jakub
Založen: 21.8.2008
Příspěvky: 18
|
|
Zaslal: po listopad 03, 2008 9:50 pm Předmět: Mistake |
|
|
Po delší době jsem vyzkoušel nějaký mod pro starého dobrého Halfa. Vlastně sem chtěl jen zjistit, jestli mě ještě tahle letitá hra chytne. Modifikace samotná je rozdělena do dvou částí. První z nich je nový kousek nazvaný Mistake-1 a starší druhý (nebo snad nultý?) díl Mistake dějově navazující na Mistake-1. Ikdyž je to možná nelogické, začnu se starším, ale z hlediska časové osy novějším dílem.
Mistake
Mistake je další z dlouhé řady klasických Half-Life modifi... ale co to plácám.... Mistake rozhodně není klasický Half-Life klon. Příběh začíná probuzením v nevábné nemocnici a beze zbraní. První co ve hře uvidíte je tma. Tahle tma (která se téměř nedá zesvětlit gamma nastavením) vás bude provázet až do okamžiku kdy se dostanete k baterce. Díky všudypřítomné tmě sem už v prvních minutách chtěl mod odložit. Pokud něco hodně nesnáším, tak je to hledání tmavého průchodu v tmavém rohu atd... Dobré je, že temnota netrvá dlouho. Už po chvíli se dostanete do osvětlenějších (ovšem pořád dost temných) pasáží hry. Zde musím poděkovat autorům, že v Mistake máte nevyčeratelnou baterku. Tato sympatická vlastnost se týká také nového, dějove předcházejícího, Mistake-1. Autoři dobře věděli co dělají. Celá modifikace by se s klasickou rychlechcípající baterkou změnila a otravnou, frustrační a téměř nehratelnou záležitost. Ale to jsem odbočil.
Takže mám baterku a zkoumám, kde to jsem: škaredá, temná a liduprázdná nemocnice. Občas někde krvavý flek. Divné zvuky v dálce. Nepřátelé nikde...ostatně, stejně bych je neměl čím pocuchat. Postupně procházím komplex opuštěných chodeb a pokojů a najednou první překvapení. Jen si tak jdu a čekám, odkud konečně nevyběhne nějaká ta potvora a najednou střih. Světla zhasla a po chvíli se objevím někde jinde. Občas je to jinde opravdu úplně jinde v další úrovni. Jindy se objevím na stejném místě, které už ale vypadá jinak. Např. z depresivní zhasnuté nemocniční chodby je najednou zářivě čistá chodba jak s Chicago Hope. Ale jindy to místo naopak vypadá mnohem hnusněj než dřív. Tyhle střihy by se dali přirovnat k halucinacím ze hry F.E.A.R. Postupem doby jsem našel nůž, ale ani pak se nějak nedostavili nepřátelé. I na ně nakonec došlo, ale extra invence se nekoná. Potkávám různé zombie. Vydrží celkem dost a porcovat je nožem chce trochu cviku. Do toho občas nacházím klíče, ale hledání odpovídajících dveří je vždy snadné. Celá hra je přísně lineární a jediná cesta vede neomylně k.......překvapivému a brzkému konci.
Hodnocení je složité. Design levelů je zajímavý, snaha vyvolat strach občas funguje, ale po chvíli už jen netrpělivě čekám, kdy se začne konečně něco dít....ale ono stále nic. Nepřátel jsem potkal jen pár. Grafika se autorům povedla - spousta nových textur, modely nepřátel jsou O.K. Ozvučení k hororovému ladění modifikace taky sedne. Tak kde je chyba? Zakopaný pes je v (alespoň mnou) totáním nepochopení co se vlastně děje. Kde jsem? Kdo jsem? Co znamenají ty střihy, vize...? Pusto prázno.
Mistake-1
Po dokončení Mistake začali autoři pracovat na dalším díle. Dle dnešního trendu to není pokračování, ale prequel. Měl by vysvětlit jak jsem se do té nemocnice dostal a co se v ní děje. Začínáte opět v nemocničním pokoji beze zbraní. Od prvního momentu je vidět, že zkušenosti tvůrců dost pokročili. Grafika se blíží laťce nastavené modem Paranoia. Textury díky shaderům vypadají plasticky. Parania je sice pořád o kus dál, ale oproti klasickému Halfovi je i Mistake velký pokrok. Další plusové body získávají autoři za podařené modely - nemocniční lůžka, koše atd.... Grafikou překonává Mistake-1 svého staršího bratříčka ve všech směrech. Naopak světlem tvůrci šetřili ještě víc než dřív. Prakticky celá hra se odehrává kompletně utopená ve tmě a jedinný zdroj světla je baterka.
