SPHERICAL NIGHTMARES single Design map: 90% | Originalita: 70% | Zábava: 80% | Celkem: 80% | |
Klasické pojetí half-lifovské hratelnosti přináší počin s názvem Spherical Nightmares, jenž během půldruhé hodiny dá svými vlastnostmi vzpomenout na původní předlohy „made by Valve“. Není sice možno čekat nějaký rozsáhlý opus v rámci světa HL, přesto si kvalitou své práce autor modu David Lundvall zasluhuje respekt.
Po krátkém úvodním videu se Gordon ocitá v záhadném detenčním zařízení, při jehož průzkumu několikrát vyvstane na mysli otázka „co se to ku*va děje?!“. Zpočátku opuštěné cely a laboratoře občas nabídnou znepokojivé výjevy, jejichž příčina a původ jsou hráčovy zpočátku neznámé. Průchody lokacemi jsou dosti působivé, nemohou chybět logické hádanky, podmanivá hudba, temnota i nádherné prosluněné oblasti. Kvalitní leveldesign ocení hráč zejména v akčních pasážích; při boji lze využívat zkratek, bočních průchodů, vyvýšených míst, atd. Díky solidní palebné síle (včetně slušně dotované porci střeliva do magnumu nebo kuše) si lze hravě poradit i s přesilou, na kterou je možno využít též zápalné, objemné nebo ozubené předměty v dosahu šikovného gravitygunu. Oblíbený milostný trojúhelník „hráč - kanystr s benzínem – voják nebo zombík“ se v modifikaci vyskytuje v tak hojném počtu, až je člověku líto té tuny zbytečně se povalující munice do pěchotních zbraní.
Během postupu modem je nutné sem tam vyřešit menší logický zádrhel, což ale není pro milovníky Half-Lifu nic překvapivého. Veterány série potěší i přítomnost na první pohled nepřístupných lokací s bonusovým vybavením. Hráči, kteří prošmejdí každé zákoutí, si ale s nalezením přístupu bez problémů poradí. Několikrát je možno spatřit i tajemného G-mana, nebo sbírat sádrové trpaslíky, kterých je zde hned několik. Herní oblasti jsou velmi pestré – namátkou vnitřní testovací prostory, podzemní garáže, přístav v bouři, prosluněné pobřeží. Danému prostředí odpovídá i skladba nepřátel – v temných kanálech infikovaný personál s headcraby, venku pak především vojáci a jejich technika.
Audiovizuální kvalita modifikace je na vysoké úrovni – funkční mapy, částicové efekty (déšť, kouř) nebo dynamické nasvětlení. Je zde přítomno několik nových objektů (přístupová karta, termoska,…), a nové textury (především nástěnky, plakáty, cedule). Zvuková stránka je převzata z původních her. Herní příběh vyjeví svou pointu až v samotném závěru, ale žádný velkolepý scénáristický trhák se nekoná.
Kromě nesporných kvalit musím uvést i prvky, které mi při hraní chyběly. Mám na mysli především absenci interakce s přátelskými postavami - žádný Barney, Alyx nebo Kleiner se vám do cesty nepřimotá. Ono by to ani nebylo v rámci příběhu dost dobře možné. Chyběla mi výzva v podobě silnějších nepřátel, za bosse by se dal považovat pouze jeden stroj v závěru hraní. Taktéž nepřítomnost nových nepřátel nebo vybavení trošku zamrzí, ale vzhledem k rozsahu modifikace to člověk ani nemůže očekávat.
Pokud shrnu své poznatky z dvojího dohrání modu Spherical Nightmares, musím napsat, že poskytuje velice slušně zpracovaný výlet do tolik oblíbeného univerza Half-Lifu. Nedělá si ambice na změnu zavedených postupů, ale nabízí hráčům léty prověřenou hratelnost v nadstandardní kvalitě a přiměřeném rozsahu.
|