PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: so leden 21, 2023 5:45 pm Předmět: Colin McRae Rally 3 - PC - (2003) |
|
|
Hru vlastním ve verzi Nová Extra Klasika, která byla před mnoha lety k sehnání na českých eshopech. Je osvobozena od protipirátské ochrany Safe Disc, dále má v sobě i patch 1.1, čímž je snadné ji aktualizovat do podoby v lednu vydaného Silent patch. Od autora, co se rád zajímá o funkcionalitu starších her, dává jim moderní punc a umožňuje s láskou zavzpomínat na staré dobré časy řady kultovních videoher. Tou nynější je pochopitelně Colin McRae Rally 3, využívající oficiální licence na slavného jezdce, tou dobou se na hře i podílející.
Za zásadní problém považuji příliš úzké úseky v několika rychlostních zkouškách, kterými hráč projíždí v průběhu tří dlouhých sezón, než dosáhne regulérního konce. Evokovalo to spíše jednosměrnou silnici či cestu, po níž jsem v kůži herního alter ega jel. V kombinaci s nepříliš podařeným jízdním modelem, používajícího koncept klouzání po ledu, takzvaného plavání, to znesnadňovalo plynulou jízdu. Pominu-li záseky o kámen nebo jiný typ povrchu či jeho část, jsem-li na okraji vytyčeného směru, tak mi příliš nepomůže ani rozličný typ a možnosti pneumatik, v nabídce k dispozici pro uplatnění v závodě. Pokaždé se vyberou ty vhodné samy. Sněžné tratě ve Švédsku jsou ve všech třech sezónách, i ony těží z toho, jak jsou definované tím, padá-li v nich sníh. Ohraničení okraje vozovky lemuje napadaná sněhová nadílka, do níž se dá vjet. Pochopitelně to nesimuluje věrné chování fyziky, ale jde o něco na způsob nárazů do svodidel.
S autem postupováno opatrně poté, co asi ve druhé sezóně zjištěno, že při jeho poškození by nemusel jezdec zvládnout absolvovat soutěž celou, což by mu upřelo několik erzet k vybrané zemi. To hrálo roli v tom, jak chabě se dalo na klávesnici s autem značky Ford řídit. Odpovědí na to byly četné pomalé časy zajetí v červené barvě, značící marné zápolení o přední pozice v umístění. Ačkoliv v té první sezóně to očividně problém nepředstavovalo. V režimu Zkoušky, samostatně přítomném na hráčově profilu, postupně odemčeno deset různých aut, rovněž i vytypovány ty nejoblíbenější země, např. Austrálie, USA, Řecko či Švédsko. Samotné provedení prostředí a architektura tratí je perfektní. A jelikož jde o již dvacet let starou záležitost, tak v Japonsku a Anglii věčně prší. Pro příliš tmavé barevné vyznění obrazu mi nešlo vidět na cestu, i pro pokročilou denní dobu konání, zkombinovanou použitou modifikací. Takže jen poslepu ježděno s vozidlem a hledán správný směr.
V průběhu jízdy se musí hráč vyhýbat překážkám, zahrnujících mosty, stromy, zátarasy, kameny, úzké průjezdy, hlouček diváků, dávat pozor, aby nesjel ze srázu. Zejména Řecko a USA v tomhle excelují. Speciální zkouška v aréně, kde ji sledují diváci v hledišti, je ponořena do tmy za umělého osvětlení. V ní začínají na startu dva zápolící zájemci o výhru. Ve slunném Řecku není nouze o víření prachových částic, vytvářejících tak realisticky působící podívanou. To se mi moc líbilo. Řízení aut má něco do sebe, asi v pětici oblastech je proženu, sršících navíc i obecně tou sympatičností, jíž mi na mysli vyvstala tehdy, co mě dění na Internetu přesvědčilo k tomu, že je fakt nasnadě si hru konečně nainstalovat a zahrát. Obtížnosti má v nabídce tři, Normální, Těžká a Velmi těžká. Hráno klasicky pohledem z poza vozu. Silent patch se postará o kompatibilitu dnešního hw, včetně monitoru. Při hraní nedochází k žádným potížím a lze se tudíž jen královsky bavit.
Aby fungovalo ENB Series, musí být v pokročilém grafickém nastavení hry vypnuté anizotropní filtrování a FSAA, co zlepšují dojem z obrazu. Jinak se ten rozdíl v Colinovi neprojeví. Jde o sytější rozsah barevného podání, který to více projasňuje a ztmavuje. Položka Gama korekce je nadefinována na 2, ale její snížení hru příliš ztmaví. Mnou zmíněné lokace, co těmito neduhy naopak netrpí, jak uvádím ve třetím odstavci, dobře demonstrují potenciál tohoto preferovaného a pozměněného vizuálu. Zorné pole dáno u pohledu zpoza vozu na 85. Do nastavení vzhledu opakovaně nahlédnuto, abych ověřil možnosti. Je poměrně překvapivé, že u staršího druhého dílu, krátce na to taktéž nainstalovaném, si lze všimnout lépe koncipovaných stínů stromů vrhaných na úseky tratě, jimiž hráč autem projíždí. A to mám Colin McRae Rally 2.0 emulován, aby vůbec dokázal za pomoci Silent patch to, co od něj tak nějak očekávám. Jde-li o hru z roku 2000, měřenou např. optikou V-Rally 2: Expert Edition.
Je logické, že každý jezdec reprezentuje svou závodní stáj, jíž je věrný, je v ní smluvně a sponzorsky zavázán, čehož přičiněním nemůže jet v autě od jiného výrobce. Zde se tedy nese Šampionát v duchu automobilky Ford, potažmo jejího jednoho identického modelu, s nímž hráč okusí asi sto dvacet šest rychlostních zkoušek napříč světadíly. Za dobrá umístění jsou body, za dokončení jednotlivých fází hry i vylepšení pro vůz. Třešničkou je odemykání dalších závodních speciálů, náležících opravdu těm nejlepším závodníkům. Mezi ty se já neřadím. S herním volantem by to nejspíše byla jiná káva. Káry Mitsubishi Lancer Evo VII a Mitsubishi Lancer Evo VII RS disponovaly asi nejpřesvědčivějším aspektem, když mi padly hned do oka. Jedna je v červené a druhá ve zlaté barvě. Nevyužitý potenciál, nejdou-li tu jinde navolit. Je ale rozhodně potěšitelné, že mi bylo i tak ozřejměno, jak vlastně tato zajímavá hra kdysi vznikla. Tolik asi to nejpodstatnější, co stojí o Colin McRae Rally 3 vědět.
|
|