|
|
Strana 1 z 2
|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Choosen
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 22
|
|
Zaslal: po červen 11, 2007 9:05 am Předmět: Old School FPS |
|
|
Edit příspěvku, moderátor fóra PavelU, dne 6. 4. 2011 ve 2: 02 hod.
Co jsou to old school střílečky víme? Jsou to především hry, které vznikly v tomto období 1992 - 2001 a vyznačovaly se několika shodnými prvky. V překladu "Střílečky ze staré školy" Těmi prvky jsou:
1. Spletitý a komplexní level design rozsáhlých úrovní, ve kterých bloudíte a hledáte klíče, karty, páky a spínače, aby jste si zpřístupnili nějakou lokaci, jíž hra pokračuje dál.
2. Souboje s bossy na konci každé z úrovní či kapitol a finální extra tuhý boss na konci hry.
3. Přiměřená délka hry, za míň jak 15 hodin jste takové střílečky prostě nemohli dopařit. Kdežto dnes má řada vyhypovaných a nesmyslných FPS délku sotva pětihodinovou.
4. Tajná místa, tzn. secrety, (vždy v nich byla řada užitečných bonusů) které bylo poměrně obtížné najít a ten kdo je chtěl najít všechny, musel hru hrát buď hodněkrát nebo se dívat do návodu.
5. Po odehrání každé úrovně se většinou zobrazily statistiky , jak jste si vedli, kolik času vám to trvalo a podobně.
6. Velká obtížnost, tam, kde mají dnešní FPS hard obtížnost, byla tenkrát easy. Dnešní střílečky jsou tedy oproti těm old school o hodně lehčí.
Obecně lze za střílečku ze staré školy považovat tu, která splňuje alespoň tři z uvedených bodů. Jelikož ne všechny tyto staré střílečky, na než řada protřelých 20ti - 30ti letých pařmenů s nostalgií vzpomíná, splňují všechny uvedené body naráz.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Choosena příspěvek:
Paříte tudle skvělou hru ? Hráli jste doom3? A datadisk ? Jak se vám líbil ? A co ostatní díly ? Zkoušeli jste hrát dooma přez Doomsday Engine ? _________________ motta :
"Acta non verba"
"Per aspera ad astra" |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: po červen 11, 2007 9:40 am Předmět: |
|
|
Z Dooma nemám prošlý ještě vůbec žádný díl. The Ultimate Doom se mi pokazil jak sem experimentoval s tím Doomsday enginem co byl v jiném packu a Doom 3 mám stále rozehraný. |
|
|
|
|
admin
Site Admin
Založen: 5.6.2007
Příspěvky: 131
|
|
|
|
|
|
Pete66
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241
|
|
Zaslal: út červen 12, 2007 3:03 pm Předmět: |
|
|
Dooma 3 sem dojel tak 3x a datac 2x. Spis se mi libil D3. Jako byl sem s hrou naprosto spokojen, ten kdo nadava na tmu nebo malo inovativni pristup hru nepochopil. Pro me je to dustojne pokracovani stare legendy!
Jinak puvodniho Dooma sem kdysi hral jen chvili u bratranka, ale rad bych si ho nekdy projel celyho.
