DEAR ESTHER single Design map: 80% | Originalita: 90% | Zábava: 40% | Celkem: 70% | |
Tento oceňovaný mod, jehož původ sahá až do roku 2008, vyšel v nedávné době již jako komerční hra s řadou vylepšení. Tudíž se mu dostalo podobné cti jako veleslavným modifikacím Counter-Strike nebo Garry's Mod. A čím si toto znovuvzkříšení Dear Esther zasloužil?
Nejprve musím zmínit, že Dear Esther není hrou v pravém slova smyslu. Nenabízí klasický herní zážitek se souboji, hádankami nebo interakcí. Hlavním pilířem modu je příběh, okolo nějž se točí váš postup. Jedinou vaší činností je vlastně sledování příběhové linky, prezentované vyprávěním (nebo spíše čtenými dopisy) jednoho z obyvatel tajemného ostrova, na kterém se právě nacházíte. V praxi to znamená, že od svého vysazení na pobřeží jdete stále vpřed a čas od času je vám sdělován zvláštní příběh ostrova a jeho obyvatel. Při své pouti navštívíte různá místa se zvláštními symboly na zdech, o jejichž významu si můžete myslet cokoliv. Účelem hraní je tedy přemýšlení o situacích, které vám modifikace předkládá a touha po vyřešení ostrovního tajemství. Žádné bitky, puzzly ani nic podobného. Ovládáte je velmi prosté - pouze směr chůze, výskok a přikrčení.
Mapy tvořící ostrov jsou zpracovány zdařile, budete se pohybovat jak po povrchu, tak v jeskynních labyrintech nebo zatopených tunelech v různé denní době. Cestu vám bude zpříjemňovat atmosférický soundtrack.
Jak jste již patrně pochopili, Dear Esther není modem pro každého hráče. A proto jej i každý hráč bude hodnotit jinak. Já oceňuji především kvalitu map nebo tajemný příběh, ale chyběl mi při hraní alespoň ždibec nějaké interakce. Také nepřítomnost titulků doprovázející mluvené slovo hodnotím záporně. Po dohrání modu jsem si schválně vyhledal videa z komerční verze, kde jsou již titulky zakomponovány. Tato videa doporučuji (po dohrání modu) shlédnout, protože zvláště grafická stránka nové verze je na míle vzdálená svému předchůdci. Zda se odvážíte prozkoumat tento tajemstvím opředený ostrov je již jen na vás.
|