|
|
Dalším projektem, jehož autor se vzhlédl v betě Half-Lifu 2, nese jméno Coterminus. V současné verzi 1.1 nabízí dvojici kompletních kapitol odehrávajících se po Gordonově úniku ze zamořeného Ravenholmu.
Náplň první úrovně Coastline jsou zejména přesuny bugynou podél pobřežní oblasti, souboje s pěchotou i technikou Combine, obcházení nepřátelských zátarasů a podobné činnosti odpovídající kapitole Highway 17 z finální verze. Krátce se dostanete i k laškování s kousavými antliony na písečném povrchu. Druhá úroveň Prison ztvárňuje věznici Nova Prospekt, kterou infiltrujete za denního světla s pomocí spřátelených antlionů. Poté již dochází k přestřelkám v interiérech, souboji s královnou i novými protivníky (hbité assassinky) nebo závěrečný bossfight.
Oproti originálu obě kapitoly příliš převratného nepřinášejí, nepočítám-li otravné poletující skenery útočící energií nebo dostupný arzenál zahrnující útočnou karabinu OICW, kompaktní samopal MP-5k nebo pušku vrhající světlice; oblíbený samostříl zde bohužel chybí. Samozřejmostí jsou odlišné modely postav či zbraní; pohrát s výsledným vzhledem se dá i přes speciální nastavení v hlavním menu.
Nelze se nepousmát nad zajímavou skutečností, že to vypadá, jako by Coterminus dějově navazoval na současnou verzi vynikajícího Raising The Bar, která končí právě opuštěním důlních prostor Ravenholmu. |
|
|
|
O projektu Raising The Bar: Redux jsem na stránkách psal před několika lety, od té doby došlo k velkému rozšíření co do herního obsahu i technického zpracování.
Na přelomu roku autoři přinesli masivní update nazvaný Division 2 obsahující 3 nové kapitoly, jenž navazují na předchozí události a nabízí další hodiny skvělé zábavy. Hráči tak nově provedou Freemana zamořenými kanály včetně jízdy zdařile vymodelovaným vznášedlem, navštíví vkusně ztvárněnou laboratoř Dr. Eliho Maxwella, vyzkouší krátkou spolupráci s nebojácnou Alyx Vance, přežijí nástrahy nebezpečného Ravenholmu a v závěru vyčistí za volantem netradičního vozidla důlní prostory od všeho infikovaného.
Rozšíření obsahuje řadu nových zbraní (např. kalašnikov nebo pistole na výbušné světlice) a nepřátel (superzombík, potvory z HL1), kterých jsme se v oficiální hře nedočkali. Prostředí je více ponuré, grafické efekty na patřičné výši, skriptové situace bezchybné a zvuková stránka adekvátní. Jistě potěší různé vtípky, easter eggy i skrytá místa. Celkový dojem z modu je naprosto profesionální, návyková hratelnost žene hráče kupředu a kvalitní dabing i úroveň detailů dodává na atmosféře. Oproti roky staré verzi došlo navíc k obrovskému posunu po vizuální stránce (nasvícení, částicové efekty, atd.)
Autorský tým ovšem neusíná na vavřínech a poodhalil veřejnosti své další plány. Pracuje se samozřejmě na následujících kapitolách z původního scénáře (s lokacemi jako Wasteland, Depot, Kraken Base nebo Citadela), jenž obsahují další typy protivníků, postav i vybavení. Podle zveřejněných konceptů se máme opravdu na co těšit!
RTB:R je dle mého názoru nejzajímavější z projektů zaměřujících se na ztvárnění příběhu druhého Half-Lifu podle alternativního scénáře, který přináší poněkud odlišný zážitek fanouškům daného univerza. Jistě by bylo příjemné, kdyby se podařilo zkompletovat tento počin k 20. výročí vydání Half-Lifu 2 na podzim příštího roku, ale takové přání se zdá být až příliš optimistické... |
|
|
|
Modifikací roku 2022 se na oblíbeném serveru MODDB.com stalo vynikající pokračování hitu Entropy: Zero z dílny Johna Richardsona alias Breadmana. Ten si k tvorbě na druhém dílu přizval další kreativní jedince a výsledné dílo se právem řadí k tomu nejlepšímu, co kdy na Source enginu vzniklo.
Entropy: Zero 2 rozvíjí příběh policisty ve službách Combine, který má za cíl dopadnout prominentní postavu odboje Dr. Mossmanovou nacházející se ve výzkumné stanici kdesi na severu. Dílo je po všech směrech dokonalejší než taktéž velmi kvalitní předchůdce, na který se ostatně během hraní odkazuje. Vzhledem ke zvolenému scénáři, skvělé hratelnosti, perfektnímu audio-vizuálu, správné atmosféře, záplavě novinek i dlouhé herní době je počin mnohými přirovnáván k nevydané třetí epizodě pro Half-Life 2.
