STRIDER MOUNTAIN single Design map: 90% | Originalita: 85% | Zábava: 90% | Celkem: 88% | |
Strider Mountain je nový mod od známého autora Leona Bringmanna, který má na svědomí např. zajímavý počin From Coastline To Atmosphere. Právě jeho předchozí dílo se vyznačovalo herní délkou a propracovaností na jedné straně a vysokou (až frustrující) obtížností na straně druhé. Jelikož právě toto jeho starší dílo mi příliš nesedlo, byl jsem zvědavý, zda se Leon poučil z chyb a tudíž jsem modifikaci Strider Mountain s chutí nainstaloval.
Hlavní postavou je opět neporazitelný Gordon Freeman, který se v povedené úvodní animaci snáší na padáku poblíž horské základny vojsk Combine. Jeho poslání je prosté. Jelikož válka proti cizácké nadvládě se pro rebely nevyvíjí právě příznivě a jednou z hlavních příčin úspěchů nepřítele jsou jednotky Striderů, musí se někdo dostat do výrobního komplexu těchto hrozivých obrněnců a tam jim zasadit smrtelnou ránu zničením jejich zdroje. Úkol jako stvořený pro obrýleného vědce s bohatými bojovými zkušenostmi. Ale jednoduché to rozhodně nebude, protože samotný zdroj se nachází vysoko v horách, cesta k němu je pečlivě střežená a navíc při para-výsadku Gordon přichází o všechny zbraně.
Cesta na vrchol vede přes lokace složené z kanceláří skladišť, továrních budov, střech, venkovních prostor i městských ulic, později přijdou na řadu i horské serpentiny nebo vězeňský komplex. Gordonovými nepřáteli budou především vojáci Combine různých verzí, např. v nových uniformách nebo částečně neviditelní elitní pěšáci. Také nesmí chybět jejich podpůrné vybavení jako automatické kulomety, pátrací sondy nebo smrtonosné manhacky. Jako třetí strana v konfliktu se objeví headcrabi, zombíci a antlioni, kteří útočí na vše živé. Čas od času se objeví tužší protivník jako gunship, vrtulník, Strider nebo antlioní královna.
Proti takové havěti člověk potřebuje víc než holé ruce, proto jsou v modu přítomné prakticky všechny zbraně z HL2. Vypadají ovšem jinak – cepín místo páčidla, Glock místo klasické pistole, automatická puška s granátometem místo standardní pušky Combine, apod. Změna vizáže zajisté potěší, ale jejich vlastnosti zůstali stejné (kromě Glocku na 33 nábojů). Tudíž třeba střela ze sniperky letí stejně pomalu jako šíp z kuše, armádní granátomet střílí plasmové koule, apod. Taktéž zvuky zůstaly stejné – čestnou výjimkou je pouze samopal, který zní odlišně. V jedné části je možné zasednout za pevný laserový kanon a odstřelovat dotěrné zombíky.
Přestřelky s vojáky jsou někdy docela tuhé, jindy fádní a občas můžou i nudit. Zpravidla venku je to solidní řež, kdežto uvnitř bitvy sklouzávají do stereotypu. Alespoň v první zhruba třetině hry jsem měl ten pocit. Poté se to ale rapidně zlepší a střílení nepřátel v atraktivním prostředí je zábavné. Obtížnost je sice sem tam dost vysoká, ovšem nikdy se nedostavuje frustrace známá z From Coastline To Atmosphere. Munice je všude dost a lékáren a nástěnných dobíječů jakbysmet. V jedné části dojde i na spojence z hnutí odporu. Dalším pomocníkem může být i vzhledově trochu upravené vozítko z HL2, které kromě rychlejšího cestování lze využít na srážení nepozorných vojáků.
Kromě soubojů s nepřáteli musí Gordon zaměřit svou pozornost na lokalizaci hlavního teleportu, kterým se po úspěšném zničení základny vrátí bezpečně zpět. V každé mapě je ukryté jedno místo s terminálem, ze kterého je třeba získat část dat, která po spojení dají výslednou polohu onoho důležitého zařízení. Navíc pokud naleznete opravdu všechny (některé jsou dovedně ukryté), získáte přístup do bonusové mapy, která se otevře po dohrání hry.
Technická stránka je na velmi vysoké úrovni díky kvalitě, rozlehlosti a pestrosti map, kvalitnímu soundtracku i předělovým animacím. Mnohokrát ve hře dojde k situaci, která je znázorněná právě animací, tudíž je možné vidět Gorgona v plné kráse jak běží, střílí nebo obsluhuje nějaký terminál. Autor použil pěkné modely listnatých stromů, viděných již v FCTA. Dalším zajímavým prvkem je použití odlišných textur u lékáren, popř. obslužných panelů převzatých z Dooma 3, včetně nápisu UAC. Také vlastní továrna Striderů obsahuje různé stroje a zařízení podobná těm ze zmíněné hry. Je zajímavé pozorovat, jak ten který stroj vyrábí štíty, nohy nebo výzbroj Stridera. Naopak venkovní horské hřbety jsou pokryty sněhem, na kterém opravdu kloužou nohy a člověk si musí dávat pozor, aby neobratným pohybem nevystavil část těla např. ukrytému odstřelovači.
Ačkoliv dosud jsem mohl modifikaci jen chválit, musím v zájmu objektivity uvést i stinné stránky Strider Mountain. První z nich je občasné zaváhání umělé inteligence. Bojujete např. s dvojicí vojáků a když je přemůžete, zjistíte, že za nejbližším rohem stojí další dva, kteří se boje z neznámých příčin neúčastnili a jsou Gordonovým příchodem zjevně překvapeni. Dále asi dvakrát se mi stalo, že po vyčistění určitého prostoru najednou před sebou vidím vznášející se brokovnici ve volném prostoru. Jelikož byla v poloze, jako by jí někdo držel, střelím do toho místa a poté se sesune na zem mrtvola vojáka – inu typický příklad bugu, který naštěstí lze zaznamenat jen výjimečně. Další zvláštnost je spíš úsměvná. Při průchodu údržbářských prostor jsem se zničehonic vyděsil zvukem bitevního vrtulníku. Pátrám po původu onoho úkazu, abych nakonec zjistil, že jej vydává pouze větrák od ventilace. Poslední problém je asi nejzávažnější. V poslední mapě s únikovým portálem jsem byl vyzván k použití gravitygunu na přenesení jistých předmětů, s jejichž pomocí bych se dostal dál. Bohužel jsem gravitygun neměl a ani ho v dané lokaci nenašel. Tudíž jsem musel improvizovat a dostat se z příslušného místa jinou cestou. Nevím, zda jsem jen nepozorný a onu zbraň přehlédl, nebo je chyba jinde. Pokud víte, kde gravitygun nalézt (kromě bonusové mapy), tak se prosím zmiňte v Knize návštěv nebo na fóru, díky.
Vše podstatné jsem myslím shrnul, zbývá doplnit jen trochu té statistiky. Modifikace Strider Mountain obsahuje 15 úrovní, které jsem prošel za úctyhodných 11 hodin, tudíž se stává nejdelší modifikací pro HL2, kterou jsem dohrál. A jak dopadlo srovnání s předchozím Leonovým dílem? Oproti FCTA je Strider Mountain o notný kus dále a pokud bude tato zvyšující se tendence pokračovat, myslím že se v budoucnu máme na co těšit.
|