Registrace | Hledat | FAQ | Seznam uživatelů | Uživatelské skupiny | Přihlášení

  Uživatel:    Heslo:       

  

Přidat nové téma   Zaslat odpověď Strana 1 z 1
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
PavelU




 
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 350



PříspěvekZaslal: čt srpen 07, 2008 3:51 pm    Předmět: Podrobný článek o modifikacích Citovat

Modifikace do FPS a 3D akčních her obecně

Modifikace. Asi každý se už s některou, z jejich nepřeberného množství, setkal ale jen málokdo je hrál, nebo s nimi má nějaké obsáhlejší zkušenosti. Pokud o nich mnoho nevíte a chtěli by jste si některé vyzkoušet, ale nevíte jaké a jak na ně. Tak nyní máte možnost se o této kategorii her dozvědět více.

Existuje mnoho modifikací (též nazývaných mody, mapy, přídavky) do velké spousty her, nezávisle na jejich žánru. Já se věnuji těm co jsou do 3D akčních (FPS, stealth akce a další hry z pohledu třetí osoby). Nebo? jich je poměrně dost, pro představu, do takového Duke Nukem 3D je ke stažení několik tisíc map. Což není nic překvapivého, přihlédnu-li ke stáří hry. Zde se zabývám modifikacemi do PC her podobně starých, až na pár výjimek. Nebo? rád hraji hlavně ty, co jsou do her ze staré školy.

Half-Life je už 10 let starý a stále patří mezi modifikované hry. O čemž svědčí velký počet modifikací. Ty se řadí do několika kategorií, singleplayer, multiplayer, nebo těch jež mění jen určitý skin postavy, zbraní nebo jiných předmětů (např. perfektní Diamond). Představím ty nejzajímavější a nejlepší z nich. Prvním je Residual Point od korejských autorů. Ten nabízí řadu neskutečně zábavných a originálních úrovní. Které vynikají délkou, souboji, zpracováním a atmosférou. Na druhou stranu ale nenabízí mnoho nového z textur nebo modelů, což vůbec nevadí. Jelikož skvělou dělá tuto modifikaci jen a jen hratelnost. O čemž se lze dočíst i v recenzi. Dalším kouskem je Half-Life: Decay – Jedná se o PC verzi původní PS2 verze datadisku s tímtéž názvem. Jenž je nyní v závěrečné fázi vývoje, takže vyjde co nevidět. A zhostíte se v něm role dvou vědkyň, jak v singleplayeru tak kooperativě. Dle screenshotů vypadá tento počin poměrně zajímavě a nadějně. Jediné co může být zarážející, je nízký počet misí (jen 9) ale věřím že bude mít hra i nějaké pod úrovně, včetně bonusových, při dosažení určitého počtu bodů. Dalšími hodně propracovanými rozšířeními, jsou Operation Black Thunder, Invasion, The Gate, Poke646: Vendetta a Todesangst 2.



Když krást tak poctivě, řekl by zlodějíček Garrett...