Nezbývá tedy, než poslat velkou gratulaci Breadmanovu týmu, jehož bombastickou modifikaci lze pohodlně a zcela zdarma nainstalovat přímo ze Steamu. |
|
|
|
Ačkoliv se nejedná o modifikaci, dovolím si zde upozornit na zdařilou mysteriózní adventuru In Sound Mind od studia We Create Stuff, což jsou autoři výtečného modu Nightmare House 2. Zmíněná gamesa spatřila světlo světa již v předminulém roce, já jsem se k ní však dostal až nyní díky slevám na Steamu.
Hru je možné popsat coby akční adventuru z pohledu první osoby vyznačující se tajemným příběhem, solidní hratelností, pestrými levely, originálními hádankami a propracovanými bossy. Ústřední postavou je psycholog Desmond Wales, jenž se snaží přijít na kloub záhadným úmrtím několika svých pacientů a též se vypořádat s vlastní pohnutou minulostí. Atmosféra se zde vskutku dá krájet, ponoření do příběhu je důkladné a rozkrývání osudů jednotlivých postav má patřičnou hloubku. Bitky s rozličnými protivníky lze střídat s kradmým postupem. Hráče zaměstná též sbírání posilujících pilulek či průzkum nádherně ztvárněných oblastí. Grafika včetně efektů je velice slušná a vyzdvihnout mohu zvukovou stránku včetně výborného soundtracku!
Během hraní In Sound Mind si jistě vzpomenete na jiná kultovní díla z let minulých - nejvíce asi hororovku Alan Wake, ale i další jako Life Is Strange nebo Blairwitch. Herní doba odpovídá cca 15 hodinám, důkladným průzkumníkům každého koutu naroste strávený čas klidně o dalších 50%. Všem, kteří oceňují u her silný příběh, tajemnou atmosféru i variabilitu při řešení postupu, doporučuji pořídit tento titul (nejlépe v akci za 5 euro, jako se povedlo mě). Zajisté nebudete zklamáni! |
|
|
|
Rozpracovaná verze Half-Lifu 2 z let 2002/2003 je mezi hráči i modery bezesporu populární záležitost. Vedle letité Missing Information (poslední aktualizace 1.6 z roku 2011) nebo loňské Rising The Bar: Redux se alternativní dějovou linkou Gordonova příběhu zaobírá též roky vyvíjený projekt Dark Interval.
Ochutnávková verze 1.2 obsahuje čtveřici kapitol, která začíná na mýty opředené výzkumné lodi Borealis, aby pokračovala v depresivnější verzi City 17 připomínající právě konkurenční RTB:R. Na rozdíl od výše uvedených projektů je Dark Interval zaměřena primárně na vizuální zážitek (rozsáhlá prostranství, originální architektura, pokročilé částicové efekty, působivé nasvícení, naskriptované situace, hromada nových modelů i zvuků, atd.) Akce je spíše upozaděná a až na vyjímky (jako plamenometné čištění kanalizace za asistence spřáteleného Vortigaunta) bohužel nepříliš zábavná.
Během přibližně 3 hodin hraní dojde i na setkání s několika známými postavami - kupříkladu sekuriťák Barney nebo Dr. Kleiner, v jehož laboratoři hratelná část končí. V jedné pozdější mapě lze vyzkoušet veřejnou hernu, která nabídne hru za zákeřného manhacka ve virtuálním světě. Nechybí zde ani prostředí zamořené flórou a faunou z dimenze Xen.
Jeden gigabyte velkou verzi 1.2 stahujte odsud. Vyzkoušejte jí a sami posuďte, jak si stojí oproti přímým konkurentům. |
|
|
|
Lokace z Nova Prospektu, která se odehrávala ve vězeňském komplexu, jedné z epizod základního HL2, mnohým učarovala. Takže během let bylo super, cokoli s podobnou tématikou. Té ale zase moc k mání není. V roce 2016 na Steamu vyšla touto pasáží volně inspirovaná hra, pojmenovaná prostě Prospekt. Nedoporučuji ji ale příliš k hraní, protože je dost slabá. Já to vyřešil tak, že jsem ji koupil ve slevě za 3 Eura, dal do ní mod Prospekt Overhaul, čímž byla herní doba o něco prodloužena. Zmíněná modifikace má řešit vybalancování hry, ačkoli ta nyní využívá čistě dat z Half-Life 2, potažmo Source SDK Base 2013. Takto modifikováno již úspěšně dohráno, někdy koncem ledna 2021. Ani nebylo nutné hrát tu nemodifikovanou verzi zakoupené hry. A celé to bylo graficky kompatibilní s tímto. |
|
|
|
Od letošního jara je hráčům k dispozici ochutnávkové demo modifikace Half-Life 2: Raising The Bar - Redux obsahující trojici kapitol z úvodní části hry. Stažitelný soubor má velikost téměř 1GB a po rozbalení si ukousne na vašem disku další 3GB místa.
