SNOWDROP ESCAPE single Design map: 100% | Originalita: 90% | Zábava: 90% | Celkem: 93% | |
Z oblíbeného distribučního systému Steam se dají bezplatně stáhnout všelijaké hry, hříčky či jejich modifikace. Pokud se zaměřím pouze na mody pro epickou sérii studia Valve, musím konstatovat, že kvalita jejich přídavků je značně kolísavá – od sotva průměrných po herní klenoty. A rovnou si dovolím říct, že jedním takovým pokladem je i předloňský počin s názvem Snowdrop Escape.
Hry ze série Half-Life na Source enginu předkládají archetypální situaci, v níž dochází ke střetu dobrých odbojářů pod vedením Eliho Vance proti zlovolné rase Combine zastupované proradným doktorem Breenem. Některé příběhy nabízí i otočený gard – hru za uniformovaného kolaboranta s cizáckým režimem (viz výborná série Entropy: Zero). Málokterý tvůrce se pustí do zpracování šedé zóny, čili přidání nové frakce, která je znepřátelená s oběma předchozíma. Eduard Rostovtsev a spolupracovníci se odhodlali vykročit právě tímto směrem a umožňují hráči stát se členem žoldácké skupiny, která plní úkoly v souladu s odpovídajícím finančním ohodnocením. Že takový přístup zákonitě vede ke konfrontaci s Lambdou i CMB, je nabíledni. To zakusí na vlastní kůži i jistý James Hugo, člen ilegální organizace, který v zasněžené tundře dřívějšího Ruska několik let po Sedmihodinové válce dostává od velení důležitý úkol: infiltrovat obsazenou výzkumnou základnu, spustit tam nouzový protokol a bezpečně se vrátit ke svým. A že to bude dlouhá a náročná cesta, není pochyb.
Příběh začíná krátkým intrem, zanedlouho poté již patřičně instruovaný agent sedí v transportní helikoptéře mířicí ke vstupu do zájmového komplexu. Výsadek dopadne ještě úspěšně, ale setkání se spojkou se vůbec nevydaří a pošramocený James se vydává na průzkum neznámého prostředí ozbrojen jen svým bystrým mozkem a železnou vůlí se nevzdat. Zpočátku je třeba řešit především logické zádrhely, zprovozňovat zamčené dveře, hledat užitečné předměty a až na druhém místě se nachází boj či pokus o obchvat protivníků nižších životních forem. Jenomže pouze u infikovaných potvor nezůstane, James tak musí pozvednout zbraně proti nepřátelům na dvou nohách, aby mohl svou misi dotáhnout do úspěšného konce. Než si budete moci vychutnat závěrečné titulky, zažijete poctivé hodiny plné skvělé zábavy – a za to vám ručím!
Co mám tedy pochválit nejdřív? Rozhodně začnu perfektním zpracováním map, které jsou naprosto věrohodné jak z estetického tak funkčního hlediska. Během postupu hrou dochází k příjemnému střídání interiérů s exteriéry, prostředí je zaplněno odpovídajícími předměty – základna žoldáků je uvěřitelná, laborka vypadá skutečně jako laborka, ubikace jako ubikace, sídliště jako sídliště, atp. Záplava nových objektů (předmětů denní potřeby nebo haraburdí odpovídající dané lokaci) je vskutku vyjímečná, takže téměř nepoznáte, že procházíte pouhou modifikací. To samozřejmě zesiluje výbornou atmosféru počinu, často zíráte s otevřenou hubou, na jaká místa vás mimořádně šikovní autoři pozvali. Nadchl mě například bojový průzkum kolem urychlovače částic včetně adrenalinových chvilek v potemnělých chodbách, jízda zasněženou krajinou plnou nepřátel včetně nevyžádaného „doprovodu“ nebo řešení nestandardní situace kolem tajemné anomálie. Ale každá mapa něčím vyniká a žádná část není v příběhu zbytečná. Po stránce designu zkrátka nemám co vytknout.
