1187: EPISODE ONE single Design map: 90% | Originalita: 90% | Zábava: 90% | Celkem: 90% | |
Zhruba dva a půl gigabytu si z vašeho disku po nainstalování ukousne první epizoda modifikace se záhadným názvem 1187. Stojí za ní desetičlenná parta vystupující pod jménem TeamGT. Pojďme se tedy na jejich obří dílo mrknout podrobněji.
Hned v menu autoři nabádají k projití manuálu a tréninku (zde s názvem Crash Course) před vlastním spuštěním nové hry. Manuál spustitelný z hlavního menu osvětluje pozadí příběhu, postavy, nepřátele a další užitečné rady a tipy. Účelem Crash Course je zase praktické vyzkoušení zbraní a herních postupů. Zde se hráč seznámí nejen s dostupným arsenálem, některými protivníky, ale i herními novinkami (např. výhodným cílením přes mušku, útokem na blízko pažbou, obsluze pokročilejšího vybavení, apod.). Také je třeba si zvyknout i na houpavý pohyb, ze kterého se mi v prvních minutách točila hlava, ale později už bylo vše OK. Po úspěšném zvládnutí tréninkové pasáže (která je ale nepovinná) spustíme vlastní hru.
Mod 1187 se odehrává cca 10 let po havárii v Black Mesa (HL1), kdy začíná invaze potvor z Xenu na planetu Zemi. Čili headcrabi, vortigaunti a další monstra se z ničeho nic objevují ve městech a útočí na vše živé. Do toho se samozřejmě přimíchá armáda, takže je o zábavu postaráno. Vaše hratelná postava se nachází ve svém bytě a musí vzniklé situaci čelit. Holýma rukama toho ale moc nezmůže, tudíž prioritou se stává nalezení nějaké alespoň základní zbraně. Za tímto účelem je třeba prohledat zdánlivě opuštěný několikapatrový bytový dům. Při oné činnosti shledáte, že ne všichni jeho obyvatelé měli to štěstí jako vy, aby vyvázli se zdravou kůží. Ale hlavně byste se měli starat o své zdraví. Dokonale zvládnutá práce s páčidlem je v takových situacích výhodou.
Brzy dojde na setkání se spřátelenou postavou – chlápkem Johnem (instruktor z Crash Course), kterému pomůžete uniknout před bandou zombíků potulujících se ulicemi města. Od této doby s Johnem vytvoříte nerozlučnou dvojici, podobně jako s Alyx v HL2: Episode Two. Spolu navštívíte nejen budovy a ulice města střežené vojenskými hlídkami, ale např. i stanici podzemky zamořenou zombíky nebo opuštěnou observatoř. Ale John nebude jediným přeživším při vaší pouti. Velmi se mi líbila mise odehrávající se ve vile jedné z dalších přátelských postav, kde bylo třeba pro další postup najít několik klíčů k různým dveřím. Po některých lidech naleznete jen zápisky o jejich posledních dnech a hodinách.
Při cestě městem se vám postaví celá řada nepřátel. Ti vetřelečtí jsou zastoupeni především zákeřnými headcrabi, silnými vortigaunty a nemotornými zombíky (jsou zde přítomné i dva nové typy), ale objeví se také několik třínohých žlutých potvůrek útočících sonickou vlnou (viz. Half-Life 1 a datadisky). Lidští protivníci jsou příslušníci armády nebo speciálních komand. Jsou vyzbrojeni především samopaly, brokovnicemi nebo automatickými puškami, sem tam vám pod nohy přiletí jejich granát. Disponují i nějakou tou technikou – ať již statickou (tanky, obrněné transportéry nebo přepravní vozidla), těch se netřeba bát, vytváří pouze kulisu; nebo funkční a nebezpečnou – bitevní vrtulníky Apache.
Zbraně obsažené v modu se vyloženě povedly. Každá je zcela nová, i když vlastnostmi částečně odpovídají svým předlohám z původní hry. Kromě obvyklé pistole, samopalu nebo brokovnice si vyzkoušíte i zajímavější kousky. Tak třeba pěkně vymodelovaný raketomet, nezbytný pro zdolání nepřátelského vrtulníku. Nebo druhoválečnou opakovačku, kterou lze díky její přesnosti a síle (1 rána = 1 mrtvý voják nebo vortigaunt) používat i proti přesile, popř. jako nouzovou odstřelovačku, jenom na boj zblízka ji z pochopitelných důvodů (malý zásobník, pomalá střelba) využijete stěží. Skutečnou lahůdkou pro všechny military fetišisty však bude modifikovaná verze legendární M16. Kromě připnutého granátometu je vybavena i optickým teleskopem s proměnitelným zoomem, takže je jedno jak je nepřítel daleko – jedna nebo dvě přesné rány a jde pod kytky. Jen zásobník na 12 nábojů vyvolává určité rozpaky – skutečná M16 používá 30-ti popř. 20-ti ranové. Ale autoři zřejmě nechtěli už tak silnou zbraň ještě „zultimátnit“. Všechny zbraně jsou nádherně zpracované (tedy až na revolver magnum, který je takový příliš hranatý a má daleko k ladnosti coltu z původní hry), patřičně účinné, popř. neúčinné (zdravím pistolku) a munice do nich je všude habaděj. Se střelnými zbraněmi se míří přes mušku/optiku (podobně jako v Call Of Duty), zaměřovací kříž zde není. Na větší dálku je to nutnost. Většina kvérů má sekundární palebný mod, jak již jsme ze série HL zvyklí. Kromě toho lze využít i útok zblízka pomocí pažby (oblíbil jsem si likvidaci zombíků pomocí jedné rány z brokovnice a následném úderu tělem zbraně). Základní páčidlo je lepší také používat klávesou pro tento typ útoku, je to rychlejší než klasickým úderem (zdlouhavé rozmáchnutí). Díky absenci ochranného obleku (tudíž nesbíráte žádnou energii) nejste vybaveni klasickou svítilnou. Pouze u několika základních zbraní je připevněná, takže pokud si chcete na něco (někoho) posvítit, tak třeba s mauserovkou to nepůjde.