Raising The Bar je projekt zaměřený na přetvoření kompletní hry Half-Life 2 podle dostupných zdrojů z její beta-verze; tedy nabízející scénář odlišný od finální podoby hry z roku 2004. Inspirací autorů je též stejnojmenná kniha vydaná jako bonus k HL2 společností Valve, ve které jsou mj. části původního scénáře dnes již legendárního díla.
Uvolněná demoverze nabízí přes 2 hodiny zábavy, v nichž ukazuje poněkud temnější verzi City 17 zahrnující nové objekty, modely, zvuky, textury nebo pokročilé nasvícení scén. Hratelnost je zaměřena primárně na boj s pěšáky Combine, v menším počtu se vyskytují další obvyklí protivníci. Největším lákadlem je bezesporu pohyb v parádně zpracovaném prostředí a nesmí chybět obligátní interakce s předměty ani setkání s některými známými postavami.
Držme tvůrcům palce, aby se jim povedlo přinést hráčům povedenou alternativní verzi kultovní hry. |
|
|
|
Na kanálu HL2 AWPP lze shlédnou povedenou machinimu, jejíž obsahem je cesta Gordona Freemana příběhem druhého Half-Lifu. Video obsahuje nadhled, originalitu, vtipné momenty i řadu ujetých situací. Zrychlená Freemanova pouť z vlakového nádraží do Citadely je tady. |
|
|
|
Tým HECU před nedávnem uvolnil ke stažení první část předělávky legendárního modu Azure Sheep, jenž vyšel v roce 2001 pro první Half-Life. Původní Azure Sheep tehdy umožnil hráčům zhostit se role člena ochranky Barneyho, podobně jako v datadisku Blue Shift. Nicméně je třeba zmínit, že původní Azure Sheep svojí kvalitou i délkou hry oficiální rozšíření zastínil a patří mezi nejlepší mody pro první HL - viz recenze.
Nové ztvárnění legendární modifikace ale není pouhým grafickým přepracováním, nýbrž si dává za cíl odstranit některé příběhové nelogičnosti původního díla. Na začátku starého Azure Sheep např. přijíždí Gordon v den incidentu do práce sporťákem, což jak vědí všichni hráči, je holý nesmysl. Autoři předělávky zkrátka chtějí podat Barneyho příběh v souladu s oficiální historií univerza Half-Lifu.
Vydaná demoverze obsahuje 4 kapitoly - od kritického incidentu po osudové setkání s Freemanem ve skladišti v kapitole Apprehension z Half-Lifu. Herní náplň je klasická - průzkum, střelba, jízda drezínou, prolézání ventilací, skripty, atd. Zamrzí minimum spřátelených postav, případně omezená interakce s nimi. Prostředí je uvěřitelné, grafika i zvuky na úrovni.
Azure Sheep Part One: Demo vychází coby přídavek do hry Black Mesa. Ale pozor! Pod původní bezplatnou modifikací Black Mesa Source však patrně nefunguje, zřejmě je nutné vlastnit placenou hru Black Mesa, která je právě ve slevě na Steamu.
900 MB soubor lze stáhnout odtud, herní video je zde. |
|
|
|
Modifikaci Offshore dodnes považuji za výbornou střílečku, ačkoli byl její level design místy dosti nezáživný. V roce 2016 k ní vyšla oprava pro Source SDK 2013, která umožňuje ji hrát zcela bez chyb i dnes. A to od začátku do konce, jelikož jsem ji tehdy i sám otestoval. Prvně hrána už v době prvního vydání v rámci bety, což bylo začátkem roku 2008. Začátkem října 2018 zveřejnil jeden uživatel kompletní speedrun, jak si lze mnoha způsoby hraní zpříjemnit. Video má stopáž zhruba 150 minut a srší dostačující kvalitou obrazu, včetně zvuků. Před dvěma lety též aktualizována moje recenze k modifikaci. |
|
|
|
Závěr roku jistě potěší všechny fandy legendárního Half-Lifu 2, neboť tým Fénix ProDabing vytvořil profesionální namluvení všech postav v našem mateřském jazyce. Na webových stránkách tohoto projektu je možné zjistit, že se o dabing zasloužilo několik talentovaných lidí. Nové namluvení je tedy dobrým důvodem proč po x-té rozjet kultovní akční pecku!
