RAVENHOLM single Design map: 80% | Originalita: 75% | Zábava: 85% | Celkem: 80% | |
Ravenholm je nejen název městské čtvrti v originálním Half-Life 2, ale také se tak jmenuje modifikace z roku 2005 od českého moddera Lorda, jenž v současné době pracuje na jejím epizodickém pokračování Eye Of The Storm.
Co má mod Ravenholm společného se stejnojmennou částí z HL2? Jde především o rozvinutí původní myšlenky, přidání nových nápadů a zejména umocnění charakteristické ponuré atmosféry díky rapidnímu nárůstu herní délky – 25 povedených map vydrží na cca 4 až 5 hodin hraní. Našince možná potěší skutečnost, že je mod kompletně v češtině – od menu hry, přes dabing, HUD, titulky a různé poznámky při hře naleznutelné. Existují ovšem i verze v jiných jazycích.
Hlavní postavou je jistý John, běžný obyvatel města, který se snaží utéct z nebezpečného Ravenholmu za každou cenu. Trpí halucinacemi, které se několikrát objeví na obrazovce a ukazují různé představy a výjevy z budoucnosti.
Podstata hratelnosti spočívá v boji se zombíky a další otravnou havětí, tak jak bylo i v původním Ravenholmu zvykem. Tentokrát se ovšem podíváme nejen do příslušné městské části v City 17, ale také do podzemních stok nebo tajemného lesa, zahaleného do mlhy a obývaného jak jinak než zombíky a headcraby. Čas od času je možné naleznou poznámky od původních obyvatel, většinou již odpočívajících v pokoji (a nemyslím tím v pokoji na gauči). Později se k vám připojí další přeživší, který podá v boji pomocnou ruku. V jedné pasáži pomůže s likvidací monster Vortignaut, dokonce se ukáže i svérázný kněz Grigori.
Modifikace také vyniká v používání různých pastí na nepřátele, stejně jako v původní hře. Kdo by si nevzpomněl na všechna ta zavěšená auta, ovladatelné rotačky nebo na srandu s plynem a ohněm? To vše je zde také, navíc přibyla fůra nových vychytávek, které zombíkům znepříjemní jejich posmrtný život. Tak například zařízení vrhající ozubené kotouče, láhev s plynem v kombinaci s autobaterií sloužící jako plamenomet, nebo dva výbušné barely spojené drátem, který když někdo přeruší… Zkrátka vynalézavost nezná mezí a díky tomu má hráč větší šanci na přestání tuhých bitek. Je však třeba dávat pozor, aby sám hráč do nějaké pasti nepadl!
Souboje jsou někdy vskutku drsné, hlavně závěrečné mapy dají zabrat i zkušeným „halfařům“. Kromě nemrtvých se totiž v pozdějších fázích zapojí do akce i vojáci Combine a nezůstane jen u nich – souboj s vrtulníkem si budete zřejmě pamatovat ještě dlouho! Dalším nepříjemným protivníkem jsou rychlí headcrabi s připevněnou náloží, kteří zvláště s podporou další havěti jsou setsakra nebezpeční. Nicméně nepotkáte jich mnoho a navíc až ke konci modu, kdy už budete slušně vybaveni. Obtížnost vyplývá i z dalších skutečností. Za prvé nemáte Freemanův hazard suit (pouze vyjímečně lze najít jakousi ochrannou vestu) a za druhé nemůžete běhat, což naštve při souboji s přesilou.
Kromě soubojů nesmí chybět ani řešení puzzlů jako ovládání tlačítek nebo pák, popř. práce s fyzikou. Mě například nějakou dobu trvalo, než jsem vyřešil problém s probíjející elektřinou v podzemní stoce. Po prvním pokoření Ravenholmu se vám odemkne gravity gun, takže ten pak lze využít nejen např. k získání dříve nedostupných bedýnek s vybavením, ale především k boji. Ozubené kotouče, zápalné lahve, cihly a další oblíbené předměty, které při prvním hraní ležely nevyužité na zemi, při následném procházení hrou budou vítány s povděkem. Ušetří se tak spousta munice a průchod modem bude zas o něco snažší.
Modifikace Ravenholm se autorovi povedla. Vzal známý koncept, patřičně ho rozšířil, přidal své nápady a kvalitní modifikace je na světě. Pro fanoušky Ravenholmu z původní hry je tento mod povinností, kdo příslušnou kapitolu nesnášel, nechť se mu vyhne velkým obloukem.
|