MINERVA: METASTASIS single Design map: 95% | Originalita: 90% | Zábava: 80% | Celkem: 88% | |
Adam Foster je už dnes jedním z vývojářů ve společnosti Valve, ale co dělal před lety, než se stal slavným a vstoupil do dějin? Vyvíjel Minervu - nejlepší SP mod, který kdy do HL2 vyšel! Ano, Minerva: Metastasis má kultovní status a ne náhodou byla v době vydání herními médii často zmiňována v souvislosti s přehledem o HL2 Mod scéně. Má k tomu mnoho důvodů, především promyšlený level design, který nejen dobře vypadá, ale hlavně i výborně funguje, dále podmanivou hudbu, slušný příběh a v neposlední řadě příznivou herní dobu, protnutou nenudící zábavou.
V podstatě klasická akce v half-lifevském podání, kdy začínáte po vysazení vrtulníkem na určeném místě a musíte si prostřílet cestu vpřed. Žádné pomalé a letmé seznámení s hrou, ale okamžitý nástup akce s první várkou zbraní a nepřátel. Takže se snažíte likvidovat dotěrné jednotky vojáků Combine, kráčíte pobřežím a zpřístupňujete si cestu dále do podzemních prostor rozsáhlého komplexu, nejvíce připomínajícím Citadelu 17. To je ve stručnosti souhrn samého začátku a nemusíte se bát, že vám prozradím dění i dalších kapitol. Ale v podstatě lze říct, že si díky vybalancovanému designu úrovní přijdete na své a oceníte párkrát i přítomné logické hádanky.
Naštěstí vás průběžně instruuje sama hra ve formě textových zpráv a proto se moc zákysů nekoná. Rovněž nechybí typické vracení se a pokračování dále tím místem, které bylo předtím nepřístupné. Hra tedy nestaví bezpodmínečně jen na přímočarém stylu, ale naopak. Což se u neoficiálních počinů už příliš často nevidí, vzpomeňme například na nechvalně proslulé kousky From Coastline to Atmosphere nebo Offshore. Struktura jednotlivých čtyř rozsáhlých úrovní je poměrně spletitá, až se v nich často budete ztrácet a tím více si genialitu zdejšího game designu budete uvědomovat.
Zatímco v prvních dvou úrovních stačí jen střílet a mačkat tlačítka, ve třetí úrovni poznáte, jaké to je, když nemáte momentálně nic při sobě. To samozřejmě čerpá z původní hry, ale zde jde přece jen o propracovanější a dost náročnější zpracování stejného prvku. A tím pádem akci střídá na pár chvil oddych a řešení řady zajímavých situací, žádajících si od vás plnou soustředěnost, aby jste je, s důvtipem sobě vlastním, zvládli a mohli tak zdárně pokračovat vstříc dalším, řadě zajímavě zpracovaným lokacím.
Ze zástupu nepřátel absolvujete nespočet přestřelek s Combine jednotkami, rovněž na vás půjdou i headcrabi, zombíci, střežící věžičky nebo jacísi Borgové – respektive ty, mi ten nepřítel, s červeným paprskem, nejvíce připomínal. Nabídka zbraní je taktéž vcelku střídmá, ale vzhledem ke struktuře levelů a jejich industriálnímu ladění, kdy se po většinu času pohybujete v na pohled neměnném prostředí, to moc nevadí. Navíc párkrát shledáte jejich přísun v několika zbrojírnách a jak už jsem řekl, je jim podřízen i postup hrou, takže tu základní pistoli, útočnou pušku, revolver, brokovnici, pulsní pušku, granáty, raketomet a páčidlo upotřebíte dostatečně i tak.
Původně šlo o mod využívající základní hru, první dvě epizody, ale ty další (dohromady jsou v plné verzi čtyři) už využívaly Ep1, to kvůli aktualizované grafice tehdejší verze Source Enginu. Dnes je situace už krapet jiná, a nejeden hráč si jistě vzpomene na časté updaty základního HL2 ze strany Valve, což může způsobovat jisté problémy, např. se špatnou kompatibilitou starších modů a podobně. Stačí ale v souboru gameinfo.txt. změnit jakoukoli jinou číselnou hodnotu na SteamAppId 215, popř. 380 pro Ep1 a staré mody by už neměly dělat problémy. Nicméně komunita nezahálí a v listopadu 2010 vydala aktuální verzi Minervy, uzpůsobenou pro bezproblémový běh na současném Half-Life 2. Momentální verze tohoto modu proto zabírá něco přes 300MB a po nainstalování má cca 700MB.
Závěrem snad jen tolik, ať jste Minervu hráli nebo ne, je na čase si jejím zahráním udělat obrázek o tom, kudy by se nejlépe měla tvorba pro druhé Freemanovské dobrodružství ubírat. Neboť cit pro precizně zpracovaný design map, dobře odvedenou práci na herní náplni, famózní závěr a více než obstojnou dobu, jíž u modifikace strávíte, zhruba něco kolem pěti hodin, zaručuje nezapomenutelný zážitek, který si po dohrání z Minervy odnesete, stejně jako já.
|