Jo sice to sem nepatri ale co se tyce dalsi legendy od ID Softu - Quake, tak tam mam splneny vsechny dily (teda krome pripadnych datadisku ke Q2) |
|
|
|
|
admin
Site Admin
Založen: 5.6.2007
Příspěvky: 131
|
|
Zaslal: út červen 12, 2007 3:04 pm Předmět: |
|
|
procpak to sem nepatri? pro me doom serie je od ultimate doomu az po strife vse je to doom engine |
|
|
|
|
Pete66
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241
|
|
Zaslal: út červen 12, 2007 3:10 pm Předmět: |
|
|
aha, tak tim lip |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: út červen 12, 2007 5:31 pm Předmět: |
|
|
Quake 2 má tři oficiální Mission Packy: The Reckoning, Ground Zero, Zaero a jeden neoficiální, Juggernaut. Quake 1 určitě také někdy projdu, zatím jsem hrál jen pár úrovní. |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: čt listopad 22, 2007 3:18 pm Předmět: |
|
|
Mortyr 1 asi nedohraji regulérním způsobem. Zřejmě jsem něco udělal blbě, nebo došlo k nějaké chybě. A proto mi nešel v předposlední úrovni sebrat stříbrný klíč potřebný v úrovni poslední. Rovněž na závěrečném plácku chybí tři spider droidi. Nevím proč. Celou hru, hlavně úrovně v roce 1944, sem střílel poctivě bez cheatů káždého fašistu a v pohodě sbíral klíče ke dveřím. V budoucnosti roku 2093 už přituhlo. A tak sem postupoval hrou až na konec, způsobem kdy bylo podstatné mít vždy klíč do další úrovně, nebo dojít do místa dalšího loadingu. S tím že některým droidům jsem utekl. Cheaty sem vůbec nepoužíval. No, a v předposlední úrovni mi nešel sebrat stříbrný klíč. A to i když byli už všichni protivníci zneškodnění, tak fakt nevím. Asi se na hru vykašlu, stejně mě moc nebavila. Pouze ty úrovně v budoucnosti byly dobré. |
|
|
|
|
Pete66
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241
|
|
Zaslal: pá listopad 23, 2007 3:29 pm Předmět: |
|
|
Ja sem mel v Mortyrovi jiny problem.
V nektere urovni v budoucnosti sem pomoci ochraneho obleku (casove omezeneho) proplul zamorenym kanalem, kde jsem sebral nejaky predmet (zrejme klic, nevim) a pomoci dalsiho obleku ktery jsem tam nalezl jsem mel preplavat zpatky. Nanestesti jsem tento oblek mimodek zapnul a kdyz mi dosel (nevsiml jsem si toho) jsem hru ulozil, takze jsem se uz nemohl dostat zpatky. Nejhorsi na tom bylo ze to byl muj jedinej save a ja musel hrat hru od zacatku. To celkem nastve |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: pá listopad 23, 2007 3:44 pm Předmět: |
|
|
Já ten oblek, v zamořeném kanálu, vyčerpal hned jak sem ho zapnul, nebylo mi jasné čím se věci z inventáře opět vypínají. A při návratu zpět jsem naštěstí měl dostatek zdraví a vesty, takže sem stihl živý vyplavat. Hrát hru, jako ty, ze zmíněného místa znovu od začátku bych si netroufnul. |
|
|
|
|
Pete66
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241
|
|
Zaslal: so listopad 24, 2007 11:07 am Předmět: |
|
|
Ja to hral nekdy v roce 2002 jeste na starem kompu (Celeron 333MHz, 64MB RAM, 16MB karta), takze jsem takovou hru vzal za vdek |
|
|
|
|
admin
Site Admin
Založen: 5.6.2007
Příspěvky: 131
|
|
Zaslal: ne listopad 25, 2007 2:46 pm Předmět: |
|
|
mortyr byl vlastne jen produkt na skousku tenkrat se firmy rvaly o to kdo udela pokracovani wolfsteina 3d... btw ja to hral uz na k5 pr 166 a 128mb ram a ati rage pro 8mb .... |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: pá prosinec 14, 2007 8:00 pm Předmět: |
|
|
Belly of The Beast dohráno, opravdu promakaný mod. Hodně se mi líbila jízda tunelem, která jakoby svou atmosférou připomínala HL. Jednotlivé úrovně mají poměrně zdařilý design a propracovanost spolu s provázaností. Kdy je potřeba nejdříve něco provést, najít a pak se vrátit jinou cestou na místo kde už jste byli a pokračovat tak dál. Na konci byl docela tuhý boss. Na modifikaci od amatérského tvůrce jde o perfektní počin, který ale rozhodně nepřekonává komerční Mission Packy do Q2. Ty byly o hodně delší, propracovanější a obtížnější. Nelituji času u této modfikace stráveného. Věřím že nějaké stejně kvalitní mapy nebo mody do Quake 2 ještě někde najdu. |
|
|
|
|
PavelU
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 352
|
|
Zaslal: út únor 12, 2008 1:39 pm Předmět: |
|
|
Hexen je jednou z nej stříleček co kdy vznikly. Když ji srovnám s těmi body co splňují mou definici FPS ze staré školy, tak jedině Hexen je jí nejblíže. Ač právě v něm nejsou klasické secrety, narozdíl od Heretica. Obě hry mají stejnou mapu (Tab) a v Hereticu se secret v daném levelu zobrazuje, v Hexenu ne. Po celou dobu je tam 0/0, ale i bez přítomnosti těchto skrytých míst, jich je i tak v Hexenu dostatek. A to formou skrytých stěn, výtahů a tajných chodeb. Mnoho těchto míst je nutné ve hře najít, další vedou jen k různým artefaktům. Které nejsou pro dohrání hry nijak důležité.
