HALF-LIFE 2: EPISODE 3 - The Closure single Design map: 90% | Originalita: 90% | Zábava: 90% | Celkem: 90% | |
Celých deset let uplynulo od vydání druhého přídavku pro Half-Life 2 s názvem Episode Two. Na třetí epizodu jsme stále čekali marně - až do teď. Velezkušený moder Leon Brinkmann se již v roce 2012 rozhodl, že se nebude ohlížet na nevyzpytatelné studio Valve a sám hráčům pokračování příběhu Gordona Freemana přinese. S vervou sobě vlastní se dal tedy do díla a po pěti letech tvrdé práce je jeho Epizoda 3 na světě. Pojďme toto rozsáhlé dílo zhodnotit.
Nejprve doporučuji přečíst si přiložený readme soubor, kde jsou popsány postupy při řešení možných bugů (já jsem při hraní žádné nezaznamenal) a především zmínka o nutnosti instalace a správného nastavení Source SDK 2013, jinak si Episodu 3 nezahrajete. Pak se můžete dát do hraní.
V parádním intru dojde ke shrnutí podstatných okamžiků předchozích dvou epizod a následné reakce klíčových postav na fatální událost v závěru Epizody 2. Poté již začíná Gordonova cesta s velkolepým cílem - likvidace nepřátelské rasy Combine na planetě Zemi. Než ale k finálnímu vyúčtování dojde, budete muset projít pestrou směs lokací, probojovat se přes tuny nepřátel, shlédnout bezpočet animací, potkat řadu klíčových postav halfovského univerza a hlavně to vše ve zdraví přežít. Leonovo dílo obsahuje přes 30 většinou rozlehlých map, mě trvalo 14 hodin, než jsem se prostřílel na konec a to jsem se nikde příliš dlouho nezasekl. Episode 3 je tedy ještě delší než Leonův starší počin Strider Mountain!
Mapy zobrazují rozličné prostředí. Od podzemních prostor, dolů, továren přes lesy, ulice města, letiště po základny sil combine. Užijete si odstřelování nepřátel na zasněžených pláních, průchod dokonale vybaveným výzkumným zařízením nebo palubu legendami opředené lodi Borealis. Já jsem si oblíbil rozsáhlé skalní komplexy s vertikálně členitými plošinami protkanými antlioními chodbami, v nichž se odehrávají parádní bitky mezi vámi, pěchotou a agresivními antliony. V pozdější fázi hry dojde i k menší reminiscenci na zákopovou válku. V jiné úrovni si Leon pro své fanoušky připravil jakousi galerii mapující jeho předchozí díla - od prvotních map pro Duka3D nebo Call Of Duty až po proslavené mody do Half-Life 2. Důrazně doporučuji si tento úsek důkladně prostudovat, neboť se v něm dozvíte zajímavé informace o autorovi samotném. Mapy jsou opravdu rozličné, několikrát si vzpomenete na další slavná herní díla, což bylo i Leonovým cílem. V kterém jiném modu do Half-Lifu jsou některé prostory označeny zkratkou UAC, kterou znají především fanoušci Dooma? Ale jsou zde i odkazy na Quaka, System Shock, atd.
Ať se to po průchodu počátečních map nezdá, příběh se cca od poloviny hry pěkně rozjíždí a poslední třetina je vyloženě luxusní co se týče příběhu, hratelnosti, prostředí i efektů. První hodiny hraní jsem si pokládal otázku: "Je tohle vůbec Half-Life?" Připadalo mi jako bych hrál směsici Dooma (prostředí) s Call of Duty (zbraně, nepřátelé). Ale kvalita modu má vzestupnou tendenci, čím déle hrajete , tím jste nadšenější! Nepříliš ambiciózní první třetinu je tak třeba překousnout a těšit se na pozdější dobrodružství.
U akční hry jsou ale důležité především dostupné zbraně a vaši nepřátelé. Již trošku nudný Gordonův arzenál doznal jen drobných funkčních změn, vizuál se však změnil povážlivě, o což se postarala řada talentovaných moderů. Místo ikonického páčidla se budete ohánět hasákem z Opposing Force, základní pistoli vystřídal účinnější Glock s nižší kapacitou zásobníku a povedenou přebíjecí animací, Colt Python dostal slušivější kabát, automatickou palbu zajistí ve hrách vcelku opomíjený ruský samopal Bizon s trubicovým zásobníkem pod hlavní a také silnější útočná puška G36 s výmetnicí energetických koulí. Na dotírající protivníky poslouží moderní brokovnice, na vzdálené cíle pak antimateriálová puška Barrett, která je jedinou výrazně přepracovanou zbraní ve vašem arzenálu. Původní kuše střílela šípy podléhající gravitaci, střela z velkorážné pušky ve hře tento problém eliminuje, tudíž můžete ustřelovat vojákům hlavy na libovolnou vzdálenost bez korekcí. O raketometu a Gravitygunu se asi rozepisovat nemusím - každý ví co od nich čekat. Vábnička na antliony ve výbavě není. Ozvučení zbraní podporuje radost z jejich používání.