Hraní Thiefa II má své kouzlo i po letech, kdy už je graficky dávno zastaralý. Ovšem u něj je styl grafiky tím hlavním, (spolu s kradmými kroky za zády nic netušících stráží) co vytváří skvělou a jedinečnou atmosféru hry, že to vůbec nevadí. Navíc některé Fan Mise původní grafiku notně vylepšují. Celkově je jich hodně moc, takže je z čeho vybírat. Většina z nich je průměr či nadprůměr, dosahující stejné kvality co původní Thief II. Ale najdou se i takové kousky jež jsou hodně kvalitní, a leckdy překonávají dokonce i hru původní! Mezi ty patří např. Calendras Legacy. Kampaň čítající tři rozsáhlé mise, které v sobě skrývají řadu zajímavých míst k objevování, loupení cenností, řešení hádanek a plnění úkolů. Nejlépe si lze CL vychutnat na obtížnost „Garrett“, což je obdoba klasického „Expert“. Dále má tato FM propracovaný příběh založený na rozhovorech a sekvencích. To hlavní čím tato mise vyčnívá, je smysl pro detail a propracovanost úrovní. Kdy lze objevovat různá zajímavá místa, ukrývající buď cennosti nebo promyšlené a těžké hádanky. Tyto lokace přitom ani nejsou, pro projití a splnění jednotlivých úrovní, nutné. A slouží jen k nalezení cenností a užitečných předmětů jež najdou využití během mise. Do této stealth akce je ještě řada jiných povedených FM, zmíním třeba Shadows of The Metal Age (též nazývaná Thief2X) obsahující 13 misí. Většina jich je skvěle zpracována, k čemuž přispívají i nové a neokoukané nápady. Takové kladívko místo klasického obušku, nebo nová herní postava, zlodějka Zaya či propracovaný příběh proložený pár sekvencemi, notně oživují a zvedají jinak klasickou hratelnost. Z nejaktuálnějších FM stojí za vyzkoušení COSAS 2: Mission X, což je druhý díl série The Circle of Stone and Shadow. Obsahuje jednu jedinou misi, nesmírně pečlivě zpracovanou. Nezasvěcení by dokonce řekli že jde o Thiefa 4. Nabízí řadu nových objektů, tři stupně ještě vyšších obtížností a hratelnost obohacenou o komunikaci s agenty.



Od Quake k Half-Life 2 až ke Star Treku

Pro starší FPS Quake je skvělým počinem Travail, jenž svým názvem přesně vystihuje obtížnost hry. Obsahuje 12 levelů rozdělených do 3 epizod, a dává zapomenout na krátké a jednoduché úrovně v původní hře. Jelikož každá z úrovní je rozdělena na zhruba tři části, které celkově, jako jedna velká úroveň, poskytují zhruba 50. minut herní doby. Jsou samožřejmě napěchovány akční řezbou v old school stylu, v závislosti na zvolené obtížnosti, a navrch okořeněny perfektním designem a rozmanitostí prostředí. Nehahra je další z rozsáhlejších modifikací, co jsou k této klasické doomovce k zahrání. Ke druhému dílu Q2 mě nezklamal Zaero, což je málo známý a stejně kvalitní mission pack, jako jsou ty oficiální The Reckoning a Ground Zero. Belly of the Beast je jedna z těch nejlepších modifikací do Q2. Hádanky, obtížnost a perfektní level desedign jsou v ní zaručené. Small Pile of Gibs je propracovaná SP mapa, rovněž do druhého dílu, obsahující osm tajných míst! (já nalezl sedm z nich). Dalšími kvalitními kousky jsou ty od Marka Shana. I do Far Cry je mnoho modifikací a map, nejvíce mě zaujala série Matto 1-4 (nejpropracovanější a nejdelší je čtvrtý díl) a mapa Misches in Paradise. Komu se doma práší na originálku Severance: Blade of Darkness, tak vezme určitě za vděk poměrně kvalitní čtyřdílnou sérií Fugitive. Ta spadá do nabídky několika málo map, a modů co pro tuto letitou mlátičku jsou. Když se řekne Half-Life 2 a modifikace, co vás napadne? Krom několika multiplayerově zaměřených počinů, zřejmě Minerva: Metastasis. Jistě, měla propracovanou hudbu, design a příběh, ale na skvělou zábavu to nestačilo. Tu nabídl hráči přehlížený a nedoceněný From Coastline to Atmosphere. Nebo? měl přes desítku rozsáhlých úrovní, protnutých jedněmi z nejlepších přestřelek vůbec. S designem úrovní to už bylo horší, zachránily ho logické hádanky a nadprůměrná herní doba. U HL2 ještě zůstanu a prozradím další skvělé tipy na zahrání. Jsou jimi český Ravenholm, slovenský Awakening, japonský Mistake of Pythagoras nebo italský Riot Act. Star Trek: Deep Space Nine – The Fallen mezi modifikované hry zrovna nepatří. Až na jednu výjimku kterou je neoficiální, a málo známý Expansion pack Convergence. Přestože vyšel až mnoho let po vydání původní hry, konkrétně v roce 2006. Je mimořádně kvalitní, propracovaný a vůbec nedělá své značce ostudu. Což je vidět na jednotlivých úrovních a zábavě v nich obsažené. Tento „datadisk“ je tedy povinností pro všechny trekkies.



