TEAM FORTRESS 2 multiplayer Design map: 90% | Originalita: 90% | Zábava: 100% | Celkem: 93% | |
Team Fortress 2 (TF2) není klasickým modem, nýbrž plnohodnotnou hrou, která vyšla na podzim 2007 spolu s HL2:Episode Two v balení The Orange Box. Ačkoliv navazuje na cca deset let starou záležitost Team Fortress Classic (TFC), obsahuje spoustu originálních nápadů a herních prvků. A o čem že byl onen TFC?
TFC se je vlastně fanouškovská modifikace pro první Half-Life, i když jeho kořeny sahají až k legendárnímu Quakeovi. Každopádně díky HL se mu dostalo obrovské popularity, podobně jako v případě oblíbeného Counter-Strike (CS). Na rozdíl od něj se však TFC nevydal cestou balistické reality, nýbrž sázel na specializaci jednotlivých povolání. Ano, i v CSku je rozdíl mezi hráčem s kulometem a sniperkou, ale pořád jsou prakticky stejně rychlí, stejně odolní a rozhodně nevládnou speciálními dovednostmi jako je léčení nebo budování obranných pozic. TFC naopak sázel na bohatou diferenciaci postav v obou týmech (Blue a Red), těžší zbraně, a originální schopnosti každé třídy. Těch bylo celkem 9 a vybral si z nich jak zběsilý Rambo, tak obezřetný střelec, zákeřný sabotér nebo obětavý týmový hráč. Tím TFC definoval nový styl hry více hráčů. Kromě základní výbavy měla většina tříd ještě k dispozici různé typy granátů, takže bitva se na některých mapách často zvrtla v jednu velkou takřka dělostřelecko-minometnou potyčku. Nejen s tímto problémem se museli lidé z Valve vypořádat, aby nová hra byla vyváženější, zábavnější a přístupnější. A jakpak to dopadlo?
TF2 rozhodně nepřicházela na svět snadno. Nejen, že byla ohlášena již před koncem milénia, ale uvažovalo se i o odlišném zaměření, ne nepodobném populární sérii Battlefield (vozidla, reálné zbraně, apod.) Finální podoba je však v mnohém shodná s původní TFC, ale přesto se nejedná o pouhé přetexturování staré hry do nového kabátu.
První co nového hráče zaujme, je pravděpodobně grafický styl. Na rozdíl od všemožných reálných a rádobyreálných taktických válečných stříleček TF2 nesází na klasický vojenský vzhled, nýbrž využívá zábavné výtvarné pojetí s využitím pastelových barev, kde každá postava je stylizovaná nejen vizuálně, ale i nacionálně. Příkladem mohou být např. štíhlý anglický džentlmen, mohutný ruský geroj, nebo přísný „Herr Doctor“. Je to vtipné, nikoliv však urážlivé. Doporučuji shlédnout (např. na youtube) propagační videa, která představují jednotlivá povolání a vtipně popisují jednotlivé charaktery. Zachovány byly i barvy obou znesvářených táborů a to Blue (Modří) a Red (říkejme jim raději Červení než Rudí, ať jsme politicky korektní). Žádné zelené maskáče rozhodně nečekejte. Modří mívají základnu zbudovanou v industriálním pojetí (převažuje beton a ocel), Červení sázejí spíše na dřevo a pálené tašky. Každopádně celkový vizuální dojem je neotřelý a pěkně bláznivý.
