G STRING single Design map: 90% | Originalita: 90% | Zábava: 70% | Celkem: 83% | |
Tuto ambiciózní konverzi vytvořila japonská moderka MyoHyo, která hráčům slibovala sociální sci-fi okořeněnou špetkou hororu a 54 map s odpovídající herní dobou. Autorka pilně pracovala na svém díle dlouhých pět let a my nyní můžeme zhodnotit výsledek její práce.
Příběh modifikace zasazený do nepříliš vzdálené budoucnosti se odehrává na území Severoamerické Unie, poslední oblastí na Zemi, ve které se dá jakž takž žít. Zbytek světa je ničen přírodními katastrofami, válečními konflikty, nemocemi a chudobou. V Unii je nastolen pseudofašistický režim chránící zájmy bohatých finančníků, kdežto problémy obyčejných lidí se příliš nezabývá. Proto mezi obyvateli narůstá nespokojenost a rodí se podzemní hnutí bojující se zbraní v ruce proti nastolenému systému. Jednou z těch nespokojených je i mladá korejská imigrantka Myo Hyori, která ovládá jisté nadpřirozené schopnosti. Díky nim a se zbraní v ruce se může otevřeně postavit proti represivním silám terorizujícího režimu. Dlouhá cesta za vysněným cílem právě začala.
Zpočátku sice budete mít největší práci s hledáním cesty vpřed, řešením nějakých hádanek s tím spojených a hlavně ponořením se do úchvatně zpracovaného světa a jeho zákonitostí. Přitom si otestujete základní zbraně a schopnosti proti nejlehčím nepřátelům. Tady si patrně uvědomíte, že nejste neohrožený bojovník v neprůstřelném obleku, ale křehká dívka, která musí pro vítězství v soubojích využít především vlastní důvtip a vhodně zvolenou taktiku, než hrubou sílu. Neexistují zde ochranné štíty, jenom vlastní zdraví. Jako další komplikace se může jevit absence zaměřovacího křížku, tudíž střelba na větší vzdálenost není nikterak efektivní (zaměřovat přes mířidla po vzoru Call Of Duty zde není umožněno). Později se budete zapojovat do rozsáhlejších soubojů s nepřátelskou přesilou zahrnující nejen pěchotu, ale i různé roboty, paprskomety, stacionární kulomety a obrněné poletuchy. To už ale budete mít k dispozici rozsáhlý arzenál a zkušenosti nabité za spoustu hodin hraní také přijdou vhod.
Vaše výzbroj je podobná té z původní hry, využívat tedy budete různé pistole, samopaly, brokovnici, raketomet a další udělátka. Zamrzí absence nějaké dalekonosné zbraně (odstřelovačka nebo kuše s optikou), která by se v rozsáhlých venkovních mapách jistě uplatnila. Ke konci hry se mi sice podařilo najít nějakou munici do kuše (šípy shodné s těmi v HL2), ale samotnou zbraň nikoliv. Jinak je vzhled zbraní originální, to platí i o zvucích při střelbě. Zbraně nejsou řazeny do přehledných kategorií, všechny jsou v kategorii jedné, tudíž se vyplatí pro přepínání mezi nimi používat spíše kolečko myši, než neohrabanou klávesu. Kromě střelných zbraní můžete využívat i speciální schopnosti, není jich mnoho, ale občas přijdou k duhu. První z nich je telekineze - i když se jedná ve své podstatě o nahrazení Gravitygunu, akorát zde máte místo futuro-zařízení pouze napřaženou ruku. Druhou schopností je zpomalení času - použil jsem pouze několikrát, chtělo by trošku zrychlit pohyb hlavní hrdinky při jeho zapnutí. A posledním užitečným pomocníkem je jakýsi fireball. I když vypadá velmi efektně, je efektivní pouze na krátkou vzdálenost, kdy dokáže vyřídit vojáka nebo několik vojáků u sebe. Vedlejším projevem je ale zapálení okolního prostředí, což může ublížit i vám - proto s firebally opatrně! Pochroumané zdraví si lze doplňovat pomocí lékáren ukrytých v krabicích, volně pohozených nebo vypadlých z vojáků.
Občas se dostanete do oblasti obsazené rebely, kteří odrážejí útok policejních sil, takže je vhodné jim podat pomocnou ruku. Sice se k vám po vítězném boji nepřidají a nemůžete je ani nijak komandovat, přesto má tento prvek příznivý dopad na celkovou atmosféru hry. Například taková přestřelka v baru za doprovodu taneční hudby má šťávu. Jindy při své pouti narazíte na neozbrojené civilisty, kteří s vámi jen prohodí řeč, ale do bojů se nezapojují.
