Pete66
Založen: 7.6.2007
Příspěvky: 241
|
|
Zaslal: ne prosinec 23, 2007 2:56 pm Předmět: Paranoia - První recenze |
|
|
Paranoia je modifikace, která mě zajímala již od vypuštění prvních artworků. Ty slibovaly zajímavé dobrodružství v netradičním prostředí a po zveřejnění screenshotů i překrásnou grafiku. Jestli zvítězila forma (technické zpracování) nad obsahem (hratelností), to se pokusím rozebrat v následujícím textu.
Hra začíná typickým „mírovým“ úvodem po vzoru původního Half-Lifu na ruské (!) vojenské základně. Vy jste major Kalashnikov od elitních speciálních sil ruské armády – obávaných Specnaz. Z deníku ve své ubikaci se můžete dozvědět, že jste byl ze zdravotních důvodů několik měsíců mimo službu a ještě pořád nejste ve své kůži. Na první pohled zbytečná informace, ale má své opodstatnění: první úkoly na základně spočívající v seznámením se s vojenským vybavením jako je armádní vesta, plynová maska, zbraně různých ráží a léčebné prostředky. Takové „banality“ by důstojník Specnazu měl znát jak své boty, ale delší zdravotní problémy způsobily, že je třeba obvyklé „skills“ oprášit. I když mám za sebou několik desítek úspěšně dohraných modů, používání plynové masky nebo ochranného štítku na helmě rozhodně nepatří mezi standart. Další novinkou (mod Invasion je čestná vyjímka) je možnost nosit u sebe menší lékárny, které lze použít po stisknutí příslušné klávesy. Na druhou stranu musím říct, že jsem je použil pouze několikrát, protože na bojišti lze nalézt i normální lékárny s mnohem větším účinkem na obnovu zdraví. Co se týče zbraní dostanou se vám do rukou perfektně zpracované modely ruských pěchotních zbraní od klasických kalašnikovů, pistolí, kulometů až k odstřelovačkám nebo RPG, jejichž zpracování je srovnatelné s komerční hrou typu S.T.A.L.K.E.R. Ke konci hry se dostanete i k nějakým západním zbraním, s obvyklou MP-5 v čele a na řadu přijdou i stacionární kulomety. A dojde i na férovku s nožem. Tady bych chtěl zdůraznit prvek, který jsem žádném jiném modu neviděl a to přiblížení zbraní ve stylu Far Cry nebo F.E.A.R. – tedy ne míření přímo přes mušku, ale přiblížení + zmenšení křížku pro přesnější palbu a není to jen kosmetický rozdíl – zkuste střílet z kalacha s přiblížením nebo od pasu – rozdíl je znatelný! Každopádně tréninkový úvod byl pro mě příjemný a zapadal do hry. Ale sotva si zastřílíme na střelnici, přijde rozkaz dostavit se na velitelství, protože je vaší jednotky potřeba na řešení skutečných problémů. Po seznámení se se situací dostane váš tým rozkaz přesunout se do továrního zařízení, které napadla skupina teroristů a vy je máte eliminovat a postarat se o ochranu civilních osob z řad personálu. Loading…
V obrněném transportéru jedete coby čtyřčlenný tým Alpha na místo určení, velitel vám ještě podrobněji upřesní situaci a pak hurá do akce. Co mě hodně překvapilo, bylo taktický postup a zajiš?ování prostoru vašich par?áků jako ve filmech typu SWAT nebo taktických hrách. Tady musím pochválit výborně zpracované animace pohybu vašich vojáků (běh, zakleknutí, vykopnutí dveří, přitisknutí ke stěně, přebití zbraně, apod.). Na druhou stranu to samé se nedá říci o lidských nepřátelích, ti to zvládají o dost hůře, ale zombíci, kteří přijdou na řadu v druhé půlce hry, jsou opět perfektní. Tohle je jedna z věcí, díky které zapomenete, že hrajete „pouze“ mod do HL, já měl celou dobu pocit že hraju plnohodnotnou hru! Na druhou stranu musím říct, že přestřelek není tolik a v takovém měřítku jako ve většině ostatních modů, nicméně mi to vůbec nevadilo. Takhle si člověk vychutná atmosféru, kdy takticky (rozuměj opak Rambo stylu) projdete několik místností, kde nikdo není (ale stále jste připraven s prstem na spoušti) a pak to přijde! Objeví se několik teroristů, střílíte, par?áci se taky činí a končí to hláškou jednoho z nich, že oblast je vyčištěna. Dost mi to připomnělo F.E.A.R., až na to že tady máte k ruce tři schopné pomocníky, i když později si také dosyta užijete one-man-show. Spolubojovníci jsou zřejmě nesmrtelní, protože každého čeká nějaký osud a myslím, že je to v pořádku. Sice občas v pozdější fázi hry se můžete setkat s docela komickou situací, kdy čtyřruký mutant buší do vašeho par?áka jak hluchý do vrat a ten pořád stojí jak přibitej a je jen na vás, jestli hned zasáhnete nebo budete ještě chvíli obdivovat sílu ruského člověka. Sami se ale moc fackovat od mutantů nenechejte – dva až tři údery ohnilou rukou a čucháte ke kytkám zespoda! Příběh moc rozepisovat nebudu (pokud už jsem to neudělal ), ale je tak typický pro počítačové hry, že ho odhadnete dost brzo. Zkrátka armáda chtěla Übersoldata a nějak se to zvrtlo, jak originální! Pokud budete chtít, více se můžete dozvědět z různých deníků, zápisů, popřípadě úst spřátelených postav (od zombíků žádné rady nečekejte), stačí jen při instalaci zvolit správný jazyk titulků (english/russian) podle svých jazykových schopností (pro notorické pijáky: svahilština není v nabídce ).
Konečně se dostáváme k tomu, v čemž Paranoia vyniká nad ostatní half-lifovské modifikace – a tím je dosud nevídané, propracované a dech beroucí audiovizuální zpracování. Tohle NIKDE jinde neuvidíte, jak už jsem napsal výše – nevědět, že je to mod na skoro 10 let starou hru, nevěřím tomu! Co mohu vypíchnout jako jedno z nejpodstatnějších je smysl pro detail – dopodrobna vymodelované kanceláře, laboratoře, postavy, mutanti, uniformy, zbraně, déš?, pára, atd. Opravdu jsem tam neviděl snad jedinou texturu z původního HL nebo jiných modů, zkrátka autorům smekám, že dokázali vytvořit takřka profesionální dílo. Hudba je také na vysoké úrovni – při průzkumu temná, umocňující napětí, při soubojích dynamická zvyšující adrenalin, prostě super.
Myslím, že vše podstatné jsem shrnul, zbývá dodat herní dobu, která činí cca 3,5 hodiny na střední obtížnost, což je optimální – ani krátké ani uměle natahované.
Originalita: 90%
Atmosféra: 85%
Hratelnost: 80%
Technické zpracování: 105%
Celkem: 90%
|
|