S leveldesignem přímo souvisí i jeho praktické využití hráčem. Kromě akční stránky (které se budu věnovat níže) je podstatnou náplní modu řešení rozličných hádanek. A rovnou zmíním, že běžným ovládáním spínačů, popř. hrátkami s fyzikou to odbyté nebude. Puzzle-solving je zde plnohodnotnou součástí hratelnosti a za mě jednoznačným plusem. Již dlouho jsem nepocítil takové nadšení z předložených výzev a následných elegantních řešení. Nesmí chybět obligátní hledání a aplikace předmětů na správných místech, prolamování elektronických zámků pomocí číselných kombinací či hackingu, skládání pokročilých zařízení a tuna dalších činností, které rozhodně nejsou k vidění v každé druhé hře. Zejména v první půli se může zdát tento aspekt rozsáhlejší než vlastní boj, což ostatně vtipně okomentuje James do svého PDA – toto chytré zařízení je součástí vašeho inventáře a zobrazuje cíle mise a další užitečné nebo alespoň sarkastické poznámky. Při řešení puzzlů lze využít i nápovědu v grafické podobě (symboly na zdi, barevné označení, apod.) Během zdolávání hlavolamů jsem několikrát zavzpomínal na letitý Research & Development, který dodnes tvoří etalon mezi mody založenými primárně na „hádankaření“. Takže ani v této oblasti neztrácí recenzovaný titul bodíky.
Ačkoliv se příběhové zasazení díla nemusí zdát zrovna světoborné, během hraní postupně odkrýváte poměrně zajímavou story točící se kolem místa obklopeného záhadnou anomálií. O tuto mýty opředenou lokaci s pohnutou historií měly v dekádách před cizáckou invazí zájem přední světové organizace zabývající se technologickým rozvojem v souvislosti s posouváním limitů lidských možností. Během svého postupu se lze dočíst řadu zajímavých informací o daném prostředí a jeho historii. Víc snad nebudu naznačovat, každopádně návaznost na komplexní universum vytvořené studiem Valve se i díky bezchybným skriptům podařila takřka dokonale.
Pokud zrovna nedumáte nad příběhem, nekocháte se nádhernými kulisami lokací nebo nehledáte komponenty k obsluze únikových vrat, pak patrně zpoza krytu odrážíte útoky dotěrných nepřátel různého původu i nebezpečnosti. Jasně, headcrabi nebo zombíci vás asi příliš nerozhodí – buď je ugrilujete signálkou, nebo zmlátíte hasákem. Co ale s různými humanoidy? Jelikož jste ve válečném stavu na dvou frontách (s Kombajny i Lambdou), budete potřebovat skutečně hrozivý arzenál, abyste nedopadli jako jistý Adolf v roce 1945. Milovníci palných zbraní budou dozajista potěšeni, a přestože se nejedná o další díl nekonečné série CoD, na poměry Half-Lifu je vskutku z čeho vybírat! Několik kousků je převzato z mateřské hry, přibyla však řada nových, neokoukaných. Na blízké střety oceníte nekompromisní mafiánskou luparu, jejíž dvě hlavně si hravě poradí s každou dotírající verbeží. V pozdější fázi hrají velkou roli moderní útočné pušky, často ověšené kolimátory, granátomety či tlumiči. Za kuriozitu lze prohlásit legendární americkou pušku Garand, zvlášť její odstřelovačskou verzi, s níž je radost pracovat. Vcelku brzy v rukou potěžkáte též jistou ikonickou hračku, která nám byla v oficiálních dílech série zapovězena… Nechybí samozřejmě ani nástroje pro rozsáhlejší demolici. Ne všechny zbraně jsou hned k mání, zejména ty účinnější nebo méně obvyklé je nejprve třeba objevit, což však nebývá zase tak těžké. Často jsou uloženy v sejfech, od nichž potřebujete klíč. Příklonem k většímu realismu je Jamesovo omezená nosnost, takže od každé kategorie může tahat jen jednu flintu. Často jste tak na vážkách, zda zahodit signální pistoli (se kterou je sranda) kvůli účinnějšímu revolveru, nebo se vzdát pumpovací brokovnice kvůli bazuce s omezeným využitím. Tahle dilemata však nejsou tak zásadní, alespoň snadněji vybíráte z optimalizovaného inventáře. Navíc při druhém hraní (které si stejně neodpustíte) můžete zvolit odlišný load-out pro každý úsek. Smrtící arzenál si lze v klidu vyzkoušet na tréninkové střelnici mimo vlastní kampaň, kde hned objevíte možnost ironsightu u většiny kvérů.
