírat a bavit se nad narážkami na jiné hry a filmy. Všechny dialogy v TNM jsou namluvené. Podle autorů je v TNM celkově 200 000 slov textu a z toho 13 000 řádek namluvených dialogů. Po dohrání TNM nemám důvod jim nevěřit. Kromě namluvených dialogů má TNM vlastní soundtrack pro všechny úrovně. Ve hře najdete všechny zbraně a předměty z původní hry + dalších 20 unikátních zbraní všech kategorií (střelné/chladné zbraně).
Oproti Deus Ex zde máte navíc možnost vyrábět si výbušniny z nalezených chemikálii. Nově také můžete využívat jako zbraň pěsti a po nalezení několika druhů speciálních rukavic se stát skutečným tichým zabijákem (oba příklady jsou podmíněny investováním zkušenostních bodů do příslušné oblasti). Dveře můžete otevřít, použít šperhák nebo bombu… je to na vás. Ve městě je specializovaný obchod se zbraněmi kde za peníze můžete nakupovat vybavení – a to nejen zbraně, ale i náboje/šperháky/multitooly/ modifikátory zbraní atd… Na rozdlíl od Deus Ex, kde nalezené kredity neměli až na výjimky moc využití, máte v TNM skutečnou motivaci získat peníze. Bez vylepšování zbraní se neobejdete, protože většina zbraní je v základní verzi zcela nepoužitelná. Pokud už zbraně chcete používat (a není to nutné), tak je jejich zlepšování i investice zkušenostních bodů nezbytná. Třeba snajperka je v základní verzi použitelná tak maximálně na to, abyste ji v boji chytli za konec hlavně a snažili se protivníka umlátit pažbou. Tak mu pravděpodobně ublížíte víc, než pokusem ho střelit. Protože město samé je prezentací fóra o hře, kde tajné konspirace najdete na každém rohu, tak i zde jsou skrýše, tajné místnosti a vchody. Za všechny mě napadá rozlehlý podzemní komplex pod obchodní čtvrtí, kam můžete zalézt a zkoumat jej několik hodin. Kromě toho všeho, je hra prošpikována vtípky a dialogy, u kterých (pokud budete vědět na co reagují) se nemálo pobavíte. Jestli byla hádka náboženských fanatiků nad tím, zda je lepší zbraň lžičkovydlička nebo vidličkolžíce (v org. spork/foon) inspirována svatými válkami mezi červenočapkáři a přesvědčenými modročapkáři z Červeného Trpaslíka se už nedozvíme, ale je to možné. Stejně tak dojde i na zásadní montypythonovské filozofické téma, jestli vlaštovka může nebo nemůže nést kokosový ořech.
Dostáváme k jedinému nepříjemnému (pro někoho) bodu celé hry a tím je její "ukecanost" a existence pouze anglické verze. TNM vyžaduje poměrně slušnou znalost angličtiny. Pro samotnou hru to až tak důležité není, protože ty hlavní příběhové dialogy si snad už dnes přeloží každý, ale stovky dalších textů ve hře taky stojí za přečtení. Já sám jsem na začátku hry zapadl do knihkupectví a možná hodinu jsem tam strávil čtením knížek a rozhovory s majitelem krámku. Pro hru to nutné nebylo, ale proč ne, když je ta možnost. Proto i těch 42 hodin herního času není až tak směrodatné číslo. V TNM je schováno 16 tzv. easter eggs (mají skutečně podobu velikonočních vajec) a jsou poschovávána na těžko přístupných místech. Hru jsem procházel (aspoň podle mě) dost důkladně a stejně jsem jich našel jen 8. Takže asi se dá jít ještě do větší hloubky. Nebyl ale problém ztratit hodinu času snášením různých beden z celého města na jedno místo a stavěním pyramidy, abych objevil, že na střeše třípatrové budovy opravdu nic není.
V současnosti existuje TNM ve verzi 1.0.3 a pravděpodobně bude ještě vydán patch 1.0.4. Ten už ale bude opravovat jen detaily a spíš bude zaměřen na vyvážení obtížnosti, než že by řešil závažné chyby. TNM není úplná novinka, mod vyšel už před několika měsíci. Já jsem čekal na aktuálně poslední patch, který řeší kompatibilitu s widescreen rozlišením. Bohužel engine hry Deus Ex se moc dobře nesnáší s widescreen monitory a v předchozích verzích TNM se běžně stávalo, že díky velikosti fontů v rozlišení 1680*1050, nebylo čitelné téměř nic. Jednoduše řečeno - čím vyšší rozlišení, tím menší font. dalo se to obejít a vynutit použití většího HUDu i všech fontů, ale výsledkem bylo, že delší rozhovory se nevlezly na obrazovku. Verze 1.0.3 už obsahuje kompromisní nastavení a po vynucení většího HUDu (který Deus Ex používá např. pro rozlišení 1024*768), lze velikost fontů dodatečně zmenšit. Výsledek je mnohem lepší než to, co vám TMN standardně nabídne v rozlišení 1680*1050 a zároveň se s textem mizejícím mimo obrazovku setkáte jen výjimečně. V normálních 5:4 rozlišeních se tento problém neprojevuje.
Se stářím Deus Ex souvisí ještě jedna věc. TNM využívá textury a objekty s původní hry a ta už je hodně letitá. Tyto nedostatky řeší další fandovské projekty: New Vision a HDTP. New Vision je modifikace, která má za cíl kompletně přepracovat všechny textury z Deus Ex do vyššího rozlišení, přidat detaily atd.. HDTP zase řeší všechny modely ve hře a jeho autoři předělávají objekty (předměty/inventář/zbraně/postavy) do nových, hi-res verzí. Oba uvedené mody ještě nejsou kompletní, existují pouze dema, ale na obou projektech se pracuje a oba jsou s TNM kompatibilní. Všechny obrázky kolem jsou ze hry bez použití lepších textur, ale datum vydání se v obou případech blíží a do konce roku by minimálně retexturing projekt měl být hotový. Zatím obsahuje demo New Vision zhruba 70% nových textur a toto demo lze použít s Deus Ex i TNM.
Celkové hodnocení je snadné. Nic podobného si nezahrajete. Rozsah i kvalita zpracování je úplně mimo měřítka běžně vytvářených modů. V recenzi píšu o "městě", ale podíváte se i jinam. Největší dojem na mě udělala asi vesmírná stanice. TNM je výborná hra(čka) a přestože jsem během těch let vývoje občas pochyboval, že TNM bude vůbec dokončen, výsledek předčil všechna očekávání. Pokud vás bavil Deus Ex tak neváhejte a začněte stahovat hned teď.
*možná že slova o jedinečnosti TNM budou brzy popřena. Po letech nečinnosti se opět vynořil další Deus Ex mod, který jsem už dávno považoval za zrušený. Evidentně na něm tvůrci celou tu dobu pracovali a datum vydání je aktuálně „the nearest future“ a to je mnohem lepší než obligátní TBD (to be done – až to bude tak to bude). Nechte se překvapit.
|