PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: ne srpen 14, 2011 4:10 pm Předmět: Wolfenstein 3D – Mod komunita |
|
|
.
................................................................................................................... Wolfenstein 3D – Mod komunita ...................................................................................................................
Wolfenstein 3D vyšel v květnu 1992 a způsobil tehdy velkou vlnu zájmu o tento žánr. Neboť se jednalo o první pořádnou střílečku, navíc doplněnou příběhem o hlavní postavě, co musela utéct z vězení. To hráčům dávalo pocit zajímavého dobrodružství, do té doby neviděného, navíc z vlastního pohledu. Zkrátka průkopník FPS žánru, kterého sice později zastínil Doom, ale Wolf se hrál vždycky a hrát bude i nadále. Jednoduše pro svoji kouzelnou, archaicky vypadající grafiku, celkově pojatou atmosféru a přiznejme si, i bravurně nadesignovaná bludiště v šesti desítkách úrovní. Možnost si zobrazit mapu, jako později v Doomu, tu nebyla, takže o to více zákysů a naštvaných hráčů při hraní bylo. Nicméně tak jako tak se přece jen každému podařilo Wolfa dohrát, a jelikož se mu líbil. Prahnul samozřejmě po pokračováních nebo přídavných úrovních do hry. Vezměme to ale popořadě.
Možností, jak si dnes Wolfensteina 3D zahrát je bezpočet. od DosBoxu, SDL portu, lepších 3D textur, až po OpenGL porty New Wolf a podobně. Detailní informace například tady http://fps.maros.pri.ee/index.php?event=92 nebo zde http://www-personal.umich.edu/~jimw/ClassicFPS/ . Je tam pouze návod na omodifikování původní hry a pár zajímavých add-onů pro Dooma 2. Takže stačí postupovat podle tamního návodu a mělo by to běžet bez problémů. Nejsem si pouze jist u packu The Nocturnal Missions z projektu WolfenDoom pro Dooma 2, kde mi přece jen nefungovaly dobře skripty v pár portech na konci epizod, apod. Takže těžko říct. Mé následující tipy se ale samozřejmě budou týkat osvědčených a funkčních věcí, s nimž mám sám zkušenosti.
Pro hraní většiny zmiňovaných her mi posloužil jen SDL port, který je dostupný krom Wolfa 3D i ke kompletnímu Spearu a jeho dvěma rozšířením. Z tohoto odkazu http://www.mediafire.com/?v2dxq2cgvlk756d si jej k uvedeným hrám v předešlé větě můžete stáhnout. Soubory stačí rozbalit a podle názvu složky je vložit k jedné ze tří her, o nichž tu je řeč. Výhodou tohoto portu je bezproblémová kompatibilita s většinou operačních systémů (zvládá WinXP, Win Vista a 7) a rozlišení 1280x800. To pro potřeby alespoň základního widescreen zobrazení postačuje u takto staré hry zcela bez problémů. Verze SDL portu z roku 2013 už umí i FullHD 1920x1080. V jednom příspěvku na DH je v diskuzi již aktuální link na SDL port v mnou používané verzi. K Wolf3D je z roku 2013 a ke Spear of Destiny z roku 2012. Osobně jej v SDL mám nastaveno na mém 24“ monitoru a nedá se říct, že by byl vidět nějaký nedostatek. Ono rozlišení jednoduše nastavíte v cílové cestě spouštěcího exe souboru SDL portu, kde musí být uveden následující příkaz Wolf4SDL.exe" --res 1920 1080 , stačí jej jen zkopírovat tak, jak jej zde mám a uložit provedené změny.
................................................................................................................... Wolfenstein 3D ve Wolf4SDL portu ...................................................................................................................
......................................................... .........................................................
................................................................................................................. Spear of Destiny ve Wolf4SDL portu .................................................................................................................
........................................................................... ...........................................................................
..................................................................................................... Oba Mission packy ke Spearu ve Wolf4SDL portu .....................................................................................................
........................ .......................
........................................................................... ...........................................................................