A o jaké úkoly oba týmy usilují? Na rozdíl od deathmatche nejde o prosté fragy (i když ty samozřejmě také potěší), nýbrž o úspěch celého družstva. Např. kradení kufříků s informacemi ze základen (prakticky dobře známý mod Capture The Flag z původní TFC), zabírání checkpointů v časovém limitu (viz. Battlefield nebo Unreal Turnament) nebo dovezení vozíku s výbušninou do nepřátelské základny. Mapy umožňují hru pro maximálně 32 hráčů, ale někdy i méně, není to však definitivní (viz. závěr recenze). Každému hráči se zobrazují i osobní statistiky jako počet zabití, úmrtí, headshotů, apod. Co mě osobně potěšilo je přidání tzv. asistencí. Podobně jako v hokeji by bez přihrávek góly nepadaly a tudíž je přihrávající hráč odměněn za svůj podíl na vstřeleném gólu tzv. asistencí, i v TF2 je hráč, který pomohl ke zneškodnění protivníka, takto oceněn. Kolikrát jsem byl u jiných her znechucen situací, kdy střílím do protivníka a on ne a ne padnout, pak přiběhne spoluhráč a takto načatou oběť dorazí jedním šťastným výstřelem, zatímco já ostrouhám. V TF2 dostanu za spoluúčast na likvidaci oponenta asistenci, což potěší. Asistenci získá i Medic léčící kolegu, který právě zabil nepřítele.
Prvkem, který posiluje rivalitu mezi soupeři, jsou tzv. dominance. Pokud Vás protivník sejme několikrát za sebou, získá dominanci, jež se objeví na scoreboardu. Kromě toho se při hře nad jeho hlavou zobrazí speciální ikonka, která by Vám měla pomoc s identifikací onoho nezdvořáka a vy se mu mohli pomstít. Pokud se Vám podaří zabití oplatit (stačí i spoluúčastí – viz. asistence), získali jste tzv. „revenge“ a ikonka dominace na scoreboardu zmizí. Je to zábavné, návykové, ale i nebezpečné. Kolikrát jsem byl zbytečně zabit kvůli tomu, že nehledě na útoky ostatních soupeřů jsem se bezhlavě hnal za tím parchantem, co si dovolil opakovaně mě sundat. Každopádně úspěšná odplata potěší víc než deset fragů.
Konečně se dostáváme k vlastnosti, která proslavila TFC a pokračuje i v TF2 a tou je bohatý výběr herních postav. K dispozici je 9 typů, stejně jako v TFC, ale jejich výbava i schopnosti prošly mnohými změnami. Scout, Soldier, Pyro, Demoman, Heavy, Engineer, Medic, Sniper a Spy – toť kompletní výčet. Organizačně jsou tříděny do třech skupin – útok, obrana a podpora, nicméně většina se dá použít jak na útok, tak na obranu. Ukáži pár příkladů. Demoman dovede jak pomocí přísavných bomb zaminovat určitou oblast, tak jít do útoku s granátometem. Engineer nejen že zvládne postavit obranný stacionární kulomet, ale díky teleportům zajišťuje rychlý přísun posil na frontu, kde ještě může postavit dobíjecí automat na léčidla a munici. Pyro se svým plamenometem dokáže nejen v první linii vzbuzovat zmatek mezi nepřáteli, ale také může díky absenci friendly fire efektivně odhalovat převlečené nepřátelské Spye u vlastní základny. Každá třída má své výhody, ale i nevýhody (rychlý, ale slabý Scout; silný, ale pomalý Heavy; přesný, ale nablízko prakticky bezbranný Sniper, apod.). Navíc mají i speciální vlastnosti (Soldier díky raketometu může provádět rocketjumpy známé ze série Quake; Scout zabírá checkpointy dvakrát rychleji než jiná třída; Spy se může převléct za nepřátelskou postavu nebo na čas zneviditelnit). Rozhodně si vybere každý. Nováček zřejmě bude preferovat univerzály jako jsou Soldier, Demoman nebo Pyro, kteří mají slušnou výdrž, pohyblivost i palebnou sílu. Zkušenější hráč jistě zatouží po specializaci a týmové zodpovědnosti a zvolí postavy typu Engineer (o kterém již byla řeč), nebo Medic, který kromě léčení spolubojovníků může čas od času sebe a léčenou postavu na pár sekund učinit nesmrtelnými (obzvlášť dvojice Medic-Heavy v nesmrtelném módu jsou účinným nástrojem zkázy). Každá postava má kromě primární zbraně jako raketomet (Soldier) nebo rotačák (Heavy), ještě druhou zbraň záložní (většinou brokovnice nebo pistole) a třetí zbraň na blízko (různé bodné, sečné, řezné a bicí nástroje). Žádná postava nedisponuje ručními granáty, které často kazily požitek z hraní v TFC.