Nepřátelé jsou též patrně všem jasní, dočkali se jen kosmetických změn - týká se to především zombíků a různých jednotek pěchoty. Jejich modely vytvořila řada talentovaných lidí, které Leon zmiňuje v závěrečných titulcích. To samé platí o všemožných objektech, efektech, texturách a vylepšeních, jimiž je mod doslova přesycen. Čas od času byste ani nepoznali že se nacházíte v kulisách Half-Lifu. Obtížnost je řešena jako v předchozím Leonově díle - Final Project. Kromě klasické volby obtížnosti v menu si brzy po začátku hry vyberete počet nepřátel - málo nebo hodně. Tuto volbu si ale rozmyslete dobře, po zbytek hraní bude neměnná. I způsob, jakým se k této volbě dostanete, je velice stylový a dokazuje Leonovu zkušenost s modováním. Já si zvolil méně nepřátel (upřednostňuji zážitek a průzkum prostředí, před přepálenou akcí) a nepřátelé mi dokázali "zatopit" jen zřídka (spíše v závěru). Ale i s nižším počtem nepřátel si souboje lze užívat. Kromě pěchoty a běžného šmejdu z vesmíru je čas od času nutné sejmout něco nebezpečnějšího jako gunship, stridera nebo bojový vrtulník. Několikrát vám zkříží cestu i matka antlionů, nebo smečka hunterů - takže budete mít o zábavu postaráno. Pokud si někde nebudete vědět dlouho rady, objeví se pomocné tlačítko, které vám postup vysvětlí - já ho ale při hraní nepotřeboval.
Vizuál je zkrátka úžasný. Dokonale vybavené lokace, skvělý design většiny map, nové nebo převzaté modely, objekty, efekty (částice, světla), zvuky - to vše posunuje hratelnost do výšin. České srdce zaplesá při průchodu kolem umně vymodelovaných aut mladoboleslavské Škodovky. Leon je ale také tvůrce komiksových stripů a tak jich do svého aktuálního díla několik umístil jako easter eggy. Kdykoliv na začátku mapy potkáte sádrového trpaslíka, víte, že někde v lokaci je tlačítko, které vám zobrazí vtipný a lechtivý komiksový příběh. Mezi další věci, kterým se patrně zasmějete, bude třeba skon jednoho z hlavních protagonistů, plakát metalové skupiny nebo vlajka NDR v závěrečné mapě. Hudební stránka je ovšem odlišná od celé série. Kultovní halfovský soundtrack byl nahrazen neméně slavnými melodiemi z Medal of Honor, Call of Duty nebo F.E.A.R. Chvílemi jsem si připadal skoro jako Tom Hanks na plážích Normandie v roce 1944...
Příběhové propojení je solidní a i když téměř celou dobu bude bojovat s přesilou osamoceně, o známé postavy jako Barney, Alyx, doktory Kleinera s Magnussonem nebo nevyzpytatelného G-mana nepřijdete. S některými budete komunikovat vzdáleně prostřednictvím terminálů, jiné potkáte osobně. Zvláště dr. Kleiner má zde dostatek prostoru, ale v závěru narazíte i na Barneyho s Alyx za dost dramatických okolností. Při hraní zažijete i příběhové zvraty nebo náhlé změny lokací např. díky teleportaci. Vše doprovázeno animacemi a zdařilými efekty. Útoky na základny nepřátel jsou často dechberoucí, plné drsných přestřelek, výbuchů a souboji s obrněnou technikou. Akční pasáže jsou střídány klidnějším průzkumem prostředí, např. parádně vytvořené sci-fi lodi Borealis. Tuhle modifikaci je zkrátka radost hrát.
Oproti Leonovým předchozím dílům, kdy kvalita map kolísala od bídných po skvěle zpracované, v Episode 3 převažují ty vysoce nadprůměrné. Méně výrazné mapy jsou zejména zpočátku a vyloženě špatné se zde nevyskytují vůbec. Ale neznamená to, že je modifikace zcela bez chyb. Párkrát jsem zaznamenal opožděnou práci skriptu a zpožděnou reakci vojáků (nešlo o výpadek AI), jedinkrát dojde po přechodu map k náhlé změně denní doby, ke konci jsem zaznamenal strážní věž bez žebříku (čeho jsem si všiml již v několika modech/hrách). Ale to vše jsou jen drobnosti, které tomuto opulentnímu dílu rád odpustím. Co bych ale ocenil je větší zapojení postav do Gordonova putování. To se týká především šikovné parťačky Alyx, jejíž absence je sice v úvodu logicky vysvětlena; její pomoc a humor mi přesto při hraní chyběly
Jaké bude tedy shrnutí mých dojmů z Leonova nejnovějšího díla? Rozhodně se jedná o nejlepší mod, který tento plodný Holanďan vytvořil. Jak po stránce kvality, tak rozsahu patří neoficiální Episode 3 mezi top modifikace, které kdy pro druhý díl Half-Lifu vznikly. Leon Brinkmann nám předvedl, co nadšený mapper dovede. A teď jste na řadě vy - Gabe a spol...
|