Co je ke spuštění modifikací potřeba

Některé modifikace se instalují snáze a jiné hůře. Mnoho hráčů už pohořelo na tom, že se jim nepodařilo nějakou spustit, či nevědělo jak ji správně nainstalovat. Proto zmíním pár základních postupů při instalaci libovolné modifikace. Vždy je užitečné se podívat do readme dokumentu, je-li obsažen, a tam by měl být postup instalace uveden. Není-li tomu tak, nezbývá než hledat různě na internetu. Kde se nějaké ty informace na toto téma nalézají. Dále je dobré vědět že některé mody se spouští přes specializované programy, takzvané Loadery. Pomocí nich si lze nahrát vybrané mody bez nejmenších potíží. Pro Fan Mise do Thiefa 2 je nejvhodnější GarrettLoader (lze přes něj spouštět i modifikace do jiných her, System Shock 2, Doom 3 a ostatní díly Thiefa). Fan Mise CoSas 2: Mission X vyžaduje ke svému spuštění čistou instalaci Thiefa 2, opatchovanou na 1.18 a Darkloader verze 4.3. Poslední nutností je stažení těchto dvou souborů a vložení do adresáře s hrou thief 2. Na mody a mapy do hry Severance: Blade of Darkness je určen BoDLoader. Pro některé modifikace do Unreal Tournamentu je nutná aplikace Oldskool v.230. Samozřejmostí je, že to co chcete modifikovat, byste měli mít pokud možno opatchované na poslední verzi hry. Pro Thiefa 2 je to v.1 18, pro HL1 – v.1.1.1.0 nebo v.1.1.1.1. Unreal a UT jsou v poslední verzi v.436. U Quake II je to v.320 a Severance: Blade of Darkness je ve verzi 1.001. Far Cry je nyní ve verzi v.1.4. Ke Star Trek: Deep Space Nine - The Fallen je patch ve verzi 112100. Bezproblémová je instalace modů do HL1, Far Cry a Quake II. Do ostatních her už to tak snadné není. Ale najdou se i mody jež se nainstalují automaticky (jen stačí vybrat cílový adresář) a vytvoří si vlastní zástupce na spuštění. Těmi jsou např. Thief2X, Zaero, Dark Corners nebo Convergence. Nyní připomenu klasické doomovky, Wolfensteina 3D, oba první díly Dooma a první díly dvou sérií Heretic a Hexen. Již mnoho let jsou volně ke stažení různé porty přes něž je možné tyto staré FPS hrát. Že by někde ale měli uvedené jak je bez problému spustit, a na jakém enginu/portu se říct nedá. Proto zmíním pár rad, stačí k tomu jen původní WAD soubory ze všech uvedených her, a port GZDoom. Rozbalit uvedený port do jedné složky, do ní posléze vložit libovolný WAD z plné verze některé z doomovek na původním Doom enginu a pak kliknout na exe ikonu. Spustí se menu v němž se jen nastaví parametry ohledně rozlišení, grafiky a ovládání. Pak už zbývá jen začít hrát novou hru. Lehčí způsob jak si tyto hry zahrát i dnes. není. Pravda, hry budou trojrozměrné a akcelerovány přes HW, ale dvojrozměrnost nepřátel a předmětů v nich bude stále. Existují na to různé samostatné balíčky 3D modelů předmětů a nepřátel. Nicméně nikde se nepíše jak je aplikovat do hry. Naštěstí i s uvedenou zastaralostí jsou tyto klasické doomovky stále skvěle hratelné. Nebo? co nebylo možné tenkrát v letech 1992-96, (32-bit hloubka a 1024-768 rozlišení) je možné dnes a díky tomu se hráči dostane lepšího zážitku než kdysi, při hraní v software renderu na nedostatečně velkých dobových monitorech. Za sebe můžu říct že The Ultimate Doom a Hexen: Beyond Heretic, jsem hrál ve fullscreenu na 20“ monitoru a rozlišení 1024-768.