Grafika samotná by ale nestačila. Co tedy nabízí modifikace dalšího? Během prolézání nemocnice občas nacházím zprávy doktorů. Z nich se dozvídám, že jsem jeden z pacientů. Byl jsem nalezen vedle mrtvoly své dcery. Co se stalo si nepamatuju, doktoři mě drželi pod sedativama, bez kterých jsem prý dostával záchvaty zuřivosti. Podle dalších zpráv trpím schizofrenií a halucinacemi. Konečně nějaký pevný bod v chaotickém ději. Takže ty "střihy" jsou halucinace? Podle doktorů už nedovedu rozlišit co je realita a co fikce. Stejně jako v prvním (tedy druhém) díle i tady pokračují zvláštní skoky v ději. Jdu chodbou, najednou bliknou světla a po chvilce tmy jsem jinde, nebo se prostředí změní (teď už výhradně k horšímu) a z beztak ponurého nemocničního pokoje se stává ponurý nemocniční pokoj vymalovaný od stropu k podlaze krví. Oproti předchozímu kousku autoři dost přitvrdili a občas jsem se nového prostředí až skoro lekl. Někdy to bylo vážně fuj. Další změna je to, že jdete chodnou a po chvilkovém záblesku světla se změní geometrie okolí. Předtím průchozí chodba je nejednou zataresená bednama, mříží... Ale je to skutečnost, nebo jen další halucinace? Nevím. Popsané situace je ještě víc blíží F.E.A.R.u - inspirace je jednoznačná (i na slečnu dojde)
Přestože v průběhu hry narážím na pár informací o sobě, opakuje se scénář z první části modu: tedy chaos. Opět tápu. Zabil jsem ji? Nezabil? A pokud jo tak proč? Tímhle vším mám čas se zabývat, protože nepřátel je zase poskrovnu. Když už ale nějakého potkám, tak jednoznačně převyšují své kolegy ze staršího dílu. Modely nepřátel jsou propracované. Kromě různých zombie kousků, si pamatuju hlavně boj s panem doktorem. Ten byl už od pohledu velmi chytrý...přece jenom měl dvě hlavy. Pak jedna těžko popsatelná nohatá věc. Jednoduše - nepřátelé se povedli, ale zase jsem jich potkal jen pár. Naštěstí díky omezenému arzenálu to ani tak nebylo úplně jednoduché. Ke konci hry jsem našel i pár nábojů do brokárny, ale zbraň samotnou jsem minul. Konec nebudu prozrazovat. Jednak se to u hororu nemá a kromě toho jsem ho nepochopil :-).
Co dodat závěrem? Hodnocení je složité. Vím, že se opakuji, ale nejde to jinak. K hororově laděným modifkacím podle mě nejde přistupovat tak, jako ke klasické střílečce. Mistake není střílečka. Staví na atmosféře, přestavivosti. Většinu času stejně nemáte čím střílet. A v tom je právě problém. Udrží vás hororová atmosféra celou hru? Nic jiného totiž Mistake nenabízí. Atmosféra ale zaujme jen napoprvé. Nemám žádný důvod se k modifikaci vracet. Zase se nabízí srovnání s Paranoia, ale to je vedle všeho toho děsu a strachu pořád výborná akce. Mistake ale není akce ani omylem. To co vás vyleká jednou už napodruhá ztrácí kouzlo. Je to kruté, ale podle mě Mistake patří do kategorie zahrát/smazat. Tím nechci shazovat snahu autorů. Je vidět, hlavně na části Mistake-1, že do tohodle dílka vložili obrovskej kus práce. Jenže na horor se taky nemá smysl dívat dvakrát. Kromě toho jsem se k Mistake dostal poté, co jsem dohrál nedávno zdarma uvolněný The Suffering. Chápu, že nemůžu srovnávat komerční hru a fandovský mod. A ani nechci. Jenže potom co všechno jsem v The Suffering viděl a slyšel, už moje představivost dost otupěla a nějakej záblesk světla mě nemohl rozhodit. Návštěva věznice na ostrově Carnate byl totiž naprosto šílený zážitek. |
|