Jelikož zaznamenala původní hra od id Softu velký úspěch, vyšel ještě tentýž rok v září druhý díl či spíše datadisk Spear of Destiny. Ovšem nezapomínejme, že v první full verzi měl Wolf3D pouze tři regulérní epizody, a až pomocí updatu přidali vývojáři další tři epizody v packu The Nocturnal Missions, jež jsou dnes už normálně zakomponované v plné hře ve verzi 1.4, s kompletními šesti epizodami. Dostupných pokračování a rozšíření s tématikou Wolfensteina vzniklo ale požehnaně, a to beru v úvahu stále pouze komerční sféru nebo oficiální věci, tedy ty vydané přímo původním vývojářem nebo vydavatelem. To v případě téhle FPS z druhé světové znamená dohromady pět her! Jmenovitě Wolfenstein 3D z roku 1992, Spear of Destiny ze stejného roku, dále pak oba jeho mission packy Spear of Destiny: Mission 2 - Return to Danger a Spear of Destiny: Mission 3 - Ultimate Challenge vydané v roce 1994 společností FormGen (původní vydavatel Spear of Destiny, zatímco Wolfensteina 3D id Softu vydal ještě sám Apogee). Završuje to právě až počin od Apogge s názvem Wolfenstein Super Upgrades! http://www.3drealms.com/wolf3d/w3d_su_advert.pdf a http://www.gamefront.com/files/5076234/Wolfenstein_3D_Super_Upgrades_Mission_Pack, ten jako jediný byl ze jmenovaných add-onů později uvolněn jako freeware, stalo se tak v květnu 2006. Nicméně je třeba říci, že na internetu moc informací o posledních třech pokračováních této klasiky, od tvůrců série Doom, není. Zkrátka nejsou téměř vůbec známé. Naštěstí oba datadisky ke Spearu by měly být nyní k dostání v kompletní edici Wolfa3D na platformě Steam. Nepotěší jen jejich nižší úroveň zpracování, na druhou stranu jsou ale s předělanou grafikou, vzhledem zbraní, nepřátel apod., jde tedy o totální konverze původní hry SoD.
...................................................................................................................... Modifikujeme Wolfa nebo Speara ......................................................................................................................
Modifikace se dají rozčlenit do několika kategorií, existují pouhé nové úrovně se stejnou grafikou, poloviční nebo totální konverze, popřípadě standalone nebo mody, ať už vypadají stejně či ne, které mají jen nový HUD, zbraně a další podobné věci. Zaměřme se nejdříve na způsob vlastního modifikování, nebo-li docílení úspěšného spuštění námi vybrané modifikace. V podstatě obsahují vždy některý ze souborů, jenž má ve svém adresáři už původní Wolf nebo Spear. Pakliže jsou tyto soubory dva nebo tři a podobně, stačí je v adresáři dané hry jednoduše přepsat a hra tak bude modifikována, a rozdíl by měl být následně při jejím spuštění patrný. Jindy naopak je složka s modem téměř kompletní už při jejím stažení z netu a zbývá k ní pouze doplnit dva soubory z adresáře původní hry, které ke svému spuštění vyžaduje. Závisí na tom, co zrovna stahujeme, samostatně spustitelné add-ony žádné soubory z původní hry nevyžadují, ale normální mody jo. Tudíž je dobré se nejdříve mrknout u downloadu stahované věci, zda jsou tam uvedené vyžadované soubory nebo způsob instalace a tak. Při tomto modifikování obecně doporučuji si vždy ještě před jeho započetím udělat zálohu čisté složky s defaultními soubory původní, nezměněné verze hry, aby bylo možné každý mod provozovat zvlášť (ostatně nejsou spolu ani většinou nijak kompatibilní) a v případě nějakého zádrhelu byla možnost se vrátit k neupravené složce se hrou.