Konkrétnější informace naleznete zde. |
|
|
|
Při prohlížení videí na YouTube jsem narazil na několik kanálů, které se zabývají mimo jiného naší oblíbenou herní sérií Half-Life. Některé zajímavé zde doporučím:
Kanál Ahoy se zabývá také historií legendárních her a proto zde Half-Life nemůže chybět.
Dále se vyplatí sledovat uživatele Pinwheel Arts, který postupně tvoří film Half-Life pomocí enginu Black Mesy. Aktuálně je k vidění první část úrovně Unforeseen Consequences, těšme se proto na další epizody.
Vtipná videa zabývající se Half-Lifem 3 jsou k vidění na kanálu Seery arts and crafts. Při sledování si vzpomenete na kultovní South Park.
A nakonec je tu kanál Bolloxed, kde je možné shlédnout gameplaye z mnoha modifikací a taktéž alfaverze a uniklé videozáznamy ze všech dílů Half-Life. |
|
|
|
Ačkoliv se nejedná o modifikaci do Half-Life 2, druhé pokračování projektu Estranged lze bezplatně stahovat ze Steamu. Zde je odkaz.
A jaké jsou změny oproti prvnímu dílu?
Zásadním krokem je přechod na Unreal engine, s jehož pomocí lze dosáhnout dokonalejších grafických efektů. Hráč musí obdivovat kvalitu textur, odlesky, částicové efekty a další vychytávky, které v původním díle nedosahovaly tak vysokých kvalit, přestože šlo o značnou modifikaci Source enginu.
Herní doba je podstatně kratší, zhruba poloviční - i s důkladným průzkumem prostředí nepřekročí 1 hodinu. Tým modderů pod vedením Alana Edwardese se však zaměřil především na kvalitní technické zpracování pestře se měnících lokací a taktéž příběhové pozadí, jenž lze sledovat prostřednictvím audiologů, e-mailů nebo pohozených zápisků. Přibyla detekce směru poškození nebo moderní autoheal. Bonusová mapa nabízí střelnici s možností získání achievementu
Zamrzí ovšem převážně opuštěné (i když detailní) lokace, takřka nulová akční stránka a celkově krátký rozsah díla. Projekt Estranged si pozornost každopádně zaslouží - věřme, že po jistě nelehkém přechodu na nový engine bude příští rozšíření více ambiciózní.
|
|
|
|
Poslední dobou se stává zvykem, že úspěšný mod se po náležitém (především vizuálním) vylepšení nabízí hráčům coby komerční produkt na Steamu. Jako příklad uvedu třeba nedávno recenzovaný The Stanley Parable. Podobně je tomu u zdařilé modifikace Estranged, jejíž alpha verze vyšla jako běžný mod a nyní se značně upravená objevila na Steamu a to ZCELA ZDARMA! Stačí vyhledat v obchodě, nainstalovat a spustit.
A jaké jsou změny oproti alfa verzi?
- celkově vylepšený vizuál (stromy, kanceláře, objekty, nasvícení)
- moderní grafické featury (zaostřování, okluze, filtry, atd.)
- prodloužený příběh (nyní téměř 3 hodiny hraní)
- upravena hratelnost (volba zbraní, dobíjení svítilny)
- komplexní české titulky (menu, hovor, interakce)
- achievementy (včetně pár vtípků)
- drobné úpravy puzzlů oproti alfě
Slabinou hry je (stejně jako v případě alfy) akční stránka. Nedostatek nepřátel, málo zbraní, nulová výzva, stereotyp. Příběh a puzzly jsou ovšem na úrovni. Uvidíme co nabídne další část tohoto slibně rozjetého projektu. Bližší informace zde. |
|
|
|
Opět jsem po delší odmlce vyzkoušel pár modifikací pro HL2 a tak v krátkosti shrnu, co tyto počiny nabízejí:
Station 51 je nekompromisní akční jízda, využívající funkčně zpracovaného prostředí pro ničím nerušenou destrukci. Bohužel chybí hádanky, příběh a emoce.
V podobném duchu, ovšem v mnohem menším rozsahu se totéž dá napsat i na první kapitolu projektu Anti-Citizen. Prostě krátká akční záležitost bez větších ambicí.
Na závěr jsem si nechal starší demoverzi modu Lost In The Subway, která ničím nepřekvapí a většinu hráčů ani nenadchne. |
|
PŘEDCHOZÍ >>
|
|