Skaarjové, Nali a ti druzí

Nyní se podrobněji rozepíši o UT, do nějž existuje asi nejrozmanitější nabídka dostupných modifikací. Jsou jimi Spatial Fear, (FPS podobná System Shocku 2 ale poměrně obtížně hratelná) Seven Bullets, Nali Chronicles, série Xdia nebo Operation: Na Pali. Z českých vypadá nadějně stále vyvíjený Redeem You Space, ke stažení je betaverze. V paměti mě utkvěly hlavně Operation: Na Pali a Nali Chronicles. Proto je podrobněji rozeberu. V ONP hráče upoutá velká rozmanitost úrovní, jenž je klasicky unrealovská (při hraní se dostavuje pocit jakoby šlo o původní Unreal) protnutá neuvěřitelně originálními situacemi. Mezi než patří přehrávané sekvence během hry, dále nutnost používat číselné kódy na otevření dveří nebo vrat a asistence side-kicků (hráčových kolegů) dotvářející skvělou atmosféru. Zábava je klasická díky střílení, hádankám a pár novým nápadům. Z nichž mě nejvíce zaujalo ovládání vznášedel ve stylově a rozsáhle navržených úrovních. Oproti tomu Nali Chronicles bylo z počátku něco úplně jiného. Nebo? jsem měl minimum zbraní a i jakékoli šarvátky byly poměrně obtížné. Nutno zmínit že jsem zkoušel nejvyšší obtížnost hry, jisté zjednodušení by hře ale prospělo. Až v pozdější fázi hry se mi dostaly do rukou i další a mnohem účinnější zbraně. Které byly z většiny nahrazeny novými a poměrně originálními kousky. Kupříkladu dýkou, útočnou holí nebo kuší. Celkově bylo Nali Chronicles koncipováno jako rozsáhlá a těžká FPS s prvky adventure. Kdy jsem se nevyhnul řešením hádanek, čtením svitků a soubojům s hodně silnými bossy. Na než bylo potřeba použít i některá z mnoha kouzel, jež skvěle doplnila klasické zbraně. Nebo? se s jejich pomocí dala řada bossů zneškodnit či alespoň oslabit. Tato taktika se mi osvědčila hlavně v závěru modifikace, kdy přituhovalo a nepřátel bylo více a více. Právě s pomocí kouzel mě zvládnutí těchto situací nedalo nějakou větší práci. Odměnou mi pak byl působivý konec. Shrnu-li oba počiny, ONP a NCh – vyjde mi že první je klasická a hodně dobrá řezba, jenž patří na Unreal scéně k dosud nepřekonaným (dle některých je ONP údajně lepší než Unreal) a ta druhá je sice poměrně originální, obtížná, slušně dlouhá a už ne tak skvěle hratelná. Zas na druhou stranu, si v ní zahrajete za rasu Nali, známou už z Unrealu. Nikdo tedy neudělá chybu zahraje-li si obě rozebrané modifikace. Zajímavým kouskem je i Dark Corners do UT 2004, nebo? nabízí originálně pojatou hratelnost, založenou na tmě a světle. Nejde o střílečku, jedná se spíše o adventuru (plně ve 3D) viděnou z vlastních očí. V níž je potřeba používat různě nalezené předměty, světlice a jiné k tomu aby hráč dosáhl jakýmkoli způsobem osvětleného místa. V opačném případě dojde k neúspěchu a je třeba kousek určitého úseku hry opakovat. Hra je tedy o projití jednotlivých úrovní, s cílem se co nejvíce pohybovat nejblíže jakémukoli zdroji světla. Trvanlivost herní doby není nijak vysoká, zhruba 60/100 min. To ale ztěžuje nemožnost ukládat a vypínat hru. Při neúspěchu se vždy nahraje pouze poslední záchytný bod, takže je krátkost hry vyvážena její vyšší ale o to nápaditější obtížností.