Až potud má recenze může navozovat dojem, že se jedná jen o další z kvalitnějších modů, kterých jste už hráli desítky. Proto bych měl podrobně popsat jednu z největších deviz G Stringu. A tou je bezesporu grafické zpracování. Jelikož se jedná o totální konverzi, zapomeňte na vše, co jste viděli v Half-Life 2. Vizuální stránka je naprosto odlišná, převládá šedá barva kontrastující s neonovými tabulemi, vše umocněno zrnitým filtrem a celkový dojem má navozovat úzkostlivé pocity, zármutek i depresi. Venkovní mapy zobrazující město jsou monumentální, ty uvnitř budov a objektů zase dostatečně detailní s všelijakým vybavením, nápisy, ap. Venkovní architektura je prvotřídní, kontrast mezi luxusními věžáky posetými reklamními tabulemi a špinavými ulicemi plnými odpadu je do očí bijící. Člověk si vybaví první Deus Ex. Jiné mapy svým výjevem připomínají válečnou zónu - zřícené budovy, požáry, vraky aut, tanků, zamoření radiací - to vše dává vzpomenout na Stalkera nebo Fallouta. A podzemí, tunely nebo stoky mají nezaměnitelnou atmosféru s hororovým nádechem typickým pro sérii FEAR. Ulice jsou posety reklamními tabulemi, které hlásají výhodu konzumního způsobu života, což kontrastuje s prostými hesly na zdech hanící celý finanční systém, bankéře i režim - vzpomínáte na Rapture? Co se postav týká, ty jsou oblečeny do ochranných obleků kvůli zamořenému vzduchu a vypadají vskutku originálně. Vizuální zpracování podporující atmosféru modu je prostě špičkové. O grafické prezentaci by se dalo psát ještě dlouho, ale musíme jít dál.
Je třeba zmínit se také o zvukové stránce modu, protože zvuk má v G String své nezastupitelné místo. Jednak je zde přítomen poměrně kvalitní dabing, i když někde je hlasům špatně rozumět, kvůli různým zvukovým čachrům s výškami, zpomalením, ap. Jindy mi naopak verbální rada z hůry pomohla při řešení problému s postupem. Kromě dabingu postav uslyšíte vysílání propagandy, smyslem podobné tomu Breenovu z HL2. Potom je zde také hlas jakéhosi průvodce, ovšem ne vždy jsem rozuměl, co říká. Dalším podstatným zvukovým prvkem je zde hudba zastoupena klasickými tesknivými motivy, přes rokenrol až po moderní taneční hudbu (i v korejštině). Hudba je zde velmi výrazná, bohužel její hlasitost je často neúměrně vysoká. Každopádně navozuje správný pocit za každé situace.
Dosud jsem jenom chválil, musím ovšem zmínit i nedostatky tohoto rozsáhlého počinu. Jako první si všimnete obrazu ořezaného černými pruhy nahoře i dole, i když máte správné nastavení pro širokoúhlý monitor. Tento neduh je možné odstranit vložením jistého příkazu do vyvolané konzole, ovšem pokud přejdete do nové mapy, nebo po smrti načtete poslední uloženou hru, musíte příkaz zadávat znova. Jiný příkaz je třeba zadat, pokud se vám závěrečná animace zastaví v polovině a vy tak neshlédnete finální poselství a titulky (nebo se podívat na YouTube, jako jsem udělal já). Dalším opruzem hlavně v počátečních mapách je přítomnost všelijakého harampádí na zemi, takže se po tom špatně chodí. Když pak utíkáte před ozbrojenou přesilou a vaše postava nechce překročit třeba rozbitý květináč, je to k naštvání. O špatně rozvrženém výběru zbraní a absenci zaměřovače i nějaké sniperky jsem už psal. V některých mapách (zejména v prvních hodinách) je pro hráče jen málo činností, tudíž pouze jdete vpřed a takové mapy se zdají skoro zbytečné. S mapami souvisí i možný výskyt zákysů, protože třeba nebudete vědět kudy dál. Já jsem se takto párkrát zasekl, ale poměrně rychle se mi podařilo najít správnou cestu. Někdy je třeba najít správný předmět (kartu, klíč), jindy musíte zdolat zprvu nepřístupná místa (prostřílet se, vyskákat, ap.) Čas od času se při hraní dostanete do jakési snové dimenze, kde je třeba něco udělat, něco najít, ap. I to může být zdrojem frustrace, ovšem pokud budete poslouchat hlas k vám promlouvající, dost vám to pomůže. Diskutabilní je i přítomnost nadpřirozených schopností hlavní hrdinky. Některé neduhy má autorka v plánu odstranit chystaným patchem.
Co ještě zažijete při hraní G String? Například jízdu na voru přes otrávenou vodu, napadení chapadlovitými roboty, balancování na vysutých ochozech mrakodrapů za silného větru, útěk z hroutící se budovy, popravu finančníků skupinou rebelů nebo shlédnete působivou závěrečnou animaci. Kombinace přesné mušky a bystrého mozku je pro hraní podmínkou. G String je na každý pád monumentální dílem, jenž snese srovnání i s komerční produkcí. Po instalaci si ukousne téměř 4 GB z vašeho disku. Má samozřejmě i své chyby, které mohou některé hráče odradit. Nicméně ti co vydrží, prožijí mnohahodinové (v mém případě 17h) dobrodružství ve světě, ve kterém by v reálu rozhodně žít nechtěli.
|