Při hře je důležité, aby tým byl poskládán z různých povolání, protože žádná třída není naprosto univerzální a s jednostranně zaměřeným týmem se zvítězit prakticky nedá. Příklad: Soupeř Vám dává na frak, tak se rozhodnete nasadit víc Engineerů a díky jejich obranným sentrygunům (kombinace automaticky zaměřovaného kulometu a raketometu) znemožnit soupeřovým vojákům v zabrání Vašeho posledního checkpointu. Soupeř zareaguje vysláním Špiónů (Spy), kteří dovedou přísavnou výbušninou zlikvidovat sentryguny. Vy povoláte několik Pyromanů, kteří budou hlídat sentryguny a likvidovat převlečené Špiony svými plamenomety (kdo by řekl, že nejlepší prostředek kontrašpionáže bude plamenomet). Soupeř pak zvýší počet Mediků a díky jejich krátkodobé nesmrtelnosti, spolu se silnými Heavy a Soldiery Vás pravděpodobně rozstřílí na kaši. Neexistuje žádný univerzální recept na vítězství, teda pokud hrají přibližně stejně schopní a dostatečně inteligentní hráči. Dočasně sice můžete soupeře nějakou kombinací postav válcovat, ale jen do doby, než on najde protiopatření a vrátí Vám to i s úroky. Chce to mít opravdu vhodně rozložené třídy v teamu. Samozřejmě nemusíte mít všechny, bez Scoutů nebo Sniperů se vyhrávat dá, ale zkuste hrát třeba bez Špiona nebo Medica - proti schopným soupeřům to bude velmi těžké.
Velmi dobrou motivací ke hře je i plnění tzv. achivementů. O co se jedná? Jde o různé odměny za vaší šikovnost, píli nebo trpělivost. Týkají se např. získání určitého počtu fragů konkrétním typem postavy, bodů za léčení kolegů, zničení nepřátelských obranných pozic a spousty dalších záslužných činů. Odemčené (získané) achivementy jsou uloženy k Vašemu profilu a jednak se s nimi můžete chlubit kamarádům a druhak pokud jich získáte určité množství, odemykají nové zbraně pro jednotlivé postavy (lepší plamenomet pro Pyra, luk a šípy pro Snipera, apod.). Takže mají i praktické využití pro hru. Na druhou stranu se nedá říct, že by postava s odemčenými speciálními zbraněmi měla markantní převahu nad běžně vybaveným hráčem. Ovšem jistou výhodu má.
O TF2 by se dalo psát ještě dlouho, ale kdo by to chtěl číst? Vše podstatné jsem snad shrnul a záleží na každém, zda ho tento článek nalákal na hraní této velmi návykové modifikace. Pokud hrajete starý TFC a baví Vás to, pak Vás minimálně stejně bude bavit i TF2. Tahle hra navíc nestojí na místě, ale díky neustálé podpoře přímo od Valve se prostřednictvím distribučního systému Steam průběžně updatuje, zdokonaluje a přidává nový obsah. Každou chvíli přicházejí nové mapy, achivementy a jiné vychytávky, které udržují hráče na serverech. TF2 je jedna z nejzábavnějších a nejnávykovějších online her, co jsem kdy hrál a rozhodně se hned tak neohraje. Proto nemohu jinak, než zavelet k popadnutí raketometů, kulometů a brokovnic a marš na nejbližší server!
|