Náplní modifikace 1187 nejsou jen souboje s monstry a vojáky, ale také občasné řešení hádanek spjatých s hledáním cesty dál. Jde především o hledání klíčů, popř. přístupových kódů do dalších lokací (oboje v nikterak závratném počtu) a pak o spolupráci s parťákem Johnem a dalšími postavami. Tato spolupráce je ovšem nenásilná, John se umí docela slušně ohánět brokovnicí, takže základním útokům se dokáže poměrně účinně bránit. V případě větších bitek je ale dobré dávat na něj pozor a pokud je vážněji zraněn (zaklekne a volá o pomoc), je třeba mu během několika vteřin poskytnout první pomoc (lékárničkou ve vašem inventáři). Lékáren (normálních i těch pro Johna) je všude dostatek, přesto je dobré nevystavovat zbytečně parťáka nebezpečným situacím. I když ho nemůžete přímo ovládat, pokud nebudete schválně vbíhat doprostřed velké vřavy, tak ani on sám svůj život riskovat nebude. Jinak samozřejmě Johnova smrt znamená Game Over a následné nahrání uložené pozice.
Kromě skvělé hratelnosti i atmosféry se tento mod může pochlubit vynikajícím audio-vizuálním provedením. Ať už se jedná o vybavení bytů, ulic nebo dalších lokací, vše je naprosto věrohodné a profesionální. Již na počátku parádně vybavený byt vašeho hrdiny dá tušit, že zde nepůjde o kopírování klasických lokací z HL2. Textury o vysokém rozlišení, parádní modely vozidel, zbraní i postav dávají zapomenout na klasický sourceovský engine. Ulice města zahalené do noční mlhy, billboardy s reklamou na skutečné modifikace, počítače s Vistami nebo Skypem, Volva a Hondy zaparkované před domy a další detaily působí realistickým dojmem a lahodí oku. Jízda nádherně vymodelovaným Mustangem též potěší. A to nemluvím o velkolepém finále. Jednotlivé spřátelené charaktery jsou výborně napsány, nechybí pořádná dávka emocí, Johnovy vtípky, vážné rozhovory a samozřejmě kvalitní anglické namluvení. Bez znalosti onoho jazyka přicházíte o spoustu suprové atmosféry. Hudební motivy jsou také zdařilé, líbil se mi především závěrečný remix.
Modifikace nabízí i některé bonusy. Jednak jsou to ukrytá různá PDA, která vám po nalezení darují zdraví nebo nějakou munici. V každé mapě je jedno zlaté a jedno stříbrné PDA. Mě se podařilo najít pouze polovinu, ale zpočátku jsem hledání poněkud zanedbával, od druhé půlky už to bylo lepší. Více o významu nalezitelných PDA se můžete dočíst na konci manuálu. Dalším bonusem jsou dvě extra mapy, které nemají s dějem první epizody nic společného. Jedna se odehrává na Vánoce a jen doporučím - po jejím dohrání jděte k vánočnímu stromku, John vám tam zapívá jeden známý song. Ve druhé jde o infiltraci nějaké základny a nenabízí nic extra.
V době, kdy Valve otálí s vydáním třetí epizody pro HL2 (Episode Two je už 3 roky stará!), je fajn, že se najdou tvůrci, kteří jejich práci suplují. Nestává se často aby „amatérský“ projekt snesl srovnání se svým etalonem. V případě první epizody modu 1187 to však říci můžu a jeho autorům jsem vděčný. Zatímco někteří jiní moddeři si pod pojmem „epizoda“ představují několikaminutové pobíhání po známých místech bez špetky invence, lidé z TeamGT nám přichystali 10 kvalitních map (plus trénink a bonusovky), což vydá na 6 až 7 hodin poctivé zábavy. A to se nevidí často. TeamGT odvedl skvělou práci a rozhodně jsem zvědav, co pro hráče přichystají v další epizodě.
Pozn.: Hráno po aplikaci druhého patche bez jediného problému. Menší slabinu vidím v divně rozvrženém inventáři zbraní, ale to prý jde v konzoli opravit na normální half-lifovské třídění.
|