Samotný boj odpovídá stylu nastavenému již prvním Half-Lifem, nic příliš originálního nečekejte. Ideální je odstřelovat nepřátele na dálku, pokud se vám chamraď dostane na tělo, vytáhnete bročku s dostatečně dimenzovaným zásobníkem a v případě silnějšího protivníka použijete explozivní hračky. Většina ze šestice úrovní nabízí nějakého předělového bosse nebo alespoň výraznou přesilu agresivních zmetků, kteří vám sice dají trochu pokouřit, o frustraci se však hovořit nedá. Někdy je potřeba jen správně využít prostředí a tím získat na svou stranu taktickou výhodu. Pozor také na nášlapné pasti, miny nebo sentryguny s delší dostřelem, než jste zvyklí. Závěrečná bitka se vyloženě podařila a stala se inspirací i pro další počiny. Léčení utržených ran je zde pojato trošku jinak – tentokrát nezmizí po sebrání celá lékárnička, James zkonzumuje pouze léčivý obsah, přičemž vlastní prázdný obal zůstává pohozen na zemi. Vyšší stupeň balistické odolnosti zaručí nalezené neprůstřelné vesty, krátce je k dispozici plynová maska i přístroj nočního vidění. Originálním prvkem je vakcinace proti kousnutí jedovatým headcrabem, což je relevantní zvláště v prvních kapitolách (stejně jako možnost rozbít kanystr s chemikálií a zamořit okolní oblast). Spřátelené postavy zde příliš prostoru nedostanou, kromě úvodního instruktora si zapamatujete asi pouze jednu či dvě výraznější NPC. Spolupráce s parťákem ve stylu obou Epizod se zde rozhodně neodehrává.
Audiovizuální aspekt díla je patřičně velkolepý, svým stylem připomínající kromě Half-Lifu další kultovní střílečky uplynulých let – mě na mysli vyvstává především ponurý S.T.A.L.K.E.R. a to nejen kvůli všudypřítomné azbuce na cedulích, portrétům Lenina na stěnách, zažloutlým dokumentům ze sovětské éry, pravoslavným ikonám a podobným reliktům dávné minulosti. Za grafické efekty včetně deště, sněžení, mlhy, světelných odrazů a dalších vychytávek se autoři rozhodně nemusejí stydět. Pochválit mohu i modely postav ověšené nezbytnou výstrojí a výzbrojí. Vysokou míry originality zahrnuje též povedený soundtrack, jehož melodie správně umocňují atmosféru během hraní. Většina tracků je zcela nových, zazní ovšem i ty povědomé. Zvukové projevy během střelby, přebíjení a obecné manipulace se zbraněmi jsou posunuty oproti klasice o notný kus vpřed. Profesionálně pojatý anglický dabing umožňuje podchytit podstatu příběhu vcelku lehce.
Potěšitelnou skutečností je možnost dosáhnout alternativního zakončení děje (musíte si ale někde v půli hry všimnout nápovědy k jeho zpřístupnění – za mě super vychytávka!) nebo povedený epilog s malinko odlišnou hratelností. Vcelku obvyklá je přítomnost steamovských odměn za plnění větších či menších herních výzev, takže kdo rád vláčí sádrové trpaslíky přes půlku hry, si dozajista přijde na své ;-)
Zatím házím na papír jen samá pozitiva, ale jak je to s méně povedenými stránkami díla? Teď však musím hodně zapřemýšlet… Po stránce hratelnosti nic moc namítat nemohu (snad jen klíče k sejfům s bonusovým vybavením bych ukryl důkladněji), audiovizuál je bezesporu perfektní, takže si trošku rýpnu do příběhu. Přestože premisa i postupné odhalování klíčových událostí jsou zdařilé, asi bych ocenil více informací ohledně některých postav – zkrátka trošku osvětlit jejich historii, pohnutky a identitu. Na druhou stranu záhadné postavy včetně jejich cílů jsou vlastně takový trademark série…
Snowdrop Escape dokazuje, že singleplayerové modifikace pro dvě dekády starou hru mají hráčům stále co nabídnout jak po stránce hratelnosti, tak aktualizovaným technickým zpracováním. Kvituji také přítomnost propracovaných puzzlů, nad kterými je potřeba se chvilku zamyslet, ale poté již uznale pokyvujete hlavou. Úhrnem se jedná o profesionální záležitost využívající typické principy série obohacené o slušnou porci originality a vtipu. Rozhodně jeden z nejlepších modů za poslední roky!
|