Obecně tato doomovka kraluje rozlehlými úrovněmi (včetně tajných), zbraněmi, soubojovým systémem, třemi postavami za něž lze dle libosti hrát, sbíráním artefaktů a jejich používáním. Dalším čím tato hra upoutá příznivce FPS je ponurá a středověká atmosféra jednotlivých prostředí. Na konec zmíním souboje s bossy a logické hádanky.
Hra má pět epizod čítajících zhruba 30 rozlehlých úrovní. Ty se odehrávají v Hradu a přilehlých osadách s dungeony, na nádvoří obklopeném dveřmi k sedmi portálům, v bažinách Darkmere, Heresiarchově velkém semináři nebo na hřibotově v Necropolis. Nejvíce propracovanými a náročnými epizodami, jsou Heresiarch's Seminary, Castle of Grief a Shadow Wood, ty mě zároveň bavily nejvíce.
V době vydání hry ještě nebylo tolik běžné ve střílečkách bojovat s hodně silnými bossy, jako později, v Hexen 2, Blood 2 nebo Quake II, proto jsou jednotliví bosáci relativně slabí. A vyřídit se dají za postavu bojovníka celkem v pohodě s použitím meče. Prostě to není nic oproti velkolepým a urkutným soubojům s hadími jezdci ze druhého Hexena. I tak ale byli jednotlivé souboje s bossy v Hexen jedničce výtaným zpestřením.
Řešení puzzlů je v Hexenu založeno na sbírání různých důležitých artefaktů (ozubené kolo, lebka, knihy, klenoty) jež je nutné vždy vložit na určené místo. Díky čemuž dojde v posunu ve hře a hráč tak může pokračovat dál, vyřešil-li zapeklité problémy. Dále se hádanky vztahují na různá tlačítka a přemýšlení nad tím co ten konkrétní spínač ve hře spouští, takže v tomto ohledu není hra nijak lehká. Poslední věcí jsou klíče nutné k odemčení různých dveří, mnohdy se dostanete ke dveřím a lámete si hlavu kde k nim najít klíč. Čímž vás tak hra nutí rešit další problém, nebo? řada klíčů je důmyslně schovaných a najít je, je mnohny o velkém úsilí nebo o náhodě. Z čehož tedy vyplívá že Hexen není vůbec obyčejnou FPS, jako jsou např různé hry z druhé světové. Snad jen v jediné záležitosti tato stará hra propadává, mizivá inteligence monster. Jenže komu to vadí? Klasika je klasika, a hraje se i 13 let po svém vydání. A? žije Hexen: Beyond Heretic a jeho následující pokračování.
Z dnešního pohledu naprosto stylový a dobový článek, popisující tuto legendární hru. Však je také už 11 let starý, věřím že se dožije 20 ti http://www.modrak.cz/qcz/hall/HERHEX/Herhex.htm
Hexen: Beyond Heretic vyšel v roce 1995. Hexen: Deathkings of the Dark Citadel vyšel v roce 1996.
Hexen 2 vyšel v roce 1997. Hexen 2: Portal of Praevus vyšel v roce 1998. |
|
|
|
|
|
|
|
Strana 1 z 2
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|