Jak je tedy vidět modifikací je široké spektrum a každý si vybere tu svou do své oblíbené hry. Ponořením se, do světa modifikací se vám otevřou netušené a nevyčerpatelné možnosti, a vytrváte-li. Můžete se pak na hraní různých modifikací stát závislí. Což je jistě lákavé, zdarma a legálně stahovat a hrát všelijaká rozšíření do původních a originálních her. V tomto souhrnu jsem se zaměřil jen na tři herní žánry, (FPS, stealth akce a hry z third person perspektivy). V žádném případě se nejedná o kompletní přehled všech přídavků do všech her. Nebo? těch je strašně moc a shrnout je všechny by bylo dost obtížné. Jedná se jen o letmý přehled toho nejlepšího do uvedených her, a pomůcku pro ty jež se modifikacím zatím příliš nevěnují. Na závěr dodávám, že skoro vše uvedené jsem hrál na relativně zastaralém počítači, zhruba střední high-end z roku 2006. Takže bezproblémový běh uvedených her, a modifikací na současných sestavách, s více jádrovými procesory a grafikami, vám nezaručuji.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Užitečné odkazy

Far Cry http://www.farcryskins.de a http://www.farcry-maps.com

Quake 1 a 2 http://www.quaddicted.com/spmods.html a http://www.markshan.com

Half-Life 1 a 2 http://www.planetphillip.com

Thief II: The Metal Age http://thiefmissions.com/search.cgi?search=%2Bgame%3Dt2&sort=bytes

Severance: Blade of Darkness http://dahlby.net/games/blade

Unreal Tournament 1 http://download.beyondunreal.com/browse.php?cat=13 a http://www.unrealsp.org

Star Trek: Deep Space Nine – The Fallen http://www.fusioncreativedesign.com/Convergence.htm

GZDoom Port http://grafzahl.drdteam.org/index.php

Rady a tipy http://hosting.cecak.cz/forum-modifikace/viewtopic.php?t=59&sid=44c84fb2cf75c1930bfce2965e425113
Všechno o Quake 1, enginy, singleplayer a modifikování (od jakuba)
http://hosting.cecak.cz/forum-modifikace/viewtopic.php?t=96

Zajímavosti: V červenci 2008 jsem Operation: Na Pali dohrál podruhé a nalezl všechny tajné lokace, bylo jich asi 70 + samozřejmostí je i kompletní návod, jenž si schovávám pro pozdější dobu.

Nyní mám rozehraný DejaVu 2.0 pro UT

S tímhle článkem jsem to zkoušel na hrej.cz a kulturakriplu.net. Takže teď vím kdo je tady kripl Smile

Na Hrej mají štěstí že tam v rubrice download mají ke stažení Nali Chronicles, jenž stejně ani nehráli, narozdíl ode mě. Jinak bych je totiž poslal do patřičných míst.


Naposledy upravil PavelU dne so srpen 23, 2008 9:40 pm, celkově upraveno 25 krát.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Pete66




 
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241



PříspěvekZaslal: po srpen 11, 2008 5:02 pm    Předmět: Citovat

Dal sis s timto clankem asi velkou praci Pavle, proto se divim ze ti to nekde nevzali! Vzdyt jiste existuje spousta lidi ktera by chtela vyzkouset nejake modifikace do sve oblibene hry, ale casto nevi jak je spustit.

No ja si kazdopadne stahnu nejake mody do Quakea 2 Very Happy
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PavelU




 
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 350



PříspěvekZaslal: po srpen 11, 2008 5:51 pm    Předmět: Citovat

Potěšil mě příspěvek od jakuba, dokazující že jsou i další jež se zajímají o staré FPS. Na kriplech jsem se ptal montany, ale prý se tam můj článek nehodil, jelikož je údajně příliš vážný, kdežto oni píší volnějším stylem. A na hrej jsem odesílal blixovi a mail zůstal bez odezvy. Třeba mi někdy nějaká odpověď z hrej přijde.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Přidat nové téma   Zaslat odpověď Strana 1 z 1

  


 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group  Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com  Style created by phpBBTema