EVACUATION single Design map: 80% | Originalita: 80% | Zábava: 70% | Celkem: 77% | |
Zhruba 100 minut herního času nabízí letošní novinka Evacuation, což je vlastně mod pro druhý Half-Life, jenž si každý může zdarma nainstalovat ze Steamu. Stačí mít zakoupený HL2 a cca 11 GB volného místa na příslušném disku. Silné i slabší stránky díla Simona Stakhowského rozeberu v následující recenzi.
Příběh je prostý: člen odboje přežije havárii ozbrojené helikoptéry v Bílém lese a nyní se musí pokusit dostat zpět ke svým. Naštěstí neztratil osobní vysílačku, tudíž dostává info ze štábu, kudy se vydat a co pro úspěšný návrat podniknout. Brzy nalézá základní výzbroj v podobě sekery a pistole, aby vzápětí čelil útokům nepříjemných antlionů, později též lidským protivníkům (jakýmsi ozbrojeným banditům v civilním oblečení), zombíkům všech typů a nakonec i pěšákům Combine i jejich technice. Přílišnou originalitu zde nečekejte, jde pouze o to prostřílet se do bezpečí a přitom splnit jednoduché rébusy pro další postup.
Na rozdíl od běžných modů je na první pohled snaha o jisté zpestření herního zážitku. Nové lidské protivníky jsem zmínil, změn je tu však povícero. Mohu pokračovat arzenálem, kde jednak přibylo pár nových kousků (jako slavný Kalašnikov nebo legendární americký Garand), jejich rozložení v nabídce zbraní je navíc odlišné a nelze je nosit všechny naráz. Takže si musíte vybrat, zda dáte přednost brokovnici před pulsní puškou nebo samostřílu před RPG, což ostatně není na škodu, jen si zvyknout na jiné přiřazení kláves. Moderním prvkem střelby je (po vzoru MModu) možnost přilícení kvéru a sypání olova přes mířidla za současného mírného přiblížení obrazu (efektní zejména u kolimátorem osazeného samopalu MP-7). Tvůrce si trošku pohrál s modely zbraní, ozvučením a též jejich účinností - například brokovnice SPAS je nyní efektivní i na střední vzdálenost, není tak nutno cpát hlaveň zombíkovi až do ksichtu, apod. Potěší i možnost nést s sebou příruční lékárničky pro pozdější využití. Další nevšední novinkou se může zdát razantní omezení skoků hlavní postavy, nicméně díky promyšlenému designu map toto problémy nečiní.
Lesní prostředí je zpracováno vcelku věrohodně, nicméně nečekejte žádné bloudění členitými hvozdy - stále se jedná o lineární koridorovku s praktickou absencí odboček, jenž je lemována skálami a neprostupnými křovisky, takže sejít z cesty je vskutku nemožné. Zato navštívíte řadu menších či větších táborů, ležení rebelů či drobných základen, přes které vede cesta dál. Pro následný postup je většinou třeba splnit nějaký ten úkol - zprovoznění naftového generátoru, nalezení pojistek do elektroinstalace, apod. Párkrát si pohrajete s účinnou výbušninou na odpálení zamčených vrat. V jednom úseku mě překvapila přítomnost ocelových pastí na zvěř, do kterých není radno strkat nohu. Jinak během hraní narazíte na kopici předmětů denní potřeby jako nářadí, lahve, atd. Obvyklé bedničky s výbavou jsou zde zvýrazněny žlutou barvou - snad aby je člověk nepřešel bez povšimnutí. Interaktivní zařízení bývá označeno ikonkou. Kvituji přítomnost dynamického soundtracku podtrhujícího probíhající akci a srozumitelný anglický dabing s ruským přízvukem považuji za dostačující, k dispozici jsou i titulky. Celkově vizuál představuje slušný standard.
Ani po stránce hratelnosti nevybočuje modifikace z normálu. Bitky s rozličnými nepřáteli jsou patřičně výživné, hádanky také nepřekvapí nějakou náročností a spolupráci s kolegou si užijeme až v poslední třetině příběhu. Nejvíce mě zaujala závěrečná pasáž, kdy je třeba nejdřív projít korytem potoka za odrážení útoků nepřátelské pěchoty, poté infiltrovat obsazenou vesnici s nebezpečným odstřelovačem, krýt parťáka z vyvýšené pozice a nakonec svést souboj s finálním bossem pomocí raketometného flaku. Škoda jen brzkého konce díla…
Evacuation je bezesporu sympatickým počinem, jenž příliš nemění zavedenou hratelnost, odehrává se v příjemném prostředí, přidává pár nevšedních drobností a celkově se pohodově hraje. Obtížnost není nikterak vysoká, možností doplnění zdraví i patron je všude dostatek. Samozřejmá je přítomnost skriptových sekvencí. Nic extra přelomového zde však nečekejte, ale na druhou stranu: ve kterém halfovském modu můžete přes mířidla druhoválečné flinty headshotovat na dálku přisluhovače rasy Combine?
|