Například mod Assault On Castle Wolfenstein obsahuje nové úrovně a grafiku, dá se tedy říci, že jde o totální konverzi. Nicméně jeho vlastní herní úrovně se nám nelíbí, kdežto to provedení itemů, zbraní a veškeré grafické palety jo. Takže prostě rozbalíme archiv s modem na disk, zkopírujeme do složky s tímto modem soubory k SDL portu a nyní tuto čtveřici souborů GAMEMAPS.WL6, MAPHEAD.WL6, VGAGRAPH:WL6 a VGAHEAD.WL, ze ze složky původní, nemodifikované hry, do složky s Assault on Castle Wolfenstein. Čímž provedeme zároveň přepsání zmíněných souborů, jejich počet by měl být po proběhlém modifikování na číslici sedmnáct. Poslední, co před spuštěním hry zbývá, je vytvoření si zástupce na ploše a volba 1280x800 rozlišení v exáči. Takto docílíme námi zamýšlené změny veškeré grafické stránky ve Wolfensteinovi 3D, viz níže přiložené screenshoty z původní Wolf3D kampaně, ale v nově působící grafické škále, jíž normálně jinak oplývá jen hrstka nevábně vypadajících map. Zajímavý je tento mod nejen pěknou grafikou, nevábnými levely, ale i svým názvem. Neboť se nám určitě oprávněně vybaví plnohodnotná hra Return to Castle Wolfenstein (RtCW), ta je vyhledávači upřednostňována dokonce i při vyhledání výrazu Assault On Castle Wolfenstein, pochopitelně pro téměř shodný název. A proto jsem si sám tohoto modu s tímto názvem všiml a musel ho zkusit. Jo, jo název také dělá hodně, proč bych jinak koukal na Kobru 11 a hrál Cobra Episodes že ? Assault On Castle Wolfenstein http://www.belowe.com/aocw1.zip
.................................................................................................... Screeny z Wolfensteina 3D pod grafikou z modu Assault On Castle Wolfenstein ....................................................................................................
.............................. ..............................
Doplňme ještě pár podstatných informací, u modů s oficiální podporou SDL portu http://www.wolfenstein3d.co.uk/dosbox.htm si postačí jen stáhnout konkrétní mod a většinou rovnou hned spustit skrze u něj dostupný exe soubor. Pouze rozlišení si nastavte a případně zkontrolujte i nutnost několika vyžadovaných souborů, nejedná-li se o stand-alone. Víc potřeba by nemělo být. U neoficiálně spouštěných modů v SDL portu je ale spíše nutné postupovat tak, jak je uvedeno v předešlém odstavci. Ne vždy dané přídavky ve zmíněném portu dobře fungují po celou dobu jejich hraní. Tzn. Že je to patrné až v pozdějších úrovních třeba. Přesto z mnou vyzkoušených by v SDL portu měly 100% jít i Assault On Castle Wolfenstein (ať už grafika nebo levely), Trilogy Revisited nebo Acktung 1 a 2 http://www.belowe.com/acktung.zip a http://www.veracottis.co.uk/LastWaltz.zip . Nevýhodou je pouze nezměněné herní menu s názvy epizod, pod nimiž se ale v případě těchto modů ve zmíněném portu vždy nachází ta která úroveň, příslušná ke konkrétnímu modu. U oficiálně podporovaných konverzí pro SDL port má každá z nich ve svém herním menu epizody pojmenovány správně a nejsou tam tedy ty ze stářičkého Wolfensteina 3D.
Grafiku si lze upravit i v pokračování Spear of Destiny, a to modem Sod Reborn, který je dostupný ke stažení http://www.users.globalnet.co.uk/~brlowe/spear.htm . Nahrazuje původní, nepříliš realisticky vypadající skiny textur za mnohem více autentičtější vzory. Dveře jsou dřevěné, uniformy vojáků šedivé, hákové kříže propracovanější a prorůstající tráva členitější. Viz čtveřice screenů z první úrovně hry pod SDL portem.
...................................................... ......................................................
Wolfenstein 3D a Spear of Destiny využívají souborů ve dvou formátech WL6 a SOD, proto je-li libovolný mod ve zmíněných formátech, měl by teoreticky jít, byť třeba neoficiálně, i v námi používaném SDL portu. Wolf využívá WL6 a Spear SOD formát. Vyzkoušíme-li například dvoudílnou sérii modifikací Archives - Volume I http://www.wolfenstein3d.co.uk/archive.zip a Archives - Volume II http://www.brlowe.co.uk/archive2.zip ke Spear of Destiny, zjistíme, že jsou v uvedeném SOD formátu a nic nám tak nebrání je přepsáním vložit do složky s pokračováním Wolfa. Bez jakýchkoli komplikací je přitom zvládne SDL port neoficiálně spustit a nevadí mu ani zaměnění původní grafiky za tu z modu SoD Reborn. Jednoduše řečeno, v rámci totožných formátů by výše popsaný postup měl fungovat u spousty rozšíření od komunity okolo těchto dvou her. A to je, řekněme si na rovinu, více než kladné zjištění.
Nyní si něco řekněme o totální konverzi WolfenDoom, má ji na svědomí australský modder AReyeP, který si vzal za svůj vzor hru Doom a věrně ji na enginu z Wolfensteina hráčům přiblížil takovým způsobem, že není moc poznat jádro Wolfa. Menu hry, rozčlenění epizod, volby obtížnosti a archaicky vypadající grafika sice napoví, ale celkový feeling je dokonale sladěn do podoby Doomu. Jeho tvůrce si dal tu práci a přepracoval jej v roce 2011 i do SDL portu, ke stažení na jeho homepage. Takže nyní má jeho počin v tomto portu oficiální podporu. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit relativně dobře zpracované menu s názvy epizod, vlastními texty po dohrání epizod a stoprocentně funkční herní stránku v prvních čtyřech epizodách hry, zhruba třiceti šesti levelech. K dispozici je i pokračování WolfenDoom II: The True Depths Of Hell z roku 2005, to ale nemá oficiální podporu SDL portu a jde v něm pouze neoficiálně. Pod tímto odstavcem jsou na ukázku obrázky z prvního dílu WolfenDooma.
............................. .............................
Do vyhledávače Google si dejte quakeman síň slávy, běžte na první nalezenou stránku, na ní klikněte vlevo na zmíněnou sekci Síň slávy a zobrazí se seznam her od id Software. Něteré nemají dodělány profily, ale Wolfenstein 3D jej má kompletní s obsáhlými informacemi o sobě, v celkově pěti kategoriích (příběh, popis, nepřátelé, a tipy a triky s bonusy). Tyto informace na webu jsou i přesto, že zobrazuje upozornění o přemístění obsahu na jiný web, na němž mimochodem vůbec nic k tématu není. A jako na potvoru má autor quakemana v pravidlech užívání zmíněná ustanovení o tom, ať se nikdo nepokouší jeho práce zneužít, zcizit, zkopírovat a podobně, bez jeho souhlasu. Je to škoda, ty texty k Wofovi z tamních stránek by si z mé strany nějaké odpovídající zálohování, na jiný, mnohem trvanlivější a do budoucna prospěšnější web rozhodně zasloužily. Takhle udělám alespoň soukromou zálohu, místo jejich publikování i na jiném webu.
Závěrem už snad jen nějaké ty užitečné odkazy na stahování modů k výše zmíněným a ukázaným hrám k Wolfensteinu, krom pár již uvedených odkazů, můžete použít i tyto, vedoucí na ty dnes nejdůležitější weby zaměřené na tuto kultovní střílečku.
http://www.wolfenstein3d.co.uk/adds_VWX.htm#wolfreg Kompletní přehled modů
http://wolf3d.darkbb.com/f2-dome-news Neustále aktualizované fórum o vyvíjených a vydávaných projektech.
Přehled starých novinek na wolfenstein3d.co.uk http://www.belowe.demon.co.uk/
http://doomwadstation.com/idgames/index.php?dir=wolfenstein3d%2F Obsáhlý download mnoha modů do hry.
WolfenDoom (Totální konverze do podoby Doomu, s vlastním příběhem a řadou desítek nových úrovní) http://www.areyep.com/RIPandMCS-Wolfendoom-Main.html
Astrostein 1 (Wolf 3D)
http://lazrojas.com/wolf3d/astro_2.html
Astrostein 2
http://reocities.com/TimesSquare/3744/astro2_2.html
Astrostein 3
http://lazrojas.com/wolf3d/astro3_2.html
Bludr o tomto fenoménu http://www.modrak.cz/qcz/hall/WOLF/Wolf.htm
Zajímavý zahraniční blog s recenzemi řady modů do Wolfensteina 3D http://deans-wolf-blog.